"Nový povrch má několik výhod. Je mnohem méně hlučný, na silnici nestojí kaluže a pneumatika k němu lépe přilne," vyjmenovával tehdy profesor Jan Kudrna z Vysokého učení technického v Brně, jehož výzkumný tým za touto metodou stojí.
A realita? Řidiči si povrch velmi pochvalují. "Jezdím tudy denně do práce a zvlášť teď v zimě je vidět velký rozdíl. Hlavně v tom, že je cesta mnohem sušší oproti okolním úsekům," popsal Petr Kaděrka ze Vsetína.
S tím souhlasí i šéf zlínské správy Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek. "Zatím na to mám spoustu pozitivních ohlasů hlavně od známých, kteří tudy jezdí," podotkl.
Jak dlouhá je životnost se zatím neví
V plánu jsou i testy silnice, které budou srovnávat hlučnost u gumoasfaltového úseku a úseku z běžného asfaltu, který na něj navazuje.
"Ty se ale budou dělat až na jaře, musejí se totiž provést v teplých a suchých podmínkách," vysvětlil Chudárek.
Odborníci budou nyní sledovat, jak se u nás gumoasfalt osvědčí.
Silničáři jsou hodně zvědaví na to, jaké budou výsledky. Gumoasfaltový povrch je sice o několik procent dražší než klasický asfalt, pokud by byl ale méně hlučný, mohla by silničářům investice do této technologie ušetřit náklady za protihlukové stěny.
Otazníkem ale zůstává životnost povrchu, který se už sice používá úspěšně ve Skandinávii i USA, ale tam jsou odlišné klimatické podmínky.
"Potřebujeme ověřit, jak se gumoasfalt vyrovná s maximálními teplotami v zimě i v létě, kdy se zahřeje třeba na šedesát stupňů Celsia," uzavřel Chudárek.