Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči si nový povrch u Zlína chválí. Na jaře čekají gumoasfalt testy

  8:59aktualizováno  8:59
Dvě stě metrů dlouhý úsek silnice mezi Zádveřicemi a Zlílnem pokryl před necelými třemi měsíci speciální gumoasfalt. Řidiči i silničáři si nový povrch pochvalují. Podle nich je silnice nyní sušší a méně hlučná.

Při opravě silnice u Zádveřic na Zlínsku cestáři poprvé v Česku mimo město použili speciální povrch z gumoasfaltu. Nyní budou sledovat, jak se experiment osvědčí. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

"Nový povrch má několik výhod. Je mnohem méně hlučný, na silnici nestojí kaluže a pneumatika k němu lépe přilne," vyjmenovával tehdy profesor Jan Kudrna z Vysokého učení technického v Brně, jehož výzkumný tým za touto metodou stojí.

A realita? Řidiči si povrch velmi pochvalují. "Jezdím tudy denně do práce a zvlášť teď v zimě je vidět velký rozdíl. Hlavně v tom, že je cesta mnohem sušší oproti okolním úsekům," popsal Petr Kaděrka ze Vsetína.

S tím souhlasí i šéf zlínské správy Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek. "Zatím na to mám spoustu pozitivních ohlasů hlavně od známých, kteří tudy jezdí," podotkl.

Jak dlouhá je životnost se zatím neví

V plánu jsou i testy silnice, které budou srovnávat hlučnost u gumoasfaltového úseku a úseku z běžného asfaltu, který na něj navazuje.

"Ty se ale budou dělat až na jaře, musejí se totiž provést v teplých a suchých podmínkách," vysvětlil Chudárek.

Při opravě silnice u Zádveřic na Zlínsku cestáři poprvé v Česku mimo město...
Při opravě silnice u Zádveřic na Zlínsku cestáři poprvé v Česku mimo město...

Odborníci budou nyní sledovat, jak se u nás gumoasfalt osvědčí.

Silničáři jsou hodně zvědaví na to, jaké budou výsledky. Gumoasfaltový povrch je sice o několik procent dražší než klasický asfalt, pokud by byl ale méně hlučný, mohla by silničářům investice do této technologie ušetřit náklady za protihlukové stěny.

Otazníkem ale zůstává životnost povrchu, který se už sice používá úspěšně ve Skandinávii i USA, ale tam jsou odlišné klimatické podmínky.

"Potřebujeme ověřit, jak se gumoasfalt vyrovná s maximálními teplotami v zimě i v létě, kdy se zahřeje třeba na šedesát stupňů Celsia," uzavřel Chudárek.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vizualizace navrhovaných stanic metra D
Praha koupila v Písnici pozemek pro metro D, postaví na něm parkoviště

Pražští radní schválili odkoupení pozemku v Písnici, který vedení metropole potřebuje pro výstavbu trasy metra D z Pankráce. Za parcelu zaplatí soukromému...  celý článek

Předseda TOP 09 Miroslav Kalousek na tiskové konferenci oznamuje, že na...
Kalousek skončí jako předseda TOP 09, vyzval k demokratickému bloku

Miroslav Kalousek nebude v listopadu na volebním sněmu kandidovat na post předsedy TOP 09. Řekl to straníkům na úterním rozšířeném jednání předsednictva TOP...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Migrační krize je překonána, tvrdí BIS. Zmiňuje i bojovníky IS v Česku

Bezpečnostní informační služba má informace o bojovnících Islámského státu spjatých s Českem. BIS ve své výroční zprávě také tvrdí, že migrační krize z roku...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Tyhle maminky na eMimino.cz jsou na tom stejně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.