Na šestiproudé silnici mezi Kačerovem a Vinohrady jsou od 1. ledna značky snižující rychlost aut ze sedmdesáti kilometrů v hodině na padesát. Ke změně se odhodlalo město, které se snaží snížit hluk v ulicích.
Podle zástupce firmy Lavet, která radary vyrábí a měření se ve středu zúčastnila, je nejlepší postavit radar k benzinové pumpě na Pankráci ve směru do centra. Hned za Kačerovem je totiž radar úsekového měření, kde si všichni dávají na hodnoty na tachometru pozor.
Jakmile vyjedou z měřeného úseku, zpravidla trochu zrychlí a opět zpomalují, když vjíždějí do zástavby na Pankráci. Zde totiž mnohdy postávají policejní hlídky.
Radar za stojanem benzinky
Radar stavíme za stojan s cenami pohonných hmot u benzinové pumpy, abychom nebyli vidět už z dálky, a začínáme s měřením. Změříme přesně sto aut, což nám zabere zhruba šest minut. Šestapadesát z nich jelo rychleji, než je povoleno.
Dvacet devět šoférů ovšem překročilo rychlost jen do deseti kilometrů v hodině. Ti by také zpravidla ušli trestu i v případě, že by je místo nás měřil policejní radar.
"Nejde nám o to trestat řidiče, kteří tu jedou 53 nebo 57," potvrzuje šéf pražské dopravní policie Pavel Švrčula s tím, že pokutě už nesmějí unikat piráti, kteří nad značkami jen mávnou rukou. Zhruba stejný počet ale jel víc než šedesátkou.
Rychlá sanitka bez majáků
Když napočítáme stovku změřených, začneme se zaměřovat jen na ta opravdu rychle jedoucí auta.
"Máme rekord," hlásí technik od radaru po pár vteřinách - 69. Nestačíme si cifru ani zapsat a už je rekord pokořen. Kolem projíždí sanitka bez zapnutých majáčků o 22 kilometrů rychleji, než povolují předpisy. Kdyby tu číhali policisté, hrozila by jejímu šoférovi až pětitisícová pokuta, zákaz řízení až na půl roku a také tři trestné body do karty.
Čtyři minuty stačí k zachycení ještě vyššího výkonu. Černé BMW se zlínskou značkou profrčí kolem rychlostí 89 km/h.
Autobus pospíchal rychlostí 75 km/h
Říkáme si, že rychlejšího "borce" tu jen těžko nachytáme. Pak nás ale překvapí řidič slovenského autobusu. Peláší v levém pruhu těsně u svodidel, radar zapípá a ukáže 75 km/h. Je to sice méně, než se zdálo, ale přece jenom - autobus plný lidí?
Provoz zhoustne a zpomalí. Dvě tři minuty radar jen monotónně pípá, žádný opravdový hříšník kolem nejede. Pak se náhle silnice znovu uvolní, z dálky se blíží lomoz motoru a hned první auto to kolem nás prosviští rychlostí, nad níž by i otrlí kapitáni silnic kroutili hlavou.
Bílá limuzína jede více než stovkou
Bílá limuzína s pražskou značkou se řítí rychlostí neuvěřitelných 102 kilometrů v hodině. Šofér překročil povolenou mez dvojnásobně. Přitom už kdyby jel o 12 kilometrů pomaleji, hrozila by mu za to pokuta až 10 tisíc, zákaz řízení na půl roku až rok a pět bodů do karty řidiče.
Za zhruba čtvrthodinku, co jsme na Pankráci měřili, by stejný postih hrozil i dalším dvěma hříšníkům. O více než 20 km/h pak překročilo povolenou mez celkem dvanáct šoférů.
Policie: Kdyby nezafungovala média, pirátů je víc
Následující minuty spíše jen tiše stojíme a přemýšlíme. "Kdyby tu teď stála policie, tak tu vybere balík," vystihne myšlenky nás všech po chvilce mlčení technik z Lavetu.
"My měříme na magistrále více v zástavbě a za první dny roku tu máme mezi 150 a 160 záznamy. Nemůžeme tu řidiče zastavovat kvůli bezpečnosti provozu," říká druhý den šéf dopravky Pavel Švrčula s tím, že piráti mohou čekat obálku s předvoláním.
Policistům prý nyní komplikuje práci padající sníh - vločky matou radary, a tak se zpravidla neměří. "Vždycky jsme dvě hodiny na magistrále, pak se přesuneme na Jižní spojku, pak na další místo," popisuje taktiku policistů Švrčula.
To proto, že se zpráva o hlídce s radarem mezi řidiči rozkřikne. Přes rádia, šoféři se také problikávají světly. To ovšem dokazuje i závěr měření MF DNES, v jeden okamžik se situace na silnici skutečně uklidnila a drtivá většina aut jela předpisově. Stačilo ujít dvě stě metrů vzad a důvod byl odhalen. Řidiči aut jedoucích od centra protijedoucí motoristy světly varovali.
Výsledky kontrol ukázaly, že zhruba pětina šoférů jezdí po magistrále rychleji o více než 10 km/h. "Ovšem v úseku, kde je radar úsekového měření, rychlost řidiči stoprocentně dodržují, pak sice někteří přidají, ale v zástavbě už se jezdí opět pomalu," popisuje zkušenosti hlídek Švrčula.
"Pokud budu upřímný, tak zafungovala mediální masáž. Sdělovací prostředky tu nahradily policii," uvažuje Švrčula. Jinak by možná bylo hříšníků mnohem více.
S nutným zpomalením musí motoristé počítat také v Cínovecké ulici, na Pražském okruhu v Ruzyni a na Jižní spojce u Barrandovského mostu.