Obyvatelé sídlišť velmi často parkují i na místech u výškových budov, kde stát vůbec nesmějí. Jsou totiž určená pro příjezd požárních vozů, pokud by objekt začal hořet.
Policie za to pokutuje řidiče jen občas, příliš důslední však nejsou ani hasiči, kteří mohou po správci pozemku požadovat až milionovou pokutu.
"Vzpomínám si, že jednou jsme to řešili, ale už nevím, kdy přesně to bylo a jak to dopadlo," připouští Hladík.
Problémy s příjezdem k pacientům na sídlištích mají i pracovníci pražské záchranné služby.
"Musíme stát často desítky až stovky metrů od vchodu do domu. Mnohdy nemůžeme ani projít s nosítky mezi zaparkovanými automobily. Tak těsně stojí u sebe. Hodně se nachodíme. Doba našeho zásahu se tím prodlužuje," přiznává ředitel zdravotní záchranné služby Zdeněk Schwarz.
Domnívá se, že by pomohlo, kdyby strážníci městské policie byli mnohem důslednější při postihování nesprávně parkujících řidičů. "Mám ale pocit, že si uvědomují jejich bezvýchodnost, a jsou proto k těmto přestupkům benevolentní," řekl.
S tím však nesouhlasí tisková mluvčí městských strážníků Radka Waitová. "V rámci možností plníme veškeré povinnosti dané nám ze zákona. Benevolentní nejsme, problém nedovoleného parkování na sídlištích ale není jediný, který musíme řešit," uvedla.
Šance na brzké zvýšení počtu parkovacích míst na pražských sídlištích je však malá.
"Zřejmě jediným řešením je výstavba parkovacích domů. Zatím se to ale investorům moc nevyplatí, protože většina obyvatel sídlišť nemá na tento druh parkování peníze," tvrdí náměstek primátora Martin Hejl.
Jeho slova potvrzuje například Václav Vaněk, vedoucí odboru výstavby a územního rozvoje radnice Prahy 9.
"Máme vytipovány lokality i zpracovány studie, kde by mohly parkovací domy stát. Problém je v tom, že zatím chybějí zájemci, kteří by se do jejich výstavby pustili," řekl Vaněk.
- pondělí 6. května 2002