Přechod u školy v Nehvizdech. zdroj - www.nehvizdy.cz

Přechod u školy v Nehvizdech, kde náklaďák přejel devítiletého chlapce. | foto: www.nehvizdy.cz

Řidiči jezdí před školami moc rychle, potvrdil radar

  • 45
První den nového školního roku zemřel na přechodu v Nehvizdech devítiletý školák. Policie nehodu stále vyšetřuje, podle prvních výsledků to vypadá, že devětapadesátiletý řidič nákladního auta jel příliš rychle. Podobných zrádných míst jsou v Česku stovky.

Téměř čtyři tisíce řidičů, které policisté zastavili během 1. a 2. září před školami po celém Česku, jely rychleji, než se v daném místě smí.

Potvrzuje se tak zjištění MF DNES, která měřila rychlost před vybranými školami v Ústí nad Labem a v Praze a zjistila, že řidiči jezdí rychleji než by měli.

Je možné s nebezpečnými místy před školami a hlavně s řidiči, kteří zde nedodržují předpisy, něco dělat? Možnosti jsou dvě, ale ne vždy úřady a policie postupují dostatečně rychle a rázně, aby zabránily tragédiím, jako byla ta pondělní.

Stavební úpravy
Každé nebezpečné místo lze podle odborníků upravit tak, aby bylo bezpečnější. Lze na něj instalovat semafory, reflexní značky a zpomalovací pruhy. Úřady však často postupují poměrně laxně.

O rizikovém místě v Nehvizdech věděl středočeský krajský úřad, pod který komunikace spadá, rok. Přesto ho nezvládl upravit.

Hejtman Petr Bendl tvrdí, že rychleji to nešlo. Jinde to však umějí, třeba v Teplicích. "Pokud nás někdo na rizikové místo upozorní, jsme schopni je upravit do čtyř měsíců," řekla v úterý Ivana Müllerová, vedoucí odboru dopravy teplického magistrátu.

Drahé semafory
Základní úpravy ani nestojí tolik peněz, na jejichž nedostatek se některé instituce vymlouvají. Umístění zpomalovacího retardéru stojí od dvaceti do padesáti tisíc. Žluté výstražné světlo u přechodu stojí kolem dvaceti tisíc korun.

Dražší jsou jen semafory. Ty nejlevnější, které jsou u přechodů, vyjdou zhruba na dvě stě tisíc. Na složitých křižovatkách se cena vyšplhá do milionů korun.

"Problémem je, že míst, která by potřebovala upravit, jsou stovky. Nejde to proto tak rychle, jak bychom chtěli," podotkla mluvčí ministerstva dopravy Marcela Švejnohová. Jen ve středních Čechách je jich pět set.

Tvrdší kontroly
Zpomalit před školami by řidiče donutily i častější policejní kontroly. Sami policisté jmenují hned dva důvody, proč jejich akce na podobných místech nejsou tak úspěšné, respektive proč je nepodnikají častěji.

"Řidiči nás bohužel nerespektují, nebojí se prostě případných pokut. Pro řadu z nich jsou tresty příliš nízké. Změní se to až poté, co začne platit bodový systém a další novinky na silnicích," řekl šéf severočeské dopravní policie Jiří Ušák.

Společně s dalšími kolegy hájí fakt, že policisté měří rychlost mnohem častěji na jiných místech než právě u škol.

"Měříme přednostně tam, kde se stává nejvíc nehod s tragickými důsledky a ty u škol většinou nejsou. Na zvýšení počtu kontrol také nemáme dost lidí a ani techniky," dodal Ušák.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video