Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči budou smět do centra Prahy za 200 korun, stará auta vůbec

  15:17aktualizováno  15:17
Praha uvažuje o tom, že zpoplatní vjezd do centra metropole. Chce tak uprostřed hlavního města zlepšit životní prostředí. Plánuje proto zavést zónu, do které nebudou smět stará auta, jako jsou například stodvacítky nebo favority. Novější auta do centra sice budou moct, ale za dvousetkorunový poplatek.

(ilustrační snímek) | foto: Jiří Šantavý, prekladys.com

Pražský magistrát nyní eviduje přibližně sto tisíc aut se starším datem výroby, která nebezpečně znečišťují životní prostředí. Právě kvůli nim chce zavést takzvanou nízkoemisní zónu v centru města, kam by tato auta nemohla jezdit.

Změnám by se ale v tomto případě nevyhnuli ani řidiči s nejnovějšími modely aut. Za možnost vjet do centrální části města by se za každé auto jednorázově platilo asi dvě stě korun za takzvanou ekologickou známku. Přitom by ale nezáleželo na tom, jestli do centra bude jezdit dva roky nebo deset let.

"Já osobně jsem pro, abychom tímto způsobem regulovali špatný vliv automobilové dopravy na životní prostředí v Praze. V nejbližší době upřesníme technické podklady pro vymezení zóny. Návrh, který vznikne, pak posoudí a projednají orgány města," řekl náměstek primátora pro dopravu Karel Březina (ČSSD).

Jakmile radnice odsouhlasí zavedení zóny, do roka už nová pravidla jízdy ve městě mohou začít platit.

Zóna pokryje centrum, ale i Podolí

Zóna se dá očekávat v nejužším centru města, především tam, kde si lidé dlouhodobě stěžují na špatné ovzduší - příkladem může být dopravně velmi vytížená Legerova ulice.

"Zatím není určeno, kde by zóna byla, ale může být vymezena například na území, kam dnes platí zákaz vjezdu pro nákladní auta nad šest tun, protože tato oblast se dá objet třeba po Jižní spojce," domnívá se náměstek ředitele Technické správy komunikací Ladislav Pivec.

Zóna, kterou zmiňuje, zahrnuje široké centrum, spadá do ní Podolí na jihu, část Smíchova, na severu Bubeneč, na východě Nusle. Novela zákona o životním prostředí, kterou definitivně schválili poslanci, umožňuje městům vyhlásit zónu tam, kde ji lze objet po odpovídající náhradní trase. Tu budou muset bezpodmínečně využívat stará auta.

Praha plánuje zavést v centru města zóny, kam by stará auta vůbec nesměla.

"Známku povolující vjezd do centra Prahy nezískají například starší škodovky. Jedná se hlavně o typy Škoda 120 a většinu favoritů," přibližuje stáří vozů, které do zóny nebudou moci vjet, mluvčí ministerstva životního prostředí Michaela Jendeková.

Podle jejích slov by tak do zóny nesměla vjíždět auta vyrobená počátkem 90. let a starší. Například vozidel vyrobených před rokem 1992 je v pražském registru osobních aut hlášeno více než sto tisíc.

"Mám auta z roku 1986 a 88. Jsou spolehlivá a dlouho vydrží. Pokud Praha tuto zónu zavede, nevím, co budu dělat. Asi je budu muset prodat. Nicméně jsem živnostník, ta auta potřebuji k práci, takhle mě město doslova donutí koupit si nová. To se mi vůbec nelíbí, když se o ně starám a udržuji si je," říká řidič Jan Lukeš z Prahy.

Rozdělení aut do tříd s povolením k vjezdu do centra však bude složitější. Zvlášť se budou posuzovat osobní auta, zvlášť nákladní a záležet bude i na samotném vozidle a na tom, jak moc škodí ovzduší.

Místní se domů dostanou i bez ekologické známky

Pokud bude řidič starého auta bydlet přímo ve vymezené zóně se zákazem vjezdu pro jeho vozidlo, nemusí si kupovat nové. Pro něj by měla platit výjimka. Musí tu však mít trvalý pobyt. Výjimečné povolení vjezdu budou mít i záchranáři.

Jakmile Praha zónu zavede, budou platit nová pravidla například i pro jízdu po Pražském okruhu, ale to pouze tehdy, bude-li smog. V tu chvíli řidiči nebudou potřebovat dálniční známku, aby mohli vjet na obchvat metropole.



Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

ODS, TOP 09, KDU-ČSL a STAN půjdou společně. Vést Sněmovnu Fiala nechce

ODS. TOP 09, KDU-ČSL a hnutí STAN se dohodly na společném postupu při formování...

Čtyři strany ve Sněmovně - ODS, TOP 09, KDU-ČSL a STAN - se domluvily na společném postupu při formování Sněmovny a...

Další z rubriky

V tělocvičně policie se šířil černý kašel. Čelím šikaně, tvrdí nakažený

(Ilustrační snímek)

Vrchní komisař Marian Janoušek se loni v listopadu nakazil černým kašlem v policejní tělocvičně. Poté, co se snažil...

Vliv kotlů na znečištění ovzduší roste. Podle výzkumů konkurují průmyslu

(Ilustrační snímek)

Mezi zdroji znečištění ovzduší jsou stále viditelnějším hráčem. Podíl domácích topenišť na vypouštění škodlivin roste a...

Vlaky jezdily celý den přes otevřené závory kvůli překopnutému kabelu

Na železničním přejezdu v Praze - Řepy nefungovalo několik hodin signalizační...

Na železničním přejezdu v pražských Řepích v pondělí nefungovalo přes celý den kvůli poruše signalizační zařízení....

Vozový park, který obstojí i v podzimním počasí
Vozový park, který obstojí i v podzimním počasí

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.



Najdete na iDNES.cz