Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Šula, MF DNES

Řidiči autobusů v Brně riskují, nebezpečně se otáčejí v křižovatce

  • 112
Řidiči autobusů brněnské MHD, kteří jezdí brzy ráno, večer a o víkendu na lince číslo 46, ohrožují bezpečnost ostatních. Otáčejí se totiž v křižovatce čtyřproudé silnice, kterou se smí projíždět až sedmdesátikilometrovou rychlostí.

Autobusy brněnské MHD se na konci svých linek většinou musí otáčet, aby mohly jet stejnou trasu zase zpátky. Problém nastane, když nikde poblíž vhodné místo na otočení není. Tuto komplikaci musí o víkendu v Brně řešit i autobus linky číslo 46.

Ve všední dny jezdí linka 46 z Haškovy po Seifertově, Merhautově a Provazníkově a končí na zastávce Lesnická, kam už ovšem přijíždí jako linka číslo 66. Ta pak plynule pokračuje po třídě Generála Píky, přes Halasovo náměstí a končí opět na Haškově.

V opačném směru to funguje stejně - autobus s číslem 66 končí na zastávce Lesnická, kam však přijede už jako linka 46. Ta dále pokračuje přes Merhautovu a Seifertovu zpátky na Haškovu. Během dopravní špičky tedy s otáčením potíže řidiči nemají.

23. května 2011 v 19:17 se na křižovatce ulic Provazníkova a Lesnická v Brně srazila tramvaj linky číslo 9 s trolejbusem linky číslo 37.

Jiná situace nicméně panuje brzy ráno, večer a také během celých víkendových dní. Tehdy totiž na sebe linky nenavazují.

První autobus číslo 66 totiž z Lesnické odjíždí až v 6:19, zatímco linka 46 tam jezdí už od pěti ráno. A o víkendu navazující linka nejezdí vůbec.

"Linka 46 tedy skončí svou jízdu na zastávce Lesnická, jenže kde se má autobus vytočit? Na křižovatce, kde se poměrně nedávno stala nehoda trolejbusu a tramvaje? Nezbývá tedy nic jiného, než že autobus pokračuje bez cestujících po třídě Generála Píky, kde se mezi zastávkou Bieblova a Fügnerova otočí," uvedl na blogu iDNES.cz Miroslav Hruška, který se věnuje veřejné dopravě.

Autobus se proto po přibližně 1 600 metrech u sjezdu z ulice Porgesova přes všechny čtyři pruhy otočí do protisměru. Na video z otáčení autobusu se podívejte zde.

Autobusy linky číslo 46 se nebezpečně otáčejí na čtyřproudé silnici.

Autobusy linky číslo 46 se nebezpečně otáčejí na čtyřproudé silnici.

"Jelikož je autobus jaksi větší než auto, nemůže k otáčení využít odbočovacího pruhu doleva, ale musí si najet zprava. Zde reálně hrozí nehoda, neboť tento odbočovací pruh směřuje i rovně směrem na Halasovo náměstí," popsal dál Hruška.

Auta na třídě Generála Píky navíc mají povolenou rychlost až 70 kilometrů v hodině. Otáčení autobusů je tedy značně riskantní. To si uvědomují i v brněnském Dopravním podniku. "Jsme si vědomí, že to není ideální řešení. Dospěli jsme ale k němu po poradě s odborem dopravy a společností Kordis a není to nic, co by nemohlo podle zákona být," uvedla mluvčí Dopravního podniku města Brno Linda Škrancová.

Řidiči se můžou otočit na kruhovém objezdu

Původně autobus jezdil jinou trasou a tento problém nebylo potřeba řešit. Od 11. prosince se ale změnil jízdní řád. "Vzešel požadavek od městské části, aby autobusy vůbec nejezdily přes ulice Zemědělská a Jugoslávská, protože tam jsou dvě základní školy. Autobus se tedy otáčí na třídě Generála Píky," doplnila mluvčí.

Podle Škrancové je kus od místa, kde se řidiči mají otáčet, kruhový objezd. "Pokud se někdo nechce otáčet přímo tam, může zajet dál a otočit se na objezdu," uvedla. Zároveň řekla, že pokud by se v daném místě vyskytly nějaké dopravní problémy, určitě by je začali řešit.

"V dobu, kdy se tam autobusy otáčejí, není doprava tak intenzivní, neměl by tam proto žádný problém nastat. Ve špičce bychom tam autobusy pochopitelně otáčet nenechali," uzavřela Škrancová.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video