Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiče tramvají zmáhá únava

  10:43aktualizováno  10:43
Praha - Odboráři Dopravního podniku a Českých drah tvrdí, že velké množství přesčasů řidičů autobusů či tramvají ohrožuje bezpečnost cestujících a bývá příčinou nehod. Tři dvanáctihodinové denní směny ve vozovně Kobylisy měl za sebou například řidič tramvaje, který v pondělí ráno vrazil u branického nádraží se soupravou číslo sedmnáct do stojících souprav.

Pracoval vždy od rána do večera v pátek, v sobotu i v neděli a potom ještě šel ve svém volnu jezdit s tramvají.

Šéf Federace řidičů tramvají Antonín Dub se proto domnívá, že tento řidič byl unavený a usnul za jízdy. "To ovšem není jediný případ. Tramvaje také třeba řídí dispečer Dopravního podniku, který kromě svého hlavního povolání na plný úvazek odjezdí měsíčně i sto čtyřicet hodin. Takový pracovník má asi těžko čas na odpočinek," tvrdí Dub.

Podle něj není možné, aby člověk byl pak perfektně připraven k řízení tramvaje. "Po třetí dvanáctihodinové šichtě v kuse toho má každý z nás plné zuby. Jenomže pracovníci vozoven mají malé platy, a tak si potřebují přivydělat," podotkl Dub.

Vše o pondělní
nehodě tramvají

Předseda Odborového svazu železničářů Jaromír Dušek se diví, že pracovník Dopravního podniku, který řidiči sedmnáctky napsal pondělní směnu, je ještě ve funkci. "Vždyť to odporuje zákonu o době odpočinku pracovníků v dopravě, který jsme sami iniciovali," prohlásil Dušek.

I on si myslí, že řidiče sedmnáctky zřejmě přemohla únava, protože měl málo času k obnově sil. "Naše odbory prosazují, aby lidi dělali co nejméně přesčasů. Ty jsou proti evropskému trendu. V jiných zemích se zkracuje pracovní doba a prodlužují se dovolené," podotkl Dušek.

Před přesčasy varuje i lékař internista Vladimír Němec: "Přílišné pracovní vypětí je akorát cesta k infarktu. Přepracovaný člověk bývá často unavený, v práci se mu chce spát, což u řidičů z povolání je velmi nebezpečné."

Generální ředitel Dopravního podniku Milan Houfek tvrdí, že společnost žádné předpisy neporušila a dodržuje zákoník práce, což se týká i povolených přesčasů. Ten řidič předtím, než sedl do tramvaje, měl dvanáct hodin volna, to je dost dlouho na to, aby se zregeneroval.

"Havaroval asi po hodině a čtvrt jízdy, nebylo ani žádné horko, takže není možné, aby byl kvůli práci unaven," řekl. Podle něj řidič tramvaje musí nastoupit do práce odpočatý a nesmí před službou pít alkohol ani si vzít jiné omamné látky. Jinak by porušil příslušné právní předpisy.

"Pokud se řidič autobusu či tramvaje necítí dobře, má právo požádat o vystřídání," dodal Houfek.

Příčinu havárie, při níž bylo zraněno osmnáct lidí, stále vyšetřuje policie.

V Modřanské ulici v Praze 4 se před půl osmou srazily čtyři tramvaje. Podle posledních informací jsou těžce zraněni čtyři lidé, včetně řidiče tramvaje (24. června 2002).

Autoři: ,


Hlavní zprávy

Nejčtenější



Další z rubriky

Největší českou vlajku skládali v tělocvičně a stěhovali „jako epopej“

V Pelhřimově představili největší českou vlajku. Má rozměry 18 krát 12 metrů a...

Je tak velká, že se ani na výšku nevejde do brněnského veletržního pavilonu. Aby ji složili, museli si její výrobci...

Ředitel ČT Dvořák i astronom Grygar. Osobnosti chtějí krotit Babiše

Petr Dvořák přichází na jednání Rady České televize, kde by měl být zvolen nový...

Nedopustíme, aby vláda překročila mantinely demokracie, ozvou se podle zjištění MF DNES desítky osobností. Ředitel ČT...

Fake news zneužívá Ovčáček i Babiš, tvrdí nová publikace o tomto fenoménu

Publikace Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!! vznikla...

Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!! Tímto záměrně přepjatým titulem se honosí publikace, která...

Najdete na iDNES.cz