Mezi lidmi nyní kolují prostřednictvím e-mailu fotky, na kterých je zachycen detail rezavých patek padlého stožáru.
"Když jsem je viděl, byl jsem v šoku. Živil jsem se zpracováním železa a vím, co je to koroze. Je vidět, že stožáry nebyly dlouho udržované. Materiál je hodně unavený, už se nedivím, že to spadlo," poznamenal o sloupu, který zablokoval silnici R10, místostarosta Bakova Jiří Hieke.
Připustila to i mluvčí společnosti ČEZ Ivana Vejvodová. "Sloup byl v ukotvení opravdu zkorodovaný," řekla. "Koroze ale nebezpečná být nemusela, nebezpečným se stožár mohl stát až při větru o síle orkánu," dodala. Zároveň připustila, že i dalších pět sloupů v této oblasti bude v podobném stavu.
MF DNES se na místě přesvědčila, že to tak skutečně je. Z některých sloupů zkorodované části samy odpadávají.
"Stožáry pravidelně kontrolujeme. Šest sloupů u Bakova je z roku 1980 a jejich životnost je asi padesát let. Společnost ČEZ Distribuce měla jejich výměnu v této lokalitě naplánovanou na období duben až červen. Bohužel nás počasí předběhlo," řekla Vejvodová.
Stožáry jsou z oceli Atmofix, která byla vyvinuta v západní Evropě, kde je nejčastěji používána. "Na povrchu oceli Atmofix se působením atmosférické vlhkosti vytvoří tenká vrstva koroze, která pak chrání materiál stožáru namísto nátěru. Atmofix se využívá i k výstavbě mostů a dalších venkovních konstrukcí, které mají odolávat atmosférickým vlivům. Proti atmosférické korozi je odolný do té míry, že nevyžaduje žádnou další protikorozní povrchovou ochranu. Bohužel se ukázal problém horší odolnosti v místě ukotvení k zemi," uvedla Vejvodová.
Podle ní to znamená, že sloup je v části od ukotvení nahoru v pořádku, v místě patky, kde se materiál stýká s betonovou deskou, ale reaguje jinak a koroduje.
"Máme program, kdy dlouhodobě tento typ stožárů nahrazujeme novými. Na základě aktuální zkušenosti z vichřice zopakujeme mimořádnou kontrolu všech takovýchto stožárů," dodala Vejvodová. Kolik těchto stožárů je třeba v celém Česku vyměnit, neví.
Podle ředitele technické sekce Státní energetické inspekce Pavla Maďara je těžké prokázat, jaký podíl má na pádu stožáru vichr a jaký koroze, případně špatná kontrola stavu sloupu.
"Zákon nařizuje, aby byla používána technická zařízení, která splňují požadavky bezpečnosti a spolehlivosti. Pokud by se podařilo prokázat zanedbání kontrol a plánů údržby, provozovateli by hrozila pokuta až 50 milionů korun. Povětrnostní vlivy by ale bylo nutné zohlednit," řekl Pavel Maďar. Inspekce by se ale případem začala zabývat až poté, co by jí k tomu dal někdo podnět.
Případ neřeší ani policie. "Pokud vím, tak jsme žádný podnět nedostali," řekl policejní mluvčí Ladislav Mareš.