Řidič tramvaje Petr Hroch říká, že je připraven přijmout trest.

Řidič tramvaje Petr Hroch říká, že je připraven přijmout trest. Jaroslav Ožana,

Řidič ostravské tramvaje uznal u soudu vinu za srážku, nešetřil omluvami

  • 62
Okresní soud v Novém Jičíně otevřel případ srážky tramvají, při které loni v dubnu zahynuli na okraji Ostravy tři lidé. Jediným obžalovaným je řidič jedné z tramvají Petr Hroch. Ten zopakoval, že se cítí vinen. U soudu kvůli psychickému rozrušení požádal, aby jeho výpověď přečetli.

Čtyřiadvacetiletý Petr Hroch se u soudu především omlouval poškozeným. Po výpovědi každého ze svědků povstal a osobně se všem omluvil.

"Děkuji, ale já vám ani vinu nedávám. Dopravní podnik Ostrava se měl jinak zařídit, když věděl, že ta trať není úplně bezpečná. Navíc kdyby protijedoucí tramvaj neměla zpoždění, nic by se nestalo," řekla Hrochovi důchodkyně Marta Krupníková.

Jedenáctého dubna cestovala v tramvaji, která jela proti vozu, jenž řídil Petr Hroch. "Byla jsem nervózní ze zpoždění, najednou se podívám dopředu a vidím, že proti nám jede další tramvaj. Pokusila jsem se vstát a utéct dozadu dále do vozu, ale nestihla jsem to, dopadly na mě trosky tramvaje a řidič, který utekl z kabiny," popisovala osudnou jízdu tramvají Krupníková.

Náraz trosek tramvaje jí zlomil obě nohy, jednu z nich jí roztříštil. Žena ležela měsíc v nemocnici a devět týdnů v rehabilitačním ústavu.

Dopravní podnik Ostrava, respektive jeho vedení, za nehodu vinu necítí. František Kořínek, který je pověřen řízením podniku, řekl, že trať byla zabezpečena standardně, a kdyby řidič respektoval pravidla, nehoda by se nestala.

Podnik nicméně zpřísnil zabezpečení trati, řidiči tramvají musejí komunikovat před každou jízdou z místa křížení na jednokolejku s dispečerem. Zařízení, které by mechanicky zabránilo vyjet dvěma tramvajím proti sobě, bude na trati nainstalováno v průběhu letošního roku, pokud se podaří vyřešit všechny vlastnické nároky majitelů pozemků u trati.

Novojičínský okresní soud, kde se případ projednává, protože se nehoda stala na okraji okresu Nový Jičín, byť jen nedaleko od Ostravy-Poruby, si vyhradil pro projednávání případu čtyři dny. "Věřím, že vše stihneme projednat a dvacátého druhého ledna, kdy je naplánován čtvrtý den jednání, celou věc uzavřeme," řekla soudkyně Ivana Poláková.

Řidič: V noci jsem nespal

Řidiči hrozí tři až deset let vězení. Ale to zřejmě nebyl ten důvod, proč mladý muž v noci nemohl spát. Znovu, bezmála po deseti měsících, se setkal s některými z cestujících, které vezl nebo kteří jeli v protijedoucí tramvaji, do níž narazil.

Jako třeba Petr Kosňovská, která v tramvaji přišla o sedmiletého syna. "Moc si z té nehody nepamatuji, probrala jsem se později. Zemřel mi tam syn, dcerka byla v pořádku, já měla roztříštěnou ramenní kost a otřes mozku," vypovídala tiše mladá žena.

Nebo její sestra Monika, která byla v pokročilém stupni těhotenství: ocelová tyč ji probodla a zarazila se o lopatku. "Probrala jsem se krátce po nárazu. Záchranáři mě převezli do nemocnice, císařským řezem se mi krátce po nehodě narodila dcera. Naštěstí je v pořádku."

Důchodkyně Helga Ryplová si pamatuje, že se krátce před šestou hodinou odpolední posadila do tramvaje a začala psát na mobilu esemesku synovi. "To je poslední, co si pamatuji, probrala jsem se někdy v deset večer v nemocnici." Utrpěla silný otřes mozku, náraz jí polámal jedenáct žeber a jeden obratel. Brala silné léky proti bolesti, potíže kvůli zraněním z nehody bude už mít zřejmě napořád.

Novojičínský státní zástupce Aleš Kopal četl celou čtvrthodinu jména cestujících a výčet zranění, která utrpěli. Z děsivého seznamu bylo zjevné, že bortícím se plechům a sklu unikl málokdo.

Psychické rány se asi budou hojit déle

Tři lidé zahynuli, další utrpěli zlomeniny, tržné rány, jednomu z cestujících museli lékaři kvůli závažným zraněním bérce amputovat nohu, bez pohmožděnin snad nevyvázl vůbec nikdo.

Ale mnozí z těch, kdož cestovali jednou z tramvají, které se v dubnu u Vřesiny srazily, přiznávají, že déle, než se hojí tělesná zranění, se budou vyrovnávat s tím, co zažili.

"Tramvají jezdím, ale vždycky, když slyším zvonění a skřípění brzd, tak se lekám a chvěji," říká důchodkyně Marta Krupníková. "Jednou takhle brzdila a zvonila tramvaj na chodce. Musela jsem vystoupit a vybrečet se."

Někteří ze zraněných a také všichni pozůstalí již obdrželi odškodnění od pojišťoven a Dopravního podniku Ostrava. Ten kromě peněz věnoval cestujícím z linky číslo 5 z 11. dubna minulého roku také celoroční bezplatnou jízdenku.

Petr Hroch: Jsem připraven nést jakýkoli trest

"S manželkou jsme si řekli, že počkáme s dětmi na výrok soudu. Pokud půjdu na osm let do vězení, jak jsem už někde zaslechl, že bych mohl takový trest zhruba dostat, pak nemá smysl plánovat teď založení rodiny," řekl Petr Hroch, který je podle svých slov připraven nést jakýkoli trest. - čtěte Řidič, který zavinil srážku tramvají v Ostravě, půjde před soud

Hrozí mu ale dokonce až desetileté vězení. Žalobce už předem uvedl, že bude požadovat nepodmíněný trest. "Já nemohu hovořit za soud. Ale pokud jde o můj názor, pak se přikláním spíše k nepodmíněnému trestu, snad někde na spodní hranici celkové sazby," sdělil Aleš Kopal. Spodní sazba za obecné ohrožení jsou tři roky.

,

Nejlepší videa na Revue