Potíž je, že Marka T. v úseku evropských fondů nikdo neviděl. Podle kontrol, jež postupně nařizuje nový aparát ministra vnitra Jana Kubiceho, byl ve skutečnosti řidičem. U stamilionových fondů EU se prý vyskytoval jen naoko, aby mohl dostávat vysoký plat. "Marek T. zde pracoval jako řidič náměstka, avšak formálně vykazoval práci na projektech EU. Zjednodušeně řečeno: řídil auto, a ne evropské projekty," potvrdil MF DNES náměstek Radek Šmerda.
Marek T. byl třeba koordinátorem části projektu "Systém ekonomických a projektových informací v eGovernmentu" za 321 milionů. Za práci obdržel loni v září 41 194 korun. K tomu dostal desetitisíce za další projekty. Existuje podezření, že se tím z vnitra vyváděly peníze.
Vozil třeba dokumenty do účtárny
Řidič podle knihy jízd vozil exnáměstka Pavla Kryštofa. Toho na vnitro přivedl tým bývalého ministra Radka Johna. Nejdříve byl Kryštof šéfem odboru fondů EU, po odchodu Johna náměstkem. Vloni v listopadu jej chtěl ministr Kubice odvolat, Kryštof raději sám rezignoval.
"Marek T. pracoval jako řidič, ve zbytku času se ale podílel na projektech. Vozil třeba dokumenty do účtárny," tvrdí Kryštof.
Případ řidiče-manažera by byl detailem, kdyby vnitro projekty EU vedlo řádně. Opak je pravdou - Brusel hrozí jejich zastavením.
"Spousta věcí tu nese známky trestné činnosti," tvrdí Šmerda. Kubiceho lidé podali řadu trestních oznámení. Na vnitru se podle nich manipulovaly zakázky.