Nově budou revizoři rozlišovat černé a šedé pasažéry. "U obou se bude jednat o cestování bez platné jízdenky. Šedý ale zaplatí nižší přirážku k jízdnému. Například to může být ten, komu krátce před kontrolou vypršela platnost časové jízdenky," vysvětluje generální ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Michal Kraus.
Kolik zaplatíPokuty (v závorce pro mládež do 15 let) Černý pasažér - bez jízdního dokladu Šedý pasažér - má špatný jízdní doklad ZDROJ: PMDP, a.s. |
Také děti do 15 let bez jízdenky zaplatí od 1. dubna ve vozech plzeňské městské dopravy menší pokutu.
Pokud provinilec nyní zaplatí do měsíce od setkání s revizorem, přijde ho pokuta na 1 000 korun. To se nezmění ani po 1. dubnu. Novinkou ale bude nižší sazba pro děti do 15 let. "Na místě 300, do 10 dnů 400 korun," říká Kraus.
Šest set respektive 800 korun zaplatí cestující starší 15 let. Pokuta pro šedého pasažéra bude 300 na místě nebo 600 korun do 10 dnů.
Dětský šedý provinilec to bude mít za 200 respektive 300 korun. Při platbě od 11. do 30. kalendářního dne uhradí všichni šedí pasažéři 1 000 korun.
Začnou posílat upomínky. Přestupkovou agendu to prodraží
"Po této době budeme jako dosud předávat všechny neuhrazené pohledávky advokátní kanceláři," oznámil Kraus.
Revizoři obléknou uniformyRevizorů ve vozech MHD bude místo 15 nově 20 a někteří z nich budou nosit uniformy. Kromě kontroly by měli především radit cestujícím, kde například přesednout na jiný spoj. Projdou speciálním školením. Budou plnit i preventivní funkci. Pro ty, kteří váhají označit jízdenku, má být uniforma revizora jasným signálem, že to mají udělat. |
Dopravní podniky očekávají, že při výši pokuty 1000 korun vyberou od černých pasažérů ročně kolem 27,5 milionu korun. Za revizory, kolky, režijní náklady a upomínky dětem do 15 let vydává nyní dopravce na 15 milionů. Od 1. července to bude o tři miliony více. Souvisí to s tím, že dopravce začne posílat předžalobní upomínky i cestujícím od 15 do 18 let a od začátku července pak všem dlužníkům.
Až k 20 milionům ročně by se mohly vyšplhat náklady dopravních podniků, když by pokuty vymáhali jeho vlastní právníci.
"Mohlo by to nastat v případě, že by byly ze zákona sníženy odměny privátních advokátních kanceláří," upozornil Michal Kraus. Těm PMDP od roku 2009 pohledávky prodávají. Zároveň by podle generálního ředitele klesly roční tržby z pokut na 15,5 milionu. "Vymáhání by totiž trvalo déle než nyní," vysvětlil Kraus.