„Už to mám jen kósek do Brna, to nějak vydýchám,“ mávne rukou pětapadesátiletý muž. Alkoholtester ukazuje 0,25 promile. Jsme na cyklostezce u Novomlýnských nádrží, oblíbené vinařské trase.
Zatímco dopravní experti varují, že opilý cyklista může být pro svoji nestabilitu nebezpečnější než řidič auta, senátor Zdeněk Škromach z ČSSD vyráží krátce před volbami, v nichž na Hodonínsku obhajuje svůj mandát, na obranu „moravské tradice“.
Už ve čtvrtek bude Senát hlasovat o jeho návrhu povolit za řídítky 0,8 promile alkoholu. To odpovídá až třem pivům či třem skleničkám vína.
Reportéři MF DNES zastavovali cyklisty na vinařské cyklostezce s alkoholtestery a speciálními „opileckými brýlemi“.
Většina z nich během zastávek popíjela, jako by žádný zákaz neplatil. Dokonce i ti, kteří se Škromachovým návrhem nesouhlasí. „Alkohol na silnici nepatří. Říkám to, i když jsem sám měl dnes už malé pivo,“ přiznává cyklista ze Svitav.
Reportáž, kterou přináší čtvrteční vydání deníku MF DNES, potvrdila, že většina z cyklistů vůbec neřeší to, že se dopouští přestupku a za jízdu pod vlivem alkoholu jim hrozí v krajním případě až padesát tisíc korun pokuty. Mnozí by však trestu unikli - přestože krátce před testem pili, alkoholtester často ukázal jen nízkou či dokonce nulovou hodnotu. Alkohol se při jízdě na kole odbourá rychleji než v klidu.