On-line rozhovor s rektorem Univerzity Karlovy Václavem Hamplem

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 25. ledna 2012 do 12:15

OTÁZKA: Co znamená, že budete dál s MŠMT o těch VZZ jednat? Ministr Dobeš řekl, že on Vám dá stanovisko Legislativní rady vlády (LRV), a pak se s Vámi sejde. Není to poněkud nestandardní, že budete dojednávat text, který již bude schválen LRV, a pak bude teprve dolaďován. Myslíte si, že MŠMT nabídne nějaké ústupky nebo se vrátí k zářijové verzi, nebo s čím za ním příště půjdete? Nehledě na to, jak si myslíte, že ty návrhy na LRV dopadnou, když vědecká rada PF UK, jejíž mnozí členové jsou i členy LRV, jednomyslně oba VZZ odmítla jako ani nesplňující formální požadavky na dokument takového charakteru? Nebo si myslíte, že to bude na LRV projednáváno zkráceně, tzn. že si paní Peake řekne je to fajn a dá to ministru Dobešovi? Mělo by v takovém případě vůbec smysl ještě jednat? PS. Rektora nedáme! :-)
OTÁZKA: Dobrý den, na jednu stranu chápu, že akademičtí funkcionáři brání akademické svobody, na druhé straně považuji za zcela legitimní spor o jejich obsah. Jestliže stát pro výkon určitých profesí požaduje vysokoškolské vzdělání, musí mít možnost zjednat, aby byla garantována určitá míra kvality tohoto vzdělání. Nemluvě o možnost kontroly vynakládání prostředků z veřejných rozpočtů. Příklad plzeňských práv je jistě extrémní, nicméně i řada skandálů kolem opsaných diplomových prací na jiných vysokých školách ukazuje, že je jednoznačně potřeba nastavit přísnější pravidla. Máte Vy osobněpředstavu, jak zajistit rovnováhu mezi oprávněnými zájmy státu na straně jedné a vysokých škol na straně duhé? děkuji za odpověď František Nesvadba
OTÁZKA: Dobrý den, mohl byste nám říci, jak probíhala Vaše včerejší schůzka s ministrem Dobešem? V médiích zatím mnoho podrobností nenajdeme. Je skutečně pravda, že Vám vyhrožoval, že pokud by ztratil ministerské místo, postará se o to, abyste vy ztratili pozice rektorů? Jan Chromý
OTÁZKA: Proč protestujete proti titulům doc. a prof. vázaným na jednotlivou školu? Všude na západě to tak je a je to tak mnohem lepší, současný stav je šílený. Co je podle mne útok na akademickou svobodu je to, že u nás má mnoho akademiků smlouvy na dobu určitou a pak se bojí ozvat proti špatnému vedení, protože to se jich při vypršení smlouvy může velmi snadno zbavit. Jachym Kolar
OTÁZKA: Dobrý den. Proč se bojíte posílení vlivu politiků z univerzitní správní rady dle nového zákona, když tam už dnes sedí Heger, Kasal, Zaorálek, Sobotka aj. politici? Děkuji.
OTÁZKA: Vážený pane rektore, akademický svět se brání přílišné závislosti na veřejné správě. Jaké mohou dát představitelé akademické obce veřejnosti záruky, že jejich svobody nabudou zneužity, že si akademičtí funkcionáři ve svých pozicích nebudou počínat jako feudálové ve svých sinekurách, že nebudou zneužívány veřejné prostředky, jak se tomu děje ve veřejné správě? Veřejná správa má zavedené kontrolní mechanismy a i ty selhávají. Jak je tomu s kontrolou na akademické půdě? Akademici jsou jen lidé a není žádný důvod domnívat se, že na vysokých školách panuje vyšší úroveň obecné morálky a mravnosti, než kdekoli jinde ve společnosti. Alan Parker
OTÁZKA: Dobrý den, proč inteligence v ČR Vašeho typu, jichž jsou možná desítky, ale asi stovky či tisíce nezaloží politickou stranu? Věřil bych profesorům a kapacitám a ne - bez urážky - téměř holobrádkům, viz oba Dobešové ve vládě. Určitě by takové zastoupení v parlamentu potěšilo řadu lidí. Myslím, že stát má řídit jeho elita a ne ti, koho si tam politické strany dosadí. Existuje nějaká taková iniciativa intelektuálů, pěkně prosím? Děkuji velice předem.
OTÁZKA: Jak by podle Vás mělo být nastaveno financování VŠ škol, aby to poškodilo továrny na tituly jako je Plzeň, Baťovka, UJEP atd.. a podpořilo tradiční kvalitní univerzity (Praha, Brno, Olomouc) ? Jakub Lysek
OTÁZKA: Dobrý den, držím Vám palce. Vytrvejte! Jiří Macek
OTÁZKA: Dobrý den, vůbec nerozumím tomu, co se nelíbí současnému "ministrovi" školství na současné podobě systému vysokých škol? Veřejné školy jsou dostupné i sociálně slabším žákům, soukromé si mohou dovolit ti z bohatších rodin, příp. pracující, a nevidím tak jediný důvod upírat možnost a chuť národu se vzdělávat. Jak vnímáte Vy současný systém? Je dlouhodobě udržitelný - příp. kde vidíte prostor pro jeho zlepšení? Pan prezident s jeho (zdarma) ekonomickým vzděláním má do toho mluvit co nejméně.
OTÁZKA: Za celou dobu se hovori o verejnych skolach nikoli o dnesnim vredu / kolac soukromych skol/, ktere jsou odkladistem politiku. Co Vy na to?dekuji
OTÁZKA: Nemelo by se snizit pocet vysokych skol, tak aby opravdu vychovavali elitu naroda v danych oborech? Jednak nemame tolik spickovych odobrniku a druhak se zbytecne rozmelnuji prostredky tedy pokud by se studium neplatilo a tim padem neosamostatnilo od vlady statu. Pokud by se zrusily gymply a jejich urovne se prevedla na oborove stredni skoly tak by meli studenti i sanci si nasetrit spolu s se smysluplnym systemem stipendia. Podle meho neni ostuda mit stredni skolu ci ucnak vetsi ostuda je mit vs diplom a mi znalosti stredoskolaka. Aspon v mem oboru je to bezna praxe. 0xf Pavel Zajíček
OTÁZKA: Dobrý den pane rektore, na univerzitě v Seattle ve státě Washington plati školné rezidenti 10000 USD a cizí (z jiných států a cizinci) téměř třikrát tolik. Proč u nás cizinci studují zadarmo? Novák, ČVUT http://seattletimes.nwsource.com/html/localnews/2016769522_international15m.html Jan Novák
OTÁZKA: pane rektore, tri z vaseho pohledu nejvetsi problemy v navrhovanem zakone?
OTÁZKA: Pane rektore, co se Vám zdá tak špatného na tom, když stát, který veřejné vysoké školy financuje, chce do příslušných vedoucích funkcí nominovat své lidi? Třeba nápad se zastoupením lidí z reálné ekonomiky země působí dobře a mohl by eliminovat jistou odtrženost učebních programů od skutečných potřeb pracovního trhu. Nebo se v tomto mýlím?
OTÁZKA: Dobrý den. Reforma VŠ se připravuje už leta, ale jediné, co ve skutečnosti vidim, jsou jen návrhy na zpoplatnění studia. Tomu já neříkám reforma. Vám snad přijde normální, že vysoké školy studují desítky procent populačních ročníků? Pokud možno ještě humanitního zaměření a na technických školách - a jejich absolventy nutně potřebujeme - lavice zejí, kvůli náročnosti studia, prázdnotou. Pak absolventi některých univerzit (kteří by v nedávné minulosti byli rádi za maturitu) akorát tvoří fronty na úřadech práce. Zbyněk Čejka
OTÁZKA: Vazeny pane rektore, jako absolvent Vasi 2. LF bych Vas chtel informovat, ze podminky pro vedu a studiumjsou na teto fakulte naprosto otresne, stejne jako cela vyuka. Nyni pracuji v cizine a mam tak moznost srovnani a nezlobte se, ale UK vedete ke katastrofe, inspirujte se v USA, kde jsou univerzity vedeny nikoliv vedci, ale spravni radou ktera dokaze univerzitu ridit dobre hlavne financne.
OTÁZKA: Pane Hample, prezident vlastne rekl, ze jste falesny, Dobes Vas obvinil z vyvolavani nepokoju a rektor Bek z MU napsal, ze jste z UK udelal neschopnou konzervativni kotvu. Budete rezignovat? Jiří Kocourek
OTÁZKA: Vážený pane rektore, jsem student VŠ. Jsem pro zavedení školného, protože ve svém okolí vidím poměrně hodně vědomostně slabých studentů, kteří se na škole drží jen aby nemuseli pracovat a v hlavě nic nemají - občas přijdou, pobírají ubytovací stipendium a mají přibližně 150 hodin týdně volno :-). Myslím, že školné by tomu pomohlo a ve školách by "nechalo" jen cílevědomé studenty... Proč jsou někteří rektoři a drtivá většina lidí proti?? A jste proti i Vy? Myslím, že z toho co se dělo v posledních dnech ano a upřímně nechápu proč. Děkuji.
OTÁZKA: Proč klesá dle Vašeho názoru úroveň vysokého školství? Proč jsou absolventi VŠ v praxi ve velké většině nepoužitelní?
OTÁZKA: Dobrý den, jaké jsou z Vašeho pohledu největší problémy v navrhovaném zákoně? Děkuji,
OTÁZKA: Podle prezidenta Klause jsou verejne vysoke skoly nanic, nedelaji ani kvalitni vzdelani ani vedu, Vas komentar? Jiří Kocourek
OTÁZKA: Pane rektore, z mého pohledu jste se dlouhé roky vyhýbal aktivnímu společenskému angažmá potřebnému pro šéfa UK: distanc od problémů plzeňské ZČU (nejen právnická kauza, ale i plagiátorská kauza I. Budila) i velmi opatrné "osobní" angažmá proti Bílé knize TV, kdy za vás spíše mluvili někteří prorektoři... Co se teď změnilo? Co vás nyní přimělo stát se opravdickým aktérem vysokoškolského dění?
OTÁZKA: Dobrý den, mohl by jste mně stručně vysvětlit, co si přesně mám představit pod pojmem akademické svobody? Hodně se o nich mluví, ale nikdo je pořádně nedefinoval.
OTÁZKA: Dobrý den, pane rektore, jak budete postupovat v případě, že ministr Dobeš bude trvat na reformách v podobě, v jaké jsou nyní? Nevypadá to, že kromě diskuze by vám měl co nabídnout...
OTÁZKA: Jak si vysvětlujete, že prezident republiky ani ministr školství "nechápou" problém likvidace akademických svobod? Je to podle vás reálným nedostatkem jejich IQ, nebo jde podle vás o účelová politická vyjádření? (Jako Dobešovo: prodavačka v Kauflandu platí školu těm, co studují...?)
OTÁZKA: Dobrý den, jste si vědom toho, že problém se akorát posouvá? Pan Dobeš má za sebou premiéra Nečase a prezidenta Klause. Myslíte si, že se nachází zrovna v pozici, kdy by Vám z postu manažera musel ustupovat? Pan Nečas říká, že není důvod k „hysterii“, přitom hystericky jedná pan Dobeš, který hledá všechny možné způsoby, aby zlikvidoval nepřátele. Teď si z ČKR udělal na oko přátele, tudíž v této pohádce bude on za toho „hodného“ a nakonec všichni narazíme, až si s námi začne vytírat podlahu. Pan Nečas uklidňuje situaci, že ještě neexistuje paragrafové znění. Jenže pan Nečas je nejspíš zvyklý řešit problémy a nikoliv jim předcházet. Akademické obce se snaží problému předejít a ne ho následně řešit. Proč si toto pan Nečas, Dobeš i Klaus neuvědomí? Mám strach, že se nám vrací totalitní režim a nedělám si nyní legraci. Ta obava tam skutečně je. Děkuji.

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.