Na 55 středočeských kilometrech dálnice D1 od Mirošovic po Hořice je 35 mostů a 15 přemostění, po kterých leckdy vedou jen polní cesty. Modernizace a rozšiřováním dálnice začne na podzim na dvou středočeských úsecích. To znamená opravit deset dálničních mostů a rozhodnout, co bude se šesti obecními.
Ve Všechlapech na Benešovsku o tom jednali zastupitelé bouřlivě. Přes přemostění sice skoro nikdo nechodí, vede z lesa do lesa, ale obec z něj má peníze za to, že na něm visí reklama. Vede tudy stezka, občas po ní přejede traktor.
Komu patří mosty přes D121,7 Mirošovice 21,8 Správa žel. dopr. cesty 22,1 Středočeský kraj 23,4 Hrusice 24,6 Kaliště 33,8 Středočeský kraj 37,1 Ostředek 41,2 Středočeský kraj 42,6 Všechlapy 47,8 Psáře 48,8 Středočeský kraj 49,6 Trhový Štěpánov 67,1 Loket 69,6 Lesy ČR 71,4 Středočeský kraj 75,1 km Hořice (kraj Vysočina) Zdroj: ŘSD |
"Bylo to velké dilema, váhal jsem do poslední chvíle. Peníze z reklamy sice máme, ale není to mnoho. Nejprve jsem byl pro to, aby se už nový most nestavěl, ale nakonec jsem zvedl ruku pro nový," řekl starosta Luboš Kuneš. Pro bylo pět zastupitelů, proti dva.
"Na jednání jsem byl, bylo to emotivní. Pro místní je to těžké rozhodování, ale musí si také uvědomit, že most si od nás převezmou a budou ho muset udržovat, opravovat," upozornil zmocněnec pro modernizaci D1 Jiří Švorc z ŘSD.
Přemostění ve Všechlapech se stavělo v 70. letech minulého století dokonce jako dvouproudové, teď bude užší. Opravit by se však stejně muselo. Odpadávají z něj už kusy betonu, je na hranici havárie.
Podle Švorce je na tom podobně většina mostů přes dálnici. "Chápeme, že obce nemají na to, aby dávaly miliony do jejich rekonstrukcí," podotkl Švorc.
Nejhůř je na tom most Šmejkalka
Všechna přemostění se při rekonstrukci odstraní a tam, kde zastupitelé rozhodnou o postavení nového, vzniknou širší. "Budou tak široká, aby se v budoucnu, pokud by vyvstala potřeba opět rozšířit dálnici o další pruh, nemusela bourat. Jejich životnost je kolem osmdesáti let," doplnil Švorc.
Generální opravou projdou i dálniční mosty a budou rozšířené, aby po nich mohla vést čtyřproudová silnice. Je na nich potřeba opravit mostní uzávěry, odvodňovací systém i betonové konstrukce.
V nejhorším stavu je dálniční most Šmejkalka, který je vidět z údolí Senohrab. V projektu je zanesen jako samostatný úsek. Odborníci teď diskutují o tom, co s ním. Projektoval ho v roce 1944 Stanislav Bechyně, mezi jehož nejznámější stavby patří Lucerna a Veletržní palác v Praze.
"Je z období počátku betonových konstrukcí a je to svým způsobem technická památka a určitě si zaslouží nějakou ochranu. Zajímavé a krásné jsou železobetonové oblouky," řekl Švorc.
Buď se jen opraví, nebo zbourá a na jeho místě se postaví replika anebo úplně nový most. Každopádně je ve špatném stavu, je na něm kvůli tomu omezená rychlost. "Pokud by oblouky snesly dalších osmdesát let, mohl by být zachován. Na druhé straně všichni mostaři rádi stavějí nové mosty," dodal Švorc.