Některé z nich navíc ani nejsou ohraničeny svodidly, jak nařizuje česká státní norma.
Patří například společnostem A. C. E. Media Ventures a Quo. Druhá zmíněná podle informací z Ředitelství silnic a dálnic vyhrála soutěž kvůli dohodě s vládou. "Bylo potřeba změnit dopravní značení na dálnicích z modrého na zelené. Stálo to moc peněz, které vláda neměla. Nechali tedy vyhrát reklamní společnost Quo a ona to zaplatila," uvedl důvěryhodný zdroj.
Jak tvrdí tiskový mluvčí ministerstva vnitra Jiří Hájek, společnost A. C. E. Media získala povolení roku 1994. "Umístění reklamních poutačů v ochranném pásmu dálnic se povolovalo od roku 1991 do roku 1995. Pak bylo zrušeno kvůli zvyšující se nehodovosti," konstatoval Hájek.
Miroslav Rajchart z dopravního inspektorátu vidí problém poutačů především v nedostatečné legislativě. "Billboardy jsou problém, přestože dosud nebyl dokázán vliv na nepozornost řidičů. Pokud už překážka v blízkosti silnice musí být, měla by být náležitě chráněná. Už deset let vyžadujeme, aby někdo jasně stanovil jednotné meze a podmínky. Bohužel zatím marně," uvedl Rajchart.
Podle státní normy by měla být ohraničena všechna reklamní zařízení vzdálená méně než 4,5 metru od hrany jízdního pásu. Jak říká vedoucí majetkové správy Matěj Zborový z Ředitelství silnic a dálnic, které má umisťování svodidel na starost, norma je nová a zpětně se dá řešit jen těžko. "Normě vlastně neodpovídá celá dálnice D1 z Prahy do Brna. Samozřejmě víme, že je to problém. Ale u jednoho billboardu to znamená postavit sto metrů svodidel, což by musel platit stát. Všechno se dá měnit pouze postupně, řešíme to. Stejně jako délku připojovacích pruhů, které někde nejsou vůbec," řekl Zborový.
Znamenat to však může rychlou smrt. V případě, že dojde k nečekané poruše na automobilu nebo například praskne pneumatika, následuje náraz do masivních železných konstrukcí těchto bigboardů. Těžké zranění, či dokonce úmrtí je pak nevyhnutelné.
Ministerstvo dopravy prý právě nyní téma billboardy usilovně řeší. "Právě probíhá velká inspekce. Do 3. srpna nám Ředitelství silnic a dálnic bude zasílat její výsledky. Odstraní se však pouze některé poutače, protože v ochranném pásmu jsou i billboardy povolené," uvedla tisková mluvčí Ludmila Roubcová.
Bigboardy postavené často v ochranné zóně kolem dálnic jsou životu nebezpečné. (19. července 2001) |