Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Reklama na internetu informuje, ale je i na obtíž

aktualizováno 
-
Každý uživatel internetu brzy narazí na všudypřítomnou reklamu. Na jednu stranu se protiví tím, že zpomaluje načítání stránek, na druhou stranu ovšem může informovat o zajímavých stránkách nebo prodejních akcích.

Na počátku své existence byl internet hlavně zprostředkovatelem komunikace mezi vysokými školami a používali ho především nadšenci. Jakmile se začal lavinovitě rozvíjet a připojovalo se stále více uživatelů, uvědomily si reklamní agentury velké možnosti tohoto média. Nejstarší formu reklamy představují firemní stránky, které obsahují rozsáhlé prezentace činností firmy, ukázky výrobků i databáze kontaktů. Na rozdíl od inzerce v televizi či tisku dovolují internetové stránky nabízet mnohem více místa pro prezentaci, která navíc může být interaktivní a doplněná i filmovými ukázkami a zvukem.

Reklamní proužky

Skutečná reklama ve formě odkazů a proužků (bannerů) se objevila až později. Některé internetové stránky jsou navštěvovány velmi často, a pokud se na nich objeví reklamní odkaz, začnou na něj zvědaví uživatelé klikat a dostanou se tak na firemní stránky nabízející výrobky. "Účinnost reklamy na internetu se měří číslem CR (Click Rate). Toto číslo udává, kolik lidí klikne na daný reklamní banner. Na internetu jde tedy velmi dobře zjistit, kolik lidí bylo danou reklamou zaujato, nicméně zda je reklama účinná z hlediska zákazníka - tedy zda se mu vyplatí -, se již tímto jednoduchým číslem nezjistí. Dle mého názoru účinná je. Naši zákazníci se vracejí a inzerují opakovaně," udává Ivo Lukačovič, zakladatel internetového serveru Seznam.

Každé kliknutí něco stojí

Reklama na internetu není pro čtenáře tak docela zadarmo. Při prohlížení reklamy na internetu platí telefonnímu operátorovi anebo poskytovateli připojení - stránky s reklamními proužky se načítají pomaleji, protože animovaná grafika proužků je tvořena poměrně velkými soubory. Autorům internetových stránek ale čtenář neplatí nic - a ti jsou odkázáni většinou právě na příjmy z reklamy. "Reklama se účtuje na základě počtu impressions, tedy počtu, kolikrát byla zhlédnuta. Cenový průměr za podobnou reklamu je v ČR 200 Kč za tisíc zobrazení," informuje Ivo Lukačovič. Autoři internetových stránek se musí snažit, aby přilákali co nejvíce čtenářů a zvýšili co nejvíce příjem z reklamy. Zatím jde o těžký úkol, který se daří jen největším a nejpopulárnějším internetovým serverům, ale objem trhu s internetovou reklamou se u nás zvětšuje. Kateřina Hrubešová z reklamní agentury MIA odhaduje, že se v roce 2000 prodá na českém internetu reklama za 100 milionů Kč a v roce příštím dokonce za 300 milionů Kč. Budoucnost vidí optimisticky i Ivo Lukačovič: "Vidím zde prostor i nadále pro stoprocentní meziroční nárůst. Za prvé se na internet neustále hrnou další a další lidé, za druhé stále více firem má své www prezentace, a stávají se tak potencionálními inzerenty."

Přímý zásah

Reklama na internetu je ovšem dosti specifická. "Na rozdíl od ostatních médií je většinou cílená a některé její formy se řadí mezi direct marketing," uvádí Kateřina Hrubešová. Mezi účinné podle ní patří kampaně se zaměřením na výprodejové akce, bankovnictví, informační technologie, cestovní ruch, zábavu, značkové zboží, prodej knih a CD, pohonné hmoty, automobily a také e-commerce, obchodování po internetu. Mezi uživatele internetu patří totiž spíše mladší muži se zájmem o technologie. Donedávna představoval hlavní formu reklamy proužek, banner. Ale situace se vyvíjí ke komplikovanějším a interaktivnějším formám reklamy. "V poslední době se kromě klasických reklamních bannerů, tvořených obrázky GIF a JPG začínají objevovat i takzvané rich media bannery, tedy reklamní proužky obsahující formuláře, programy v jazyce Java či programy vytvořené v Shockwave," upozorňuje Ivo Lukačovič. Nové typy reklamy dovolují například vyplnit rovnou v banneru objednávku nebo cokoliv jiného (třeba zadat hledání určitého produktu).

Modem nemusí zahálet

Pokud chce uživatel zlevnit svoje připojení k internetu, má několik možností: používat programy pro odstraňování reklamních proužků, které navíc poskytují služby precache, tedy přednačítání často zvolených stránek - zatímco si uživatel prohlíží první ze svých často navštěvovaných stránek, systém automaticky načítá ostatní oblíbené strany. Nejvíce času stráví uživatel totiž při pročítání internetové stránky, během něhož modem "zahálí", ale je stále připojený k telefonní síti. Pokud je i tak uživatel nespokojený, může v prohlížeči vypnout nahrávání obrázků. V Exploreru tak učiní pravděpodobně touto cestou (jednotlivé verze se mohou lišit): Nástroje / Možnosti sítě internet / Upřesnit / Multimédia / Zobrazovat obrázky. Protože je však většina moderních webových stránek tvořena mnoha obrázky, je poslední řešení možné doporučit pouze majitelům nejstarších a nejpomalejších modemů.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Astroláb, který archeologové objevili ve vraku portugalské lodi u pobřeží Ománu.
Archeologové objevili unikátní astroláb, navigoval s ním i Vasco da Gama

Archeologové vyzvedli z vraku lodi u pobřeží Ománu jeden z nejstarších dochovaných navigačních nástrojů. Takzvaný astroláb ležel na palubě portugalského...  celý článek

Mladá Italka potí krvavé krůpěje, podle lékařů trpí vzácnou hematidrózou.
Mladá Italka potí krvavé krůpěje, podle lékařů trpí vzácnou hematidrózou

Lékaři v italské Florencii museli řešit zapeklitý případ. S neobvyklými problémy k nim dorazila mladá žena, která doslova potila krev. Diagnostikovali u ní...  celý článek

Irácké jednotky obsadily Kirkúk na severu země (16. října 2017)
Roztrpčení Kurdové se hádají kvůli ztrátě Kirkúku, rozklížil je Írán

Poté, co si iráčtí Kurdové v září zvolili nezávislost, odmítl výsledky referenda nejen Irák, ale i Turecko či Írán. Ten přitom sehrál důležitou roli i v...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.