Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Reklama na EU bude všude

  0:01aktualizováno  0:01
Do chvíle, kdy Češi rozhodnou o vstupu do EU, zbývají jen čtyři měsíce. Vládní eurokampaň za dvě stě milionů se začíná pomalu rozjíždět. Billboardy, šoty v rozhlase a televizi, informační brožury do každé domácnosti, diskuse, evropské týdny či různé soutěže třeba o nejoriginálnější verzi evropské hymny.

To jsou hlavní pilíře, na kterých bude stát připravovaná vládní kampaň před českým referendem o vstupu do Evropské unie. Návrh její strategie schválila ve středu vláda.

Zatím však jde o projekt víceméně na papíře. "To, že ještě není nic vidět, je zdánlivé. V regionech už začínají diskuse na téma Co nám vstup do EU přinese. Ta viditelná část na billboardech se rozběhne až těsně před referendem," říká Jana Adamcová z ministerstva zahraničí.

Proč jen devět hvězdiček?
Přesto přípravu kampaně, s níž se začalo teprve na podzim, provází kritika a rozpaky. Nejkritičtější hlasy se ozývají z řad reklamních a mediálních odborníků, kteří postup ministerských úředníků hodnotí jako amatérský.

"Je chyba, že většinu prostředků spotřebuje reklama v televizi a na billboardech. Hlavní by měl být dialog s lidmi, zpětná vazba. Vybírají se agentury, vymýšlejí loga, aniž je zřetelně jasná myšlenka celé kampaně," říká Ladislav Kopecký, který v minulosti pracoval pro mezinárodní firmu, jež připravila pro EU projekt "Občan na prvním místě" o právech občanů v unii.

U expertů narazilo i centrální logo kampaně, které slavnostně před pár týdny představil ministr zahraničí. Všimli si totiž, že evropských hvězdiček v centrálním slově "Ano" je pouze devět, zatímco oficiální znak EU jich má dvanáct. To se také stalo terčem úsměšků ze strany cizích diplomatů. Údiv vyvolala i zpráva o tom, že ministerstvo bude muset z dvou set milionů korun určených na kampaň zaplatit několikamilionovou daň.

Plakáty nikdo nevymýšlí
Osnova kampaně je tedy už na světě včetně přehledu cílových skupin (mimo jiné ženy, menšiny, církve, odbory), časového rozvrhu i argumentace ke vstupu. Ale to je jen kostra. Jak budou vypadat billboardy, informační letáky, co lidem sdělí televizní či rozhlasové šoty, je pořád ve hvězdách.

Ministerstvo zahraničí totiž dosud nevyhlásilo vítěznou mediální agenturu, která dostane zhruba sedmdesát milionů korun na výrobu šotů a plakátů a nákup prostoru v médiích. Neoficiálně sice zvítězila agentura Carat, ale dvě firmy, jež se soutěže zúčastnily, podaly proti podmínkám výběru protest.

Nelíbí se jim, že vyhrála agentura, která má podle jejich názoru větší zkušenosti s propagací piva než s osvětou. Ministerstvo má deset dní na odpověď. Pokud se stěžovatelům nebude líbit, mohou věc hnát až na Úřad pro hospodářskou soutěž. Tím by byla vnější podoba kampaně značně ohrožena.

Autoři:


ZPRÁVY: Fotbalová asociace si zvolila nového předsedu



Hlavní zprávy

Nejčtenější

Dvanáctiletý chlapec se nebál říct pravdu. Zachránil tím kamarádovi život

Dvanáctiletý Jaroslav Šísl (vpravo) zachránil život o rok mladšího kamaráda...

Dvanáctiletý Jaroslav Šísl pomohl zachránit život svého o rok mladšího kamaráda Jiřího Kadlece, který si při pádu těžce...

Na Manhattanu explodovala trubková nálož, útočil Bangladéšan

Newyorská policie zasahuje na Manhattanu, kde je hlášena exploze (11. prosince...

Newyorská policie zasahuje na Manhattanu, kde vybuchla nálož. Lékaři ošetřili čtyři zraněné. Výbuch zranil i muže,...



USA nad Koreu poslaly raptory. Evakuujte Američany, zní z Washingtonu

Jižní Korea a USA zahájily masivní společné letecké cvičení.  Na snímku stroj...

Jižní Korea a USA zahájily masivní společné letecké cvičení. Manévry odsoudila jako provokaci Severní Korea, která...

Severokorejské lodě duchů připlouvají k Japonsku, jsou symbolem bídy KLDR

Jeden ze člunů, které v uplynulých týdnech připluly k pobřeží Japonska.

Kritický nedostatek potravin a zahraniční měny přispívá k tomu, že je na pobřeží Japonska vyplavováno stále více silně...

VIDEO: Skladníci obklíčili ujíždějící zloděje vysokozdvižnými vozíky

Skladníci v akci. Zloděje obklíčili vozíky

Zaměstnanci ostravské prodejny stavebnin společnými silami zadrželi trojici zlodějů, která se pokusila vykrást...



Další z rubriky

Sbohem! Editor Kavárny on-line Josef Chuchma se loučí

Sbohem, Kavárno... (Za ilustrační snímek byl zde použit záběr, na němž se 4.

K třicátému červnu 2013 byla uzavřena dosavadní existence Kavárny on-line, která vznikla z mé iniciativy, coby editora...

ZÁPISNÍK: České sebebičování. Přijali jsme Mnichov a vůbec

Edvard Beneš před svou vilou

Obama přestal kouřit kvůli své ženě a lidem chybí nadhled. Říkáme, že jsme nejhorší a že se Beneš v roce 1938 choval...

ZÁPISNÍK: Pussyriotismu zdar. Babiš nebo Zemanovci?

Demonstrace na podporu ruské dívčí kapely Pussy Riot v Madridu (17. srpna 2012)

Dávka angažované poezie. Nápad na byznys s politickým deštěm. Hledání odpovědi na otázku: Kdo je horší? To jsou témata...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz