Třeba na začátku dálnice D10 před Prahou ve směru od Liberce jsou hned dva reklamní poutače za sebou, dva metry od vozovky. Oba stojí na železných nohách a ty na masivních betonových podstavcích. Když při nehodě auto vyletí ze silnice, může se pár okamžiků sunout či kutálet po poli a zpomalit. Když má smůlu na billboard, hned narazí do tvrdé překážky.
Druhý problém je, že billboardy odvádějí pozornost řidičů. Proto chce se zbývajícími nelegálními billboardy skoncovat i nový ministr Vladimír Kremlík. Slíbil to nedávno poslancům při interpelacích. „U zbývajících reklamních zařízení ministerstvo dopravy pokračuje ve zkoumání, zda jsou provozována v souladu se zákonem,“ uvedl ministr ve Sněmovně.
Antibillboardový zákon začal platit v září 2017 za ministra Dana Ťoka a zakázal velkoplošnou reklamu u dálnic do vzdálenosti 250 metrů a u silnic 1. třídy do vzdálenosti 50 metrů.
Vlastníci billboardů se však jen tak nedali a řidiči si určitě pamatují na jejich kampaň s českými vlajkami na místě reklamy. S legendou, že nelze jen tak odstranit státní symbol, billboardy „přežívaly“ u silnic další měsíce.
Z na první pohled jednoduché věci – zrušení reklamních stojanů – se tak stal spor, který se táhne už dva roky.
Postup proti billboardům je náročný
Ministerstvo dopravy má nelegální nosiče reklamy zmapované. Původně jich bylo u dálnic tři tisíce a většinu se jich už podařilo odstranit. Postup je však velmi náročný. U každého billboardu musí stát jednotlivě posoudit, jestli porušuje zákon.
Mattoni mění orly u dálnic v umělecká díla, chce obejít silniční zákon |
V Německu a dalších západních zemích billboardy u dálnic skoro nejsou, Česko bylo v tomto směru vždycky trochu raritou.
Jenže na jiných nebezpečných místech mohou billboardy pořád „beztrestně“ zůstat, třeba na čtyřproudých silnicích ve městech. Někde je bilboard za svodidly a tolik nevadí, jinde představuje překážku.
„Slepí“ řidiči
Novinkou posledních let se také staly billboardy, které jsou vlastně obřím monitorem a promítají video. Takže pozornost řidiče zaměstnají déle.
Před rokem dělal Luboš Nouzovský z Dopravní fakulty ČVUT studii, která ukázala konkrétních 400 nejrizikovějších billboardů v Česku. Billboardy s videem označil za zvlášť rizikové, přestože je zákon nijak neomezuje, pokud nejsou u dálnic.
„Zatímco plakátů u dálnic opravdu zjevně ubývá, tak těch aktivních s videem v Praze spíš přibývá,“ konstatoval Nouzovský.
Silnice a dálnice stále lemují billboardy, někde jich dokonce přibývá |
Odborníci z ČVUT už dělali v roce 2011 pokus, podle kterého upoutá billboard pozornost řidiče na 0,4 sekundy, a pokud je tam hezká modelka, tak i déle. Za sekundu ujede řidič při rychlosti 130 kilometrů v hodině 36 metrů. Takže kolem billboardu jede několik desítek metrů „poslepu“.
Provozovatel velkoplošných plakátů – firma BigBoard – naproti tomu trvá na jiných číslech: že se „reklamnímu zařízení“ šofér věnuje jen 0,297 sekundy, za které moc velkou vzdálenost neurazí.
Svérázně k zákazu přistoupila firma Karlovarské minerální vody, která měla po polích kolem dálnic rozesetých 20 obrovských orlic jako reklamu na mattonku. Výtvarníci je přemalovávají a jako umělecká díla mohou na místě zůstat.