Na schodišti sedí zdeptaná mladá žena. Je HIV pozitivní a říká: "Ráda bych vám řekla něco o drogách, ale nevím, jestli to stihnu." V létě se v Česku rozjede poměrně ojedinělá kampaň, která by měla odrazovat hlavně mladé lidi od konzumace drog.
Většina českých kin by měla už v průběhu května uvádět před projekcí filmů krátké klipy, jejichž děj spojuje právě nejistá budoucnost. Počítá se i s billboardy a novinovou reklamou.
Za akcí stojí známá protidrogová nadace Drop-in. Náklady na kampaň by neměly přesáhnout půl milionu korun, což je ve srovnání s podobnými projekty malá částka. Především proto, že se kreativní firmy, které klipy vyrobily, zřekly honoráře.
"S tím nápadem za námi přišli lidé z agentury Mašina, udělali to všechno zadarmo. Jde o primárně preventivní kampaň. Jejím cílem není přinést peníze na léčbu do Drop-inu, ale pouze působit na diváky v kinech nebo na čtenáře," řekl Jiří Pressl z Drop-in.
"Pokusili jsme se ukázat opravdovou tvář drog se všemi důsledky jejich užívání, k nimž patří vážná onemocnění, kriminalita a smrt," uvedl pro časopis Strategie Jan Faflík z agentury Mašina.
Odborníci se shodují v tom, že podobné kampaně bývají úspěšné, i když nelze jejich úspěch změřit. "Je to jistě chvályhodné, takovéhle kampaně většinou fungují," řekla zástupkyně šéfredaktora Strategie Jelena Hanková.
V Česku se podobná kampaň objevila například v roce 1994. Nesla název "Víš, s kým spíš" a varovala proti nákaze virem HIV. Šlo o asi 400 billboardů po celé zemi a o televizní spoty.
Česko má dnes nejvíce zájemců o drogy ze všech zemí, které usilují o vstup do EU. Asi milion Čechů už vyzkoušelo některou ze zakázaných drog. Průzkumy také ukazují, že s drogou začínají lidé ve stále nižším věku. Roste i počet těch, kteří se octnou ve vězení, protože u sebe drogu přechovávali.