rozšíření dálnice D1, stavba mimoúrovňové křižovatky D1 x R43, stavba R43 Kuřim –Troubsko a stavba Jihozápadní tangenty Troubsko – Blučina. Bude se ovšem v konečném důsledku jednat o jedno technologické dílo, které propojí čtyři dálnice zátěží od Svitav, Prahy, Olomouce, Vídně a Bratislavy.
Obce Troubsko, Brno-Bosonohy a Ostopovice, kde bydlí celkem cca 5400 obyvatel, jsou zatíženy provozem dálnice D1 více než 30 let. ŘSD nedokázalo ve zmíněných obcích nikdy dostat hluk a imise prachu do zákonem stanovených mezí a je tak již mnoho let setrvale poškozováno zdraví obyvatel.
Ředitelstvím silnic a dálnic dosud zpracované dokumentace k posouzení vlivů staveb na životní prostředí v Troubsku jsou nekvalitní. Nejsou zpracovány ve variantách. Jsou protkány nebezpečnými zjednodušeními. Nejsou modelovány vlivy dopravní zátěže z různých směrů. Jemné částice prachu PM 2,5, které jsou produktem naftových motorů, a které jsou pro lidské zdraví nejnebezpečnější, nebyly monitorovány vůbec. Nebyl sečten hluk a imise stávající dálnice D1 a čtyř nových staveb. Dokumentace nezkoumá vliv na zdraví obyvatel v Troubsku, Bosonohách ani v Ostopovicích.
K závěru, že lokalita v Troubsku je nevhodná pro stavbu dálniční křižovatky, dospěly v roce 1997 patrně i úřady. Okresní úřad zodpovědný za územní plán nevznesl námitku při projednávání územního plánu v Troubsku a povolil výstavbu 150 rodinných domů v těsné blízkosti plánované křižovatky dálnic. Ba dokonce ani ŘSD (!?), okresní hygienik, ani orgány životního prostředí nevznesli námitky. Buď tedy musely tyto instituce počítat s tím, že dálniční křižovatka nebude. Nebo počítaly s tím, že dokáží zdraví obyvatel před vlivem hluku a smogu z dálnic ochránit. To samozřejmě lze, například výstavbou tubusu.
ŘSD bude tedy muset udělat ještě mnoho práce, aby vyhotovilo dokumentaci, na základě které bude možné říci: R43 povede tudy a tudy a bude zaručena ochrana zdraví obyvatel beze zbytku. Dosud ŘSD připravilo dokumentaci, která byla nesprávně orientována nikoliv na ochranu zdraví obyvatel, nýbrž na minimalizaci nákladů. Proto dnes, vinou ŘSD, dochází k velkému zdržení těchto staveb. Prozatím nezbývá, než konstatovat: Troubskem cesta nevede!