Česká televize se detektivek nebojí - to už víme. Stejně jako víme, že ne vždy se jí detektivka povede (možná by spíše stálo za to říct, že až na dva pokusy, se jí spíše nepovede). To jí však nebrání, aby to stále znovu a znovu nezkoušela. Posledním pokusem o krimi sérii je seriál Svět pod hlavou, který se na ČT1 objeví už v pondělí druhého ledna. Tentokrát si tvůrci (režiséři Radim Špaček, Marek Najbrt a scénáristé Ondřej Štindl, Robert Geisler a Benjamin Tuček) pomohli využitím zahraničního formátu. Svět pod hlavou je kopií zahraničního detektivního seriálu Life on Mars - mladý detektiv se najednou dostane z roku 2010 do roku 1970, do doby politické nekorektnosti, segregace černochů a drsných policistů s knírem. Díky svým znalostem občas pomůže policistům s vyšetřováním, ale primárně je celá série o vzájemném nedorozumění - prostě klasická generační komedie.
Svět pod hlavou tento model kopíruje s pár odchylkami, které ale bohužel nejsou úplně ku prospěchu věci. Tak za prvé, to co má být nosným prvkem celé série (tedy otázka proč a jak se hlavní hrdina v podání Václava Neužila dostal do roku 1982) je tak neskutečně banální a jasná již od začátku, že všechny scény s touto tématikou jsou vysloveně rušivé a hlavně nebetyčně nudné. Kdyby se scénáristé rozhodli, že hrdina na začátku spadl do časoprostorové díry a celou sérii se jí snaží zase najít, udělali by lépe a nemuseli by diváka otravovat něčím co jej stejně nezajímá.
Hlavním důvodem proč koukat na Svět pod hlavou je proto tedy exkurze do roku 1982. Ta se autorům povedla více, než jsem čekal. Všem, kteří tu dobu pamatují, bude občas běhat mráz po zádech, nebo se budou nevěřícně smát. Autoři se sice úplně nevyvarovali určitého polidštění doby, ale rozhodně se snaží o větší realitu, než například v seriálu Vyprávěj. Zároveň musím autory pochválit za velice důslednou výpravu - těch detailů najdete v seriálu bezpočet. Od desítek vozů, přes dobové interiéry kanceláří až po naprosto otřesné oblečení všech herců. Tesil for ever! Autoři nemohli zvolit pro vykreslení určité bezútěšnosti doby lepší místo, než severočeskou uhelnou pánev a město Most (bohužel je to jedno z mála míst, které dodnes působí trošku jako normalizační skanzen a tak neměli architekti ani moc práce).
Policejní sbor je vtipnou parodií na seriál Malý pitaval z velkého města a Ivan Trojan, nebo Jan Budař jsou esenbáci jak vyšití. Pravdou nicméně je, že nebýt právě Ivana Trojana, nebo Václava Kopty (coby šéfa oddělení) byla by výsledná atmosféra poloviční, ostatní herci jsou tady tak trochu do počtu a to bohužel platí i o nevýrazném hlavním hrdinovi. Některé hlášky určitě vejdou do veřejného podvědomí (“My jsme esenbé, my se nikdy neomlouváme, z kterýho okresu tě sem poslali?!”). Zvláště třetí díl, který se celý točí kolem Festivalu politické písně je úchvatně absurdní, včetně naprosto dokonalé kapely Sloky (Marek Taclík coby frontman kapely je naprosto fenomenální. A comeback Marka Brodského coby bubeníka Františka by si zasloužil zvláštní cenu za štěk roku.)
Pokud vám tedy nevadí, že kriminální zápletky jsou tady až na druhé koleji a rádi se pobavíte bez větší potřeby přemýšlení o době kolem roku 1980 (opravdu nečekejte nějaké bilancování, na to v tomhle seriálu rozhodně není prostor), bude se vám Svět pod hlavou líbit. Mě nijak neurazil, ale čekal jsem, že se autoři pustí do větší hloubky, ale oni jen, sice celkem vtipně, klouzali po povrchu.
Oficiální anotace:
Je rok 2016. Policista Filip Marvan (Václav Neužil) musí ukrást důkaz, aby zachránil svého bratra před mafií. Záhy ho srazí auto a on upadá do bezvědomí. Probouzí se v nemocnici v roce 1982. Jak se v minulosti ocitl? Proč? A jaká je cesta zpátky? Filip potkává svoje rodiče, několik měsíců předtím, než se má narodit. Poznává otce, kterého si z budoucnosti pamatuje jen jako zlomeného muže, který dobrovolně ukončil svůj život. Na pozadí pátrání po příčinách, které jeho rodině změnily život, je Filip nucen vyšetřovat sérii detektivních případů Sokolova 80. let.(Česká televize)
Drama / Mysteriózní / Psychologický
Česko, 2017, 10x52 min
Režie: Radim Špaček, Marek Najbrt
Scénář: Ondřej Štindl, Robert Geisler, Benjamin Tuček
Kamera: Martin Štěpánek
Hudba: Hynek Schneider
Hrají: Václav Neužil ml., Ivan Trojan, Judit Bárdos, Jan Budař, Václav Kopta, Tomáš Jeřábek, Kryštof Hádek, Michal Dalecký, Jan Cina, Marie Doležalová, Marek Daniel, David Máj, Marek Adamczyk, Igor Chmela, Alžbeta Stanková, Jiří Šimek, Marek Pospíchal, Richard Němec, Tomáš Bambušek, Jitka Schneiderová, Ljuba Krbová, Jan Španbauer, Roman Zach, Roman Mrázik, Jana Plodková, Ladislav Hampl, Jiří Černý, Ondřej Malý, Jan Plouhar, Aneta Krejčíková, Robert Mikluš, Daniel Tůma, Pavel Gajdoš
Producenti: Michal Reitler, Vratislav Šlajer
Střih: Michal Hýka, Petr Mrkous, Anna Ryndová, Pavel Hrdlička ml.
Zvuk: Jiří Melcher
Scénografie: Jan Vlasák
Masky: Eva Ungrová-Malíková
Kostýmy: Andrea Králová