| foto: ČTK/Šulová Kateřina. Herci nové série seriálu První republika během včerejšího představení prvního dílu pro novináře., Mediahub

Recenze seriálu První republika: Vrací se český Dallas a je ještě „dallasovatější“ než minule

Na druhou sérii seriálu První republika si museli nadšení diváci (První řadu sledovalo v průměru 1,3 milionů diváků starších 15 let) dlouho počkat. Tedy až do 8. září, kdy Česká televize konečně pustí na obrazovky pokračování.

Druhá série by se také s trochou nadsázky mohla jmenovat něco jako „Český J. R. se vrací“ a tím bychom mohli mít recenzi hotovou, protože právě seriál Dallas je to, co druhá série První republiky nejvíc připomíná. Tedy Dallas posunutý do časů rozkvětu Československa a sufražetek, což jsou témata, která druhé sérii dominují.

Tím „džejárem“ je samozřejmě postava Jaroslava Valenty, který se vrací po osmi letech z vězení za ne tak úplně spáchanou dvojitou vraždu a po dlouhém odpočinku je plný energie a elánu. Jeho cílem je udělat z rodinné firmy opět jedničku ve svém oboru. Jenže staré křivdy nejsou zapomenuty a jeho návrat rodina zrovna neoslavuje. Jeho bratr Vladimír Valenta (aka Bobby) po dobu bratrovy nepřítomnosti firmu úspěšně zaběhl a o Jaroslavovu manželku se také dobře stará... Návrat bratra je mu tedy spíše přítěží. Navíc ho začínají dohánět tajemství z dob služby u Československých legií a s tím spojená vražda jeho spolubojovníka.

Jaroslavovy dcery nám dospěly do mladých a nadějných slečen - mladá Eliška se stihla vdát a studuje medicínu a Irena se rozhodla dobýt mužský svět automobilismu. (Automobilů vůbec v seriálu uvidíme opravdu mnoho. Závody v Chuchli byly dokonce jedním z nejtěžších a nejvýpravnějších úkolů v rámci výroby seriálu a celkově se v druhé sérii objeví více jak dvacet vozů včetně závodního vozu Imperie, které jsou pouze tři na světě.) Jak už jsem naznačil v úvodu - téma emancipace žen je v seriálu jedno z hlavním a jsem docela zvědavý jak moc se autorům povede jej udržet v reálných mantinelech dané doby.

Po prvním díle je každopádně jasné, že styl vyprávění je tentokrát více temný a rozhodně rychlejší. Doba pokročila, postavy zestárly a jsou mnohem více odhodlané jít za svými cíli přes mrtvoly (doslova).

Hlavní postavou je samozřejmě Jaroslav Valenta v podání Jiřího Vyorálka a tady prostě autoři vsadili na správného koně. On je českým „džejárem“ to už mu nikdo nevezme. Bohužel jeho bratr v podání Jána Koleníka je ještě nudnější než originální Bobby z Dallasu. Takhle prkenné hraní jsem už dlouho nezažil (Koleník střídá utrápený výraz s utrápeným výrazem). Ostatní herci naopak Vyorálkovi skvěle sekundují - zvláště Kristýna Boková nebo Anna Fialová.

Co se týče výpravy, je moc příjemné vidět, že jsou koncesionářské poplatky dobře investovány. Na seriálu je poznat každá utracená koruna. Kostýmy jsou precizní (i když rozhodně ne historicky přesné), výprava velkolepá a kamera přesně ví co dělat. U první série jsem si to nemyslel, ale druhá série První republiky je vytvořena na minimálně evropské úrovni. Pokračování seriálu tak staví První republiku do mé trojky nejkvalitnějších seriálů posledních let na českých televizích (Po Cirkusu Bukowski a Raplovi).

Druhou sérii První republiky mohu vřele doporučit i těm, kteří neviděli sérii první (nebo se jim moc nelíbila, tak jako mě), protože stejně jako dospěly postavy, dospěli také autoři a na seriálu je to hodně znát.

První republika - Série 2

Režie: Biser Arichtev

Scénář: Jan Coufal

Hrají: Ján Koleník, Markéta Plánková, Jan Vlasák, Anna Fialová, Veronika Arichteva, Jitka Schneiderová, Karolína Krézlová, Jiří Vyorálek, Zdena Studenková, Vladimír Polívka, Brigita Cmuntová, Stanislav Majer, Pavel Mareš, Kristýna Boková, Pavel Batěk, Robert Urban, Svatopluk Skopal, Bořek Joura

Producenti: Filip Bobinski, Petr Šizling

Děj pokračování První republiky začíná na podzim roku 1928. Jaroslav Valenta (Jiří Vyorálek) se vrací domů z vězení a je odhodlaný získat zpátky dobrou pověst, respekt ve společnosti i úspěch v obchodu. V rodinném podnikání o něj ale nikdo nestojí. Bratr Vladimír (Ján Koleník) vede povoznictví, kde těží především z legionářské minulosti a kontaktů získaných za války ve Francii. Osloví jej však bývalý legionář Martin Klouda, který mu po deseti letech připomíná tajemství, na které by Vladimír raději zapomněl. Kromě členů rodiny Valentových, známých z první série, se v pokračování objeví řada nových postav – mezi jinými například dospělé dcery Jaromíra Valenty Irena a Eliška nebo hospodyně Marie Píchová, která se sblíží právě s Jaroslavem.(Česká televize)

Video