Seriál České televize Svět pod hlavou v pondělí skončil svým posledním desátým dílem a přestože ze začátku vypadal celkem nadějně, tak ke konci nejen ztratil dech, ale vysmál se i všem divákům, kteří při sledování nekouřili marihuanu, nebo nebyli na mol opilí, takže jim mohlo být jedno, na co se dívají.
Už po prvním dílu bylo jasné, že mysteriozní zápletka Světa pod hlavou bude jeho nejslabším článkem, ale že autoři rezignují na veškerou logiku příběhu a vyváží se z rozjeté série takovým průšvihem, to by nikoho soudného nenapadlo.
Přijde mi, jakoby scénáristům někde u osmého dílu došlo, že naprosto netuší jak sérii uzavřít, a tak se rozhodli, že nechají poslední dva díly napsat děti z páté třídy základní školy. Zadání přitom znělo - využití principu deus ex machina ve slohovém cvičení. A pak se šli opít do nejbližší putyky, tam ty slohy přepsali do scénáře a hurá na plac.
Ještěže majitele licence, podle které se základní zápletka seriálu vytváří, nezajímá jak s ní autoři v různých národních verzích pracují, protože když porovnám závěr originálu a porovnám jej s českou verzí, je výsledná podoba o to více k pláči. Přitom by stačilo ji v klidu obšlehnout.
Nelogické chování postav (Vím, celé se to hlavnímu hrdinovi zdálo, že jo) nabralo takový spád, že sedm dílů budované charaktery postav shořely jak rudá knížka Františka Janečka po listopadu 89. Co na tom, že příběh otce a syna vyšel do ztracena. (Sakra, nechápete proč se ve scénách pokaždé objevil ten chlápek, který křičel? Já ne, asi umění - nebo co.) Co na tom, že hlavní hrdina Marvan získal v kómatu věštecké schopnosti hodné baby Vangy. A v neposlední řadě, co na tom, že vedlejší postavy svazáka Šejbiče a kriminalisty Klémy, rozbořily své přátelství kvůli tomu, že jeden (z jejich pohledu) noname chlápek začal vyprávět, že se vlastně nemají rádi. Ale může mi do háje zeleného někdo vysvětlit, jak se mohly klíče ze snu materializovat do reality (byť seriálové) a co s tím měl společného blázen v psychiatrické léčebně?
A hlavně, že poslední dialog celé série, která měla představit nelítostný minulý režim a jeho nelidské metody, je o tom, že si hrdina založí bar, aby to své město trošku pozvedl. Jo, taky bych si dal po zhlédnutí posledního dílu seriálu Svět pod hlavou panáka, nebo možná deset, abych se z toho vzpamatoval.
A poslední otázky: Proč se autoři snaží o mysterium a tajemno? Proč plýtvají penězi na divné scény, kdy se hlavní hrdina potácí mezi snem a realitou? Proč se musel představitel hlavní role v každém díle alespoň jednou sesunout bezvládně na zem? Všechno tohle bylo ve Světě pod hlavou k ničemu. Měli se na celou licenci vykašlat a natočit retro detektivní seriál ve stylu Vyprávěj. Udělali by podstatně lépe a ani by nebyli za, já nevím, psychedelické autory, kterým nevadí napsat seriál, který nemá hlavu ani patu.
Divím se, že jim po přečtení posledního dílu neomlátil Ivan Trojan scénář o hlavu. I když chápu, epická smrt na drátech je epická smrt na drátech.
Zkrátka a dobře: Mrzí mě, že jsem se nepřestal na Svět pod hlavou dívat po sedmém díle, protože po skončení té série se mi chce zvolat: "Kvůli tomuhle naši otcové klíčema necinkali!" Té pachutě ze zkaženého konce zkaženého seriálu se nezbavím ještě hodně dlouho.
Oficiální anotace:
Je rok 2016. Policista Filip Marvan (Václav Neužil) musí ukrást důkaz, aby zachránil svého bratra před mafií. Záhy ho srazí auto a on upadá do bezvědomí. Probouzí se v nemocnici v roce 1982. Jak se v minulosti ocitl? Proč? A jaká je cesta zpátky? Filip potkává svoje rodiče, několik měsíců předtím, než se má narodit. Poznává otce, kterého si z budoucnosti pamatuje jen jako zlomeného muže, který dobrovolně ukončil svůj život. Na pozadí pátrání po příčinách, které jeho rodině změnily život, je Filip nucen vyšetřovat sérii detektivních případů Sokolova 80. let.(Česká televize)
Drama / Mysteriózní / Psychologický
Česko, 2017, 10x52 min
Režie: Radim Špaček, Marek Najbrt
Scénář: Ondřej Štindl, Robert Geisler, Benjamin Tuček
Kamera: Martin Štěpánek
Hudba: Hynek Schneider
Hrají: Václav Neužil ml., Ivan Trojan, Judit Bárdos, Jan Budař, Václav Kopta, Tomáš Jeřábek, Kryštof Hádek, Michal Dalecký, Jan Cina, Marie Doležalová, Marek Daniel, David Máj, Marek Adamczyk, Igor Chmela, Alžbeta Stanková, Jiří Šimek, Marek Pospíchal, Richard Němec, Tomáš Bambušek, Jitka Schneiderová, Ljuba Krbová, Jan Španbauer, Roman Zach, Roman Mrázik, Jana Plodková, Ladislav Hampl, Jiří Černý, Ondřej Malý, Jan Plouhar, Aneta Krejčíková, Robert Mikluš, Daniel Tůma, Pavel Gajdoš
Producenti: Michal Reitler, Vratislav Šlajer
Střih: Michal Hýka, Petr Mrkous, Anna Ryndová, Pavel Hrdlička ml.
Zvuk: Jiří Melcher
Scénografie: Jan Vlasák
Masky: Eva Ungrová-Malíková
Kostýmy: Andrea Králová