Konkrétnější obrysy dostala výstavba dálnice mezi Vídní a Brnem poté, co rakouští poslanci odhlasovali, že postaví svůj úsek dálnice mezi Vídní a Drasenhofenem do roku 2010. V této oblasti byl již zahájen výkup pozemků.
Přesná trasa rychlostní komunikace, která by měla v budoucnu spojovat Jihlavu s Vídní, zatím není určena. Za výstavbu komunikace bojují dvě sdružení, ale v otázce kudy zatím nenacházejí společnou řeč. "Sešli jsme se pouze jednou v Jihlavě," souhlasí zástupci třebíčského i budějovického sdružení. "Je těžké nalézt kompromis, protože Moravské Budějovice nechtějí od svého návrhu komunikace vedoucí místy, která teď spojuje silnice I. třídy, ustoupit," komentuje situaci třebíčský radní Miroslav Petrů. "Už je rozhodnuto," oponuje mu za moravskobudějovické sdružení tamní starosta Jan Nekula. "Silnice povede podél staré císařské silnice, tedy ze Znojma přes Moravské Budějovice," tvrdí budějovický starosta Nekula. Přes jistotu moravskobudějovických v Třebíči zatím iniciují studie, mapující dopad takové komunikace na životní prostředí. "Myslím, že rozhodovat mají odborníci. Naším cílem je prosadit výstavbu komunikace s napojením našeho města. Nechceme, aby silnice vedla přímo Třebíčí," sdělil Petrů. Jednotné nejsou ani názory na parametry. "Měla by se postavit silnice tříproudová s parametry rychlostní komunikace s oddělenými směry jízdy, aby mohla být v budoucnu kdykoliv rozšířena," tvrdil budějovický starosta. "Rozhodně usilujeme o čtyřproudou komunikaci," oponoval Petrů. |
Rozhodnutím rakouské strany tak padla tak varianta dálnice mezi Jihlavou a Znojmem. Do Znojma povede pouze tříproudová silnice, jež se od Znojma k hraničnímu přechodu v Hatích ještě o jeden pruh rozšíří. "Loni byla za peníze Phare vyhotovena studie silnice. Po dokončení přípravných prací by tato stavba měla být zařazena do dlouhodobého programu Ministerstva dopravy," řekl vedoucí odboru rozvoje znojemského městského úřadu Karel Mudrych.
"První část - čtyřproudovka z hraničního přechodu Hatě do Znojma a obchvat města - je odsouhlasena. Oproti dálnici přes Mikulov, na kterou Rakušané potřebují zákon, není pro rychlostní tříproudou komunikaci schválení zapotřebí. Takže nakonec mohou vedle sebe existovat dálnice přes Mikulov i rychlostní silnice přes Znojmo. I rakouská strana o ně má zájem," potvrdil znojemský senátor Milan Špaček.