Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Radary stojí tam, kde se vybere nejvíc

  0:01aktualizováno  0:01
Když na konci září řidička na pražské křižovatce V Olšinách srazila žáka páté třídy, ptali se jeho spolužáci: Proč na nebezpečné silnici nehlídkují dopravní policisté? A mnozí řidiči si odpovídali sami: Protože stojí na přehledných místech schovaní "za bukem" a vybírají pokuty za překročení povolené rychlosti. Tragická nehoda, při níž zemřel školák, opět rozproudila debatu, zda dopravní policie opravdu hlídá bezpečnost na silnicích, anebo jen znepříjemňuje řidičům život.

Mnohé úseky, kde lze obvykle dopravní hlídku potkat, jsou mezi řidiči notoricky známy. A přesto se na ně policisté neustále vracejí. Proč? Opravdu si vybírají k rychlostním kontrolám výhradně přehledná a méně riziková místa, kde nasbírají co nejvíce pokut?

Když si nedávno dopravní policisté stěžovali na malé pravomoci, odbyl je místopředseda Nejvyššího soudu Pavel Kučera krátce: "Na zvyšování své prestiže mohou sami dbát i bez výrazných legislativních změn. Jde například o to, aby radary nestály tam, kde se vybere nejvíc pokut, ale aby stály v místech skutečně nebezpečných."

Odborníci přiznávají vedení dopravní policie, že na podřízené tlačí, aby hlídali především na rizikových úsecích. "Opravdu se snaží, aby se zaměřovali na nejnebezpečnější přestupky v provozu," říká Václav Špička z Autoklubu, který bezpečnost na silnicích dlouhodobě sleduje. "Ale ne vždy se ta snaha v praxi odráží.

Buď mohou někde měřit rychlost, anebo raději sledovat hromadné návraty z víkendů. Jenomže chytit pacholka, který v koloně aut udělá myšku a případně zaviní řetězovou nehodu, je obtížnější než stát někde za bukem - přesně za rychlostní tabulí - a vybírat pokuty."

Tak tedy: Podle čeho policisté vybírají místa, kde postaví radar? "Pochopitelně rozhodujícím faktorem je nebezpečnost toho místa. Na druhou stranu nemůžeme zastavovat řidiče na křižovatce nebo v nebezpečné zatáčce," říká Josef Tesařík z ředitelství dopravní policie.

Jenže zkušenosti řidičů ukazují, že kontroly stojí i v místech, kde se nikdy žádná havárie nestala. I na to mají policejní šéfové argument. "Na takovém místě se nemusí nutně často odehrávat nehody. Díky tomu, že lidé vědí, že tam často měříme, jedou opatrně, a kolizím se tak předchází," ohrazuje se Tesařík.

Jeho slova potvrzují i řadoví příslušníci. "Chodí nám kupy stížností a my se podle nich opravdu snažíme hlídkovat na problémových místech," říká jeden z pražských dopravních policistů.

Vše ale není bezchybné: Příslušníci sice u svých nadřízených nejsou hodnoceni podle toho, kolik pokut udělí, přesto jsou nuceni "zjednodušovat si život". Odhalování nebezpečných přestupků si totiž žádá čas a ne pokaždé se podaří nadřízeným přinést odpovídající výsledek. "A nějakou činnost vykázat musíme," poznamenává policista.

Skryté měření rychlosti svým policistům loni definitivně zatrhla Velká Británie, v Česku se však zatím o takovém kroku neuvažuje. Podle policie ostatně není ani důvod. Disciplinovaného řidiči skryté měření neomezuje, říká policie, a ti, kteří překračují povolenou rychlost, jsou nejčastějšími aktéry dopravních kolizí.

"Opileckou" stezku zná v Pardubicích každý, jen policie ne
Dopil šesté pivo, posadil se za volant svého auta a vydal se z hostince na zpáteční cestu domů. Policejních kontrol se třiatřicetiletý řidič nebál. Tady, na okresních silnicích jižně od Pardubic ještě nikdy o víkendu na žádnou policejní hlídku nenarazil. Ne nadarmo se té síti silnic říká opilecká stezka.

"Když se potřebuju bez problémů dostat třeba z Chvaletic domů do Pardubic s alkoholem v krvi, volím pokaždé takzvanou opileckou stezku. Nikdy se nestalo, že bych měl jakékoli problémy s dopravní policií," usmívá se řidič, který si pochopitelně nepřeje zveřejnit jméno.

"Stezku budu určitě ještě několikrát potřebovat, tak proč si dopředu zadělávat na nějaké problémy."

Kudy vede "opilecká" stezka

Chvaletice - Zdechovice - Spytovice - Jankovice - Brloh - Choltice - Barchov - Starý Mateřov - Pardubice 

Opilecká stezka je mezi řidiči na Pardubicku a Přeloučsku známý pojem. Jízdou po hlavní silnici mezi oběma městy riskuje policejní kontroly jen ten, kdo nezná síť cest a silnic na jih od této hlavní spojky.

"Cesta mi sice trvá o dost déle než po hlavní, hlavně proto, že asfalt tu je často v dezolátním stavu, ale o rychlost přece nejde," vysvětluje výhody zajížďky muž, který stezku sám několikrát využil.

Nejvíce opilců se na stezku vydává zpravidla v sobotu večer, kdy ve vesnicích u Pardubic zavírají první hostince. Pak není nic výjimečného, když za volant usedne řidič, který má v krvi několik promile alkoholu.

Na začátku září například sjel v sobotu okolo desáté hodiny večer nedaleko Svojšic, které jsou přibližně v polovině opilecké stezky mezi Chvaleticemi a Pardubicemi, do potoka řidič Škody Forman, který měl v krvi přes tři promile alkoholu.

Výjimečné nejsou na této trase ani smrtelné nehody. Když dvacetiletý řidič nezvládl mezi Morašicemi a Litošicemi zatáčku a při nárazu do stromu zabil o dva roky mladšího spolujezdce, naměřili mu policisté v krvi jeden a půl promile.
Na opilé řidiče je třeba dát na stezce pozor také o Velikonocích.

"To se tu jezdí s alkoholem v hlavě opravdu hodně. Ale ještě jsem od nikoho neslyšel, že by mu koledu zkomplikovala policejní hlídka," dodává muž, který má na trase rekreační chalupu.

Přestože je trasa mezi pardubickými řidiči proslulá, zmínka o ní se k policii prý ještě nedonesla. "Kdyby někdo z policistů zjistil, že se tamtudy jezdí s alkoholem v krvi, nedovolil by si to nechat bez odezvy," tvrdí zástupce šéfa pardubické dopravní policie Václav Bašta.

Zároveň nevylučuje, že se lze jeho mužům vyhnout. "Zaleží to na místní znalosti. Osobně znám okres Pardubice natolik dobře, že bych dokázal po účelových komunikacích projet celý region, aniž bych potkal policistu. Takové cesty jsou v každém kraji, v každém okrese."

 

Autoři:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

V Troji se zřítila lávka přes Vltavu, zranili se čtyři lidé

Pěší lávka u Trojského zámku v Praze se zřítila do Vltavy (2. prosince 2017).

Pěší lávka u Trojského zámku v Praze se zřítila do Vltavy. Čtyři lidé byli zraněni. Na místě zasahují záchranáři a...

Dvanáctiletý chlapec se nebál říct pravdu. Zachránil tím kamarádovi život

Dvanáctiletý Jaroslav Šísl (vpravo) zachránil život o rok mladšího kamaráda...

Dvanáctiletý Jaroslav Šísl pomohl zachránit život svého o rok mladšího kamaráda Jiřího Kadlece, který si při pádu těžce...



USA nad Koreu poslaly raptory. Evakuujte Američany, zní z Washingtonu

Jižní Korea a USA zahájily masivní společné letecké cvičení.  Na snímku stroj...

Jižní Korea a USA zahájily masivní společné letecké cvičení. Manévry odsoudila jako provokaci Severní Korea, která...

Severokorejské lodě duchů připlouvají k Japonsku, jsou symbolem bídy KLDR

Jeden ze člunů, které v uplynulých týdnech připluly k pobřeží Japonska.

Kritický nedostatek potravin a zahraniční měny přispívá k tomu, že je na pobřeží Japonska vyplavováno stále více silně...

Za zřícení Trojské lávky může správce, postupoval špatně, říká soudní znalkyně

Pěší lávka u Trojského zámku v Praze se zřítila do Vltavy (2. prosince 2017).

Správce Trojské lávky mohl podle soudní znalkyně v oboru stavebnictví Miloslavy Pošvářové předejít neštěstí, kdyby...



Další z rubriky

Těžce dosažitelné dědictví. Virtuální majetek si Češi berou do hrobu

Ilustrační snímek

V Česku ročně zemře zhruba sto tisíc lidí. Těch, kteří měli nezanedbatelný majetek na internetu, bude přibývat. Jenže...

Řidiče trápí sníh, na Moravě fučí silný vítr a na Vysočině hrozí ledovka

Sypací vůz s radlicí olomouckých silničářů.

Středočeské silničáře v neděli v podvečer zaměstnalo náhlé sněžení. Do terénu postupně nasadili prakticky všechnu...

Matka pašeráka uvězněného na Novém Zélandu: Měla to být dovolená snů

Novozélandští policisté zadrželi na letišti v Auklandu dva Čechy s dvaceti...

Čtyřiačtyřicetiletý Jiří přišel loni v květnu za matkou, ať s ním letí na životní dovolenou. Z Prahy na pár dnů do...



Najdete na iDNES.cz