Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Měla to být revoluce v létání. Před 50 lety poprvé vyjel Concorde z hangáru

Letiště Toulouse-Blagnac, pondělí 11.prosince 1967. Veřejnost má poprvé možnost na vlastní oči spatřit Concorde, první dopravní nadzvukové letadlo světa. Britsko-francouzský projekt přinesl do letectví řadu novinek, které celý průmysl výrazně ovlivnily.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Moc pekne letadlo...R^

2 0
možnosti

M11a90r35t26i29n 19N41e44p88l

11. 12. 2017 19:53

Stejně je to obrovský paradox...před 50 lety vyjel Concorde a lidé se domnívali, jak cestování nadzvukovou rychlostí bude během nějaké desítky let poměrně běžné. Za 50 let udělala věda obrovský pokrok - nové materiály, technologie apod. A ve výsledku po 50 letech není v provozu jediné dopravní nadzvukové letadlo.

Měl jsem tu čest vidět v Le Bourget prototyp, o kterém se píše v článku. Pokud budete mít cestu do Paříže, tak muzeum v Le Bourget určitě navštivte a nebudete litovat. Čeká tam na vás Concorde hned ve dvou podobách - prototyp i jeden v barvách Air France a oba je možné si prohlédnout i zevnitř. Letadlo je poměrně veliké, na délku mu zase tolik nechybí k 747, ale možná budete šokováni jak to bylo uvnitř maličké a klaustrofobici by si měli vstup dobře promyslet :-) Většině lidem dobře známé 737 nebo 320 jsou proti Concordu uvnitř obři.

2 0
možnosti

No ona je taky cena palive nekde jinde... A vse je dnes smerovano na nizke ceny, vyssi prepravni kapacitu a nizkou spotrebu...

Mozna by jeste letal, kdyby nedoslo k te nehode...

0 0
možnosti

Myslím, že Concorde byl v době svého vzniku nejen technicky na špici ale byl konkurenceschopný i ekonomicky, bohužel ropná krize (kdy cena barelu ropy se z 2$ vyšplhala během 3 let na 30$) mu zatnula tipec. A proto musel být jeho provoz dotovaný. Ekologii provozu tehdy nikdo moc neřešil (stačí si jen vzpomenout na Trabanta:o))

7 0
možnosti

Nešlo jen o palivo. Předběhl dobu. Nebyla "pilotážní elektronika", CAD-vývoj, modelování, materiály, ... I US vycouvaly pro obrovskou nákladnost. Obrovský odpor zejména v US, kam byl určen, proti supersonickým třeskům. I v dnešní době by asi ještě z pohledu nákladů na provoz a velkých rizik asi neuspěl.

1 0
možnosti

Z74d91e63n19ě87k 91K83o70r67f

11. 12. 2017 11:26

Tento letoun je vystaven taky u Paříže na letisti Le Bourget. Moc zajimavy exponáty vcetne rakety Ariane....

0 0
možnosti

M17a33r62e57k 35K98l70u55f67a

11. 12. 2017 12:35

Ano. Na tom letišti jsem si ho šel vyfotit, ale bohužel zrovna nešťastně v době, kdy tam před halou našli opuštěný batoh, ke kterému se nikdo nehlásil. Takže cestou zpátky do haly jsem se ocitl v klubku zakuklenců se samopaly. To nebyl úplně příjemný zážitek, ale dnes už to dávám se smíchem k dobrému. :-)

0 0
možnosti

V Aeroscopii v Toulouse mají hned dva, určitě doporučuji zajít na prohlídku. Mě dost překvapilo, jak je malý, já se svými 194cm jsem se v něm nemohl ani postavit zpříma, to jsem chodit přikrčený, jinak bych se mlátil hlavou o strop.

0 0
možnosti

M62i93c79h84a72l 37H46a58u77f

11. 12. 2017 13:40

Na letišti v Duxfordu je k vidění jeden z prototypů. Kromě jiného, je to celkem velké muzeum.

0 0
možnosti

Byla krásná doba plná nadějných výhledů do budoucnosti, pravděpodobně vrchol západní civilizace. Civilní nadzvukové lety, přistání na měsíci, nástup jaderné energetiky, padal jeden technický rekord za druhým.

Let na Mars, termojaderná fúze, základna na Měsíci, vše se zdálo tak blízko. Hned bych se vrátil zpět (tím samozřejmě nemyslím k socialismu, aby si to někdo nevysvětlil nějak špatně).

26 0
možnosti

R21a83d19e23k 13U57r51b55a57n

11. 12. 2017 12:42

Doba bez internetu, bez mobilů, ale plná atomobých bomb. Né děkuji :)

Ten skutečný a hlavní důvod proč dnes nadzvukově nelétáme je ten, že se můžete kdykoliv a prakticky kdekoliv spojit s člověkem na druhém konci světa obrazem i zvukem. Zdarma.Je prostě zbytečné a kdo už dnes potřebuje létat a má na to peníze, tak si raděj připlatí za pohodlí než aby se tísnil v maličké sedačce nadzvukového letounu.

5 3
možnosti

Pro ty, které to zajímá, je hezký dokument na youtube. Článek má samozřejmě pravdu v tom, že rollout měl Concorde jako první. V té době neměla TU 144 ječtě ani přidělaný křídla k trupu. To jen tak pro zajímavost, Když Katřin trvdí že Concorde byl obšlehnutá Tu 144. Opak je pravdou. V jedné chvíli z toho chtěli angláni i vycouvat, neb se frantici docela okatě kamarádili s ruskými agenty. Ten dokument je zajímavej. Vysvětluje taky proč má Tu144 ty výklopný křídla za kabinou. Vývoji Concordu předcházela řada zkušebních prototypů stíhaček s různě profilovanou deltou. Rusové nic takového neměli a křídlo jen tak obšlehli. Jenže Concorde měl křídlo, které fungovalo v celém rozsahu rychlostí. Tu 144 byla při letu malou rychlostí dost nestabilní. Vrchol bylo představení v Paříži, kdy rusové dostali za úkol zalétat to, co před nimi Concorde. Jak to dopadlo víme. A jak se v dokumentu uvadí. Zatímco Mitterrand létal do Moskvy na návštěvy Concordem, Tu 144 stály v hangáru, neb měly neutuchající problémy s motory, spolehlivostí, spotřebou a haváriemi. A proklamované lety v komerčním provozu se stále odkládaly.

12 3
možnosti

Tu 144 je celkově koncepčně jinak řešená, než Concorde. Nejedná se o žádnou kopii. Concorde byl celkově mnohem více dotažené letadlo, ale Tu 144 byla o chlup první.

3 7
možnosti
Foto

V roce 1994 jsem měl možnost letět Concordem na lince Paříž-New York. Byl to nezapomenutelný zážitek a těším se na nástupce. Snad se dočkám... :-)

2 0
možnosti

"Měla to být revoluce v létání" .... pán redaktor, však to bola revolúcia v lietaní. ... škoda takého titulku

17 0
možnosti

M45a15r18e19k 58K42l76u42f73a

11. 12. 2017 8:40

Škoda, že byl ukončen provoz tohoto úžasného stroje. Kvůli tomu, že neschopní a líní Francouzi mají čurbes na runwayi. Chápu, že už provoz stroje Concorde začínal být ekonomicky nevýhodný, ale neschopnost francouzského letištního personálu tehdy bohužel posloužila jako vhodná záminka.

3 9
možnosti

A nebo spíš blbí američani co letadlo opravují lepidlem... Záleží na úhlu pohledu...

6 0
možnosti
  • Nejčtenější

Námořníci USA propašovali před 100 lety na palubu bitevní lodi prostitutku

v diskusi je 29 příspěvků

13. dubna 2024

V dubnu 1924 zažilo americké námořnictvo obrovský skandál, který se dostal na titulní stránky...

Skvělý filmový zvuk bez velké instalace. Test nejzajímavějších soundbarů

v diskusi je 14 příspěvků

15. dubna 2024

Položíte jej na polici před televizor, propojíte kabelem, zapojíte do zásuvky a během pár chvil se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na méně používané dráze se potkalo několik obrů i návštěva z pouště

v diskusi jsou 2 příspěvky

10. dubna 2024  10:13

Letiště Václava Havla využívá při tzv. západním proudění jako hlavní dráhu pro starty a přistání...

OBRAZEM: Po zkušenostech s Moskvou neponechává Litva otázku výzbroje náhodě

v diskusi je 19 příspěvků

11. dubna 2024

Litva se stala členem obranné aliance NATO v roce 2004. Pro zajištění vlastní bezpečnosti v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Patnáct zbytečných obětí. Před 100 lety vybuchl důl Gabriela na Ostravsku

v diskusi jsou 4 příspěvky

12. dubna 2024

Dvanáctý duben 1924 přinesl vážnou důlní katastrofu v Československu. Výbuch v dole Gabriela v...

Dawesův plán na čas stabilizoval Německo, ale nástup Hitlera neodvrátil

v diskusi je 15 příspěvků

16. dubna 2024

Německá vláda přijala před 100 lety, v dubnu 1924, Dawesův plán. Byl to americký projekt na...

OBRAZEM: Drážďanská MHD má i dvě lanovky. A blízko sebe, co by lanem dohodil

v diskusi je 1 příspěvek

16. dubna 2024

Kromě jiných zajímavých věcí najdeme v Drážďanech i dvě historické lanové dráhy, jednu pozemní a...

Copilot od Microsoftu nabízí zdarma mnoho schopností placeného ChatGPT

v diskusi nejsou příspěvky

16. dubna 2024

Byl to ChatGPT, který na konci roku 2022 začal psát revoluci na poli nástrojů generativní umělé...

Microsoft testuje zobrazování reklam na aplikace přímo ve Windows

v diskusi je 16 příspěvků

15. dubna 2024  19:05

Microsoft ve svém testovacím kanálu Windows určeném i pro veřejnost zkouší novou funkci, která má...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!