iDNES.cz

Ptejte se vydavatele Michala Zítka

velikost textu:
vydáno 14.12.2000 11:57
OTÁZKA: Pane Zitko, proc jste to vydal? A kolik jste na tom vydelal, muzu-li se zeptat? Monika Vlachova
ODPOVĚĎ: Můj bonmot - koneckonců pravdivý - o tom, ze jde o reakci na slova komunistického poslance je známý. Ale Mein Kampf je kniha z sirsi edice "Knihy, ktere zmenily svet" v niz uz vysel Komunisticky manifest, Deklarace nezavislosti a ustava USA, Kladivo na carodejnice a Libri prohibiti. Vetsi cast zisku lezi v policejnim skladu (cca 1,5 milionu korun) zbytek stravilo CD ceske klasiky (cca 100 knih - e-booku - na jednom CD). 14.12.2000 12:02
OTÁZKA: Proč jste tam neudělal nějakou předmluvu, že je to hrůza a tak... Měl byste dneska klid, ne? Hlavoun
ODPOVĚĎ: Ale ona tam je :-) 14.12.2000 12:03
OTÁZKA: Dobrý den, když jste začal pracovat na vydání Mein Kampfu, tušil jste do čeho jdete? Radil jste se předem s právníky? Šárka
ODPOVĚĎ: Radil s nekolika. Dnes zastavaji vyznamne funkce, procez mne zastupuje púan Sokol. Vyjadreni vsech bylo proste - Hitler neni neznamy neonacista, ale historicka postava. Kniha Mein Kampf neni soucasna, ale historicka a o nacismu se uci na zakladni skole. Neni to trestny, ale edicni pocin. 14.12.2000 12:04
OTÁZKA: Zdravim , jak by jse Vy sam hodnotil uroven tehle knihy ? Franta
ODPOVĚĎ: Na svou dobu dovedna smes polopravd a predstav. Dnes uz jen soucast historie, navic zhodnocene. Neni bez zajimavosti, ze mnohe hitlerovy myslenky jsou dodnes uzivany i dnesnimi politiky... A temer beztrestne, nebot jejich puvodniho autora nikdo neodhali. 14.12.2000 12:07
OTÁZKA: Byl byste schopen zaplatit ony tři miliony? Kolik stojí advokát Sokol? Orel
ODPOVĚĎ: Aktualne asi ne. I kdyz zbozi ve skladu by na uhradu asi stacilo - znamenalo by to vsak konec nakladatelstvi. Tomas Sokol neni levny, ale i pro neho je - dle meho soudu - tato kauza spis principialni, nez obchodni. 14.12.2000 12:09
OTÁZKA: Opravdu jste si chtěl knihu jen přečíst, nebo na ní hlavně vydělat? Kokr
ODPOVĚĎ: Kdybych na zacatku vedel, ze na ni mohu vydelat, byl bych na tom mnohem lepe. Pravdou je, ze puvodni odhady prodeje - a jak se pozdeji ukazalo, realne - byly mizerne (kolem 1000 - 1200 vytisku). Tak se stalo, ze v dobe, kdy se diky mediim zajem exponencialne zvysil, nebyly knihy... Chtel jsem si ho precist... A umoznit to i ostatnim, nebot jsem nakladatel a je to moje prace. 14.12.2000 12:11
OTÁZKA: Vydání Mein Kampfu je především sprostá zlodějina. Autorská práva jste přece nekoupil. Nebo snad ano? michal
ODPOVĚĎ: Autorska prava byla v te dobe volna a nebylo je komu ukrast. Koupit je ale nemuzete ani dnes po zmene autorskeho zakona (vstoupil v platnost 1.12.2000), o jejich vlastnictvi se prou vydavatele v USA a Nemecku. Kdo ma pravdu nevedi nejspis ani oni sami (sidlo NSDAP, kde sidlilo valecne nakladatelstvi Mein Kampf, bylo dobyto spojenci - a odtud se datuje tento spor. Nevi se, zda jsou prava valecnou trofeji, nebo dedictvim po A. Hitlerovi). Jak jsem ale psal, v dobe vydani Mein Kampf u nas byla prava volna. 14.12.2000 12:14
OTÁZKA: Dobrý den, pane Zítko. Po rozsudku mě napadlo jenom jediné - opět jsme policejním státem a je to na emigraci. Chci se zeptat, jaká je koncepce Vašeho nakladatelství? Jaké máte plány? Na co se zaměřujete? Děkuji. Lesana
ODPOVĚĎ: Vydavame vsehochut. U nakladatelskeho domu s produkci prevysujici 100 knih rocne to ani jinak nejde. Dve hlavni edice jsou uz zminene Knihy, ktere zmenily svet a Pansofia. Plan je rozsirit historickou edici. 14.12.2000 12:16
OTÁZKA: A nenapadlo vas, ze to muzou lidi zneuzit? Monika Vlachova
ODPOVĚĎ: Nenapadlo. A co je dulezitejsi, ani se to nestalo. Dnesni extremismus je blouznivym teoriim o nadvlade germanske rasy vzdalen. Ma svoje vlastni blouznive teorie. 14.12.2000 12:17
OTÁZKA: Dost provokativni byla symbolika na obalce. Sledoval jste tim i neco jineho, nez vzbudit jeste vetsi poprask? Yokina
ODPOVĚĎ: Obalka odpovida presne nemeckemu vydani z roku 1934. Pokud se projdete po knihkupectvich, zjistite, ze je jeste velmi decentni - kazda kniha z teto edice ma - pokud je to jen trochu mozne - puvodni obalku (podivejte se napr. na nase vydani Komunistickeho manifestu). Dokonce jsme dodrzeli i relativni chybu, ktera na puvodni obalce byla - svastika jeste neni pootocena, jak je videt na pozdejsich upravach. 14.12.2000 12:20
OTÁZKA: Dobrý den pane Zítko, jak si připadá člověk mezi kretény? Myslím že s tímhle máte hodně zkušeností. berni
ODPOVĚĎ: Nemyslim si, ze se pohybuji mezi kreteny. Jen prilis casto mluvi vic emoce a pudy nez logika a rozum. 14.12.2000 12:21
OTÁZKA: Dobrý den, máte poněkud zvláštní předvánoční čas. Dotýkají se události kolem trestního stíhání nějak toho, jak oslavíte letošní Vánoce? Štefan
ODPOVĚĎ: Doufam ze ne, delam svoji praci a nechci ji poustet do soukromi. Ja stale verim, ze rakovina, ktera zacina otravovat media a spisovatele, neni smrtelna a ze se da lecit. 14.12.2000 12:23
OTÁZKA: Rikate, ze tam predmluva je. Kdyby tam byla, tak byste asi dneska nemel problem, ne? Tobias
ODPOVĚĎ: Viz vyse. Mein Kampf, ktery jsem vydal, uz si nekoupite, ale maji jej napriklad v knihovne Poslanecke snemovny CR, v Narodni a Mestske knihovne v Praze. Presvedcte se sam. 14.12.2000 12:24
OTÁZKA: Myslíte si, že bych mohl sehnat jeste nějake ten vítisk...Mám o to veliký zájem... Pepa
ODPOVĚĎ: Kazdy, kdo vam jej proda, se vystavuje trestnimu stihani podle stejneho paragrafu jako jsem stihan ja. Proto pochybuji, ze by se vam to podarilo. Mein Kampf je kniha zakazana. Muzete si ji ale (snad) vypujcit v knihovnach. Viz vyse. 14.12.2000 12:25
OTÁZKA: Zajímalo by mne, jestli soud vyslechl názor odborníků historiků. Podle zvrácené logiky by měl být odsouzen učitel, který hovoří o Hitlerovi, Stalinovi... hlustvisihák
ODPOVĚĎ: Vyslechl. Ale v rozsudku je poprel. Prijdte se podivat na odvolani k Mestskemu soudu, uvidite sam. 14.12.2000 12:27
OTÁZKA: Oslovila vás před vydáním této knihy nějaká neonacistická skupina nebo jak jste přišel na vydání této knihy? Jirka
ODPOVĚĎ: Na duvod vydani jsem odpovidal v prvni otazce. Ja zadnou takovou skupinu neznam a uprimne se priznam, ze bych se s ni nebavil. 14.12.2000 12:28
OTÁZKA: Myslíte si, že se vášniví odpůrci vydání knihy skutečně bojí narušení demokracie jejím prostřednictvím nebo se přikláníte k názoru, že je to jenom snaha se zviditelnit a získat body na, pro mnohé stále citlivém, tématu. jack
ODPOVĚĎ: Vydani Mein Kampf neni vcerejsi zalezitost, deli nas od nej vice nez devet mesicu - a zadne naruseni nikdo nezaznamenal, naopak, moje kniha se zacala pouzivat na univerzitach a vyssich skolach. Debatuje se o ni a prednasi. Soud probehl ted, kdy jsou tato fakta znama, je tedy logicke, ze se spise klonim k nazoru, ze jsem se stal symbolem a statnim odpustkem za zed v Maticni ulici, za problemy kolem romskeho pamatniku v Letech ci za problem s Zidovskym hrbitovem pod (tusim) Ceskou pojistovnou. 14.12.2000 12:31
OTÁZKA: Pokud si nekdo chce tuto knihu precit, je nutne, aby byla zdobena zlatem? A nemyslite, ze ac je to historicky dokument, nemel by se obejit bez komentare?? pinkpantherka
ODPOVĚĎ: Ona neni zdobena, jak jsem psal, je puvodni, vcetne toho zlata. O komentari jsme uvazovali, ale kdo by jej mel napsat? Ti, kdo byli pred rokem 1948 komunisty, v roce 1968 revizionisty, pozdeji masarykovci a dnes demokrate? Verim, ze muj ctenar neni hlupak. 14.12.2000 12:33
OTÁZKA: Při vydání Mein Kampfu jste se hájil svobdou slova. Co vaše bývalé nakladatelství Unholy Cathedral, které vydávalo životopisy umělců? Ty jednak nebyly původní (to snad až tak nevadí, i když pokud o někom píšu knihu, měl bych ho znát), ale hlavně byly sesmolené z různých novinových článků. Zaplatili jste dotyčným novinářům aspoň nějaký honorář? Eda
ODPOVĚĎ: Vy jste je zrejme necetl a reagujete na velmi oblibeny, siroce podporovany a nepravdivy mytus, ze to byly knihy zivotopisu. Prectete si je, a zjistite, ze to jsou recenze na hereckou praci. Nepovazuji za spravne, aby nekdo redigoval (upravoval a proskrtaval) recenzi (kritiku, posouzeni) na svoji praci. Citaty z novin byly pouze podpurne doklady. 14.12.2000 12:36
OTÁZKA: Cp říkala vašemu vydavatelskému počinu manželka, hrdinná to obdivovatelka Karla Kryla? Pepa
ODPOVĚĎ: To se musite zeptat ji, doma mame demokracii. 14.12.2000 12:37
OTÁZKA: Jak Vas napadlo vydat zrovna tento titul ? Byl uz nekdy predtim vydan v cestine (za valky ?)? Jakym zpusobem se kupuji prava na vydani cizojazycne knihy vcetne prekladu (cetl jsem odpovedi)a jak se vypocitava poplatek za tyto prava? Dekuji LH
ODPOVĚĎ: O tom, jak mne to napadlo jsem psal vyse, stejne jako o pravech na Mein Kampf. V cestine nikdy nevysla, na prani Adolfa Hitlera - existoval jediny preklad prof. Bauera, ale aby se vyhnul stihani, nikdy jej neuverejnil. Cely Mein Kampf popsal vlastnimi slovy - a vydal. Po roce 1990 vysla kniha prof. Bauera pod nazvem Hitleruv Muj boj ocima historiku. Preklad se po smrti prof. Bauera ztratil, proto jsme museli zadat novy. Otazka na aut. prava je velmi slozita a zavisi na lokalite, odkud je chcete kupovat. Pravidlem je, ze v USA je prodavaji vetsinou agentury, v Evrope nakladatele nebo sami autori. Kazde pravidlo ma ale vyjimky. 14.12.2000 12:41
OTÁZKA: Předně bych rád řekl jednu věc, rozhodnutí soudu považuji za jednoznačně nesprávné. Od dětství jsem se ve škole učil o tom, že existuje cosi jako Mein Kampf, ale nikdy jsem neměl možnost si tu knihu přečíst. Člověk by si měl udělat obraz a představu sám. Pokud někdo těm ubohým žvástům uvěří, pak je hlupák, ale považuji za své právo číst všechno, co uznám za vhodné a nikdo mi nebude říkat, že je to špatné. Máte pocit, že onen rozsudek ukazuje na špatné demokratické cítění? Spíš to beru jako porušení tabu, mnohem sofistikovanější komunistické manifesty nikomu nevadí...asi proto, že jjsou soudy plné bývalých kádrů. Karel
ODPOVĚĎ: Souhlasim s vami. Rozsudek uz jsem komentoval vyse. 14.12.2000 12:42
OTÁZKA: Když jste chtěl knihu vydat pro studijní účely, proč jste ji nevydal jako VŠ skriptum ? Proč vyšla jako kopie opravdové knihy, opravdu vám nešlo o zisk ??? david
ODPOVĚĎ: Skriptum se co do obchodnich cest nelisi od knihy. Prodava se ve stejnych obchodech a vetsinou je prodavaji i stejne obchodni firmy - jen jsou obvykle tak odborna, ze je "obycejni" knihkupci nenakupuji a neprodavaji, i kdyz jim jsou nabizena. Mein Kampf by se jako skriptum prodaval take uplne stejne, jenze jej - na rozdil od beznych skript - neni mozne kazdy rok vydavat znovu. Nyni nesmi - vzhledem k aut. zakonu - vyjit 15 let. Tolik brozovana kniha nevydrzi. 14.12.2000 12:45
OTÁZKA: Předně bych rád řekl jednu věc, rozhodnutí soudu považuji za jednoznačně nesprávné. Od dětství jsem se ve škole učil o tom, že existuje cosi jako Mein Kampf, ale nikdy jsem neměl možnost si tu knihu přečíst. Člověk by si měl udělat obraz a představu sám. Pokud někdo těm ubohým žvástům uvěří, pak je hlupák, ale považuji za své právo číst všechno, co uznám za vhodné a nikdo mi nebude říkat, že je to špatné. Máte pocit, že onen rozsudek ukazuje na špatné demokratické cítění? Spíš to beru jako porušení tabu, mnohem sofistikovanější komunistické manifesty nikomu nevadí...asi proto, že jjsou soudy plné bývalých kádrů. Karel
ODPOVĚĎ: To uz tu jednou bylo... 14.12.2000 12:45
OTÁZKA: Dobrý den, co vás přimělo k dnešnímu chatu? Andy
ODPOVĚĎ: Telefonat z redakce idnes 14.12.2000 12:46
OTÁZKA: co vydáte jako další knïhu? torgovanov
ODPOVĚĎ: Myslim, ze to bude sestisetstrankovy vykladovy Slovnik ceske literatury, ale to se tezko odhaduje, na leden planujeme pres 15 titulu 14.12.2000 12:47
OTÁZKA: Mozna je to hloupa otazka - ale stejne mi to neda Vam ji nepolozit: A kdyby original vysel vazany v lidske kuzi? Jak byste ho vydal - v jeji imitaci? pinkpantherka
ODPOVĚĎ: Brrr. Malleus Maleficarum - Kladivo na carodejnice - jsem skutecne drzel v ruce a bylo vazane v lidske kuzi. Vyslo - jak jiste vite - v cernem platne. 14.12.2000 12:48
OTÁZKA: Myslím, že úroveň překladu knihy byla dost nedostatečná. Jak je to s úrovní překladu Kladiva na čarodejnice a na kolik tak asi v maloobchodě vyjde? Michal
ODPOVĚĎ: Tak to se neshodujete s minenim soudnich znalcu, kteri uroven prekladu vesmes pochvalili (soudni znalci obzaloby, prosim). Ale nejsem nemcinar, takze se do teto diskuse zapojuji jen obtizne. Kladivo je pry velmi dobre a ma jednu velkou vyhodu - na levych strankach je vzdy faximile puvodniho textu, takze odbornik ma k dispozici jinak velmi tezko dostupny original v latine. 14.12.2000 12:50
OTÁZKA: Jsem jednoznačně na Vaší straně.....Plánujete vydání nějaké další knihy??Nemyslíte,že se třeba jednou bude stíhat za knihy Klause či Zemana?? Gery
ODPOVĚĎ: Dekuji. Na tuhle otazku je myslim vhodne odpovedet trochu v nadsazce: obcas si myslim, ze uz je pozde... 14.12.2000 12:51
OTÁZKA: Je mi lito ze se mylite, ale v knihovnach neni... Tobias
ODPOVĚĎ: Jsem si jisty, ze knihovna Poslanecke snemovny ODMITLA vydat svuj vytisk policii s odkazem, ze jde o studijni vytisk a tedy jej ma k dispozici a Narodni knihovna jej take ubranila. 14.12.2000 12:52
OTÁZKA: Dobry den. Jak nahlizite na problematiku fasismus versus komunismus? Pokud se nepletu, tak propagace obojiho je trestna. Kdyz nekdo zahajluje, jde okamzite sedet a je to tak spravne. Kdyz nekdo zpiva Internacionalu na srazech KSCM, je to OK? A to nemluvim o tom, ze KSCM je v tomto state legalni stranou a to jeste parlamentni, coz je naprosta nehoraznost. Co vy na to? Dekuji. milan novy
ODPOVĚĎ: Uz jsem psal, ze me k vydani Mein Kampf "ponoukl" vyrok komunisty. Oboji patri - dle meho mineni - do dobre zajisteneho a strezeneho propadliste dejin. 14.12.2000 12:54
OTÁZKA: Pane Zitku, souhlasim se Vsim co zde uvadite a nechapu lidskou hloupost, ktera Vam stiha. Drzim Vam palce a at to vyhrajete za vsechny, kdo by chteli neco takoveho "svobodneho" zkusit. Jarda
ODPOVĚĎ: Dekuji. 14.12.2000 12:54
OTÁZKA: Fascinuje vas fasismus jako takovy ? trhak
ODPOVĚĎ: Ne, je to utok na primarni animalitu. Je jednoduchy, snadno pochopitelny a naprosto spatny vyklad sveta. Spatna politika. Spatna filozofie. Fascinuje mne zenbudhismus. 14.12.2000 12:55
OTÁZKA: Dobrý den,knihu mám rozečtenou,díky za vydání.Nemám rád, když mi někdo zakazuje,co mám číst. Nemáte strach,že nám bude brzy nejen zakazováno číst něco ale zakázáno číst vůbec? AC
ODPOVĚĎ: To asi ne. Doufam... Verim... No snad ne... 14.12.2000 12:56
OTÁZKA: Dobry den, chtel bych Vam jen napsat, ze Vam velice fandim.Myslim si ze vydavani spisu na jehož základě byla postavena jedna z nejsilnejsich ideologii te doby, by mela byt dostupna vsem.A ne pouha zkratka v ucebnicich dejepisu ze Hitler napsal neco spatneho s nazvem Mein Kampf.Opravdu jste necekal takove odsuzujici reakce? Petr
ODPOVĚĎ: Ne, ale je to mozna tim, ze se pohybuji v prostredi, v nemz je samostatne a logicke mysleni predpokladem a ne priveskem. 14.12.2000 12:57
OTÁZKA: Také jednoznačně podporuji Váš čin, jsem rád, že díky Vám je nyní kniha daleko více přístupná českému čtenáři. Jen ten soud ukázal, že demokracie se současnými představiteli této země je pouze mýtus. Znáte ještě jiné knihy, které by podle Vás mohly vzbudit podobný ohlas českých diktátorků - bál by jste se je po současných zkušenostech příště vydat??? Nebo jim podobné, které se mohou ve vývoji světa běžně objevit? Erix
ODPOVĚĎ: Jeste pred par dny bych se nebal. Ted nevim. Ale strach je spatny radce. Strach a predpojatost je cesta do pekel. Nevybiram knihy podle toho, jestli mohou vzbudit odmitave reakce mocipanu, nevim, ale zcela jiste takove existuji. Jinak dekuji za podporu. 14.12.2000 12:59
zpět na osobnost