iDNES.cz

Ptejte se šéfky sdružení pro utišení pražské magistrály

Alžběta Rejchrtová
velikost textu:
vydáno 13.2.2008 14:00
Sdružení Občané postižení Severojižní magistrálou se nedávno podařilo vyhrát boj s hlavním městem. Soud Praze nařídil, aby snížila hluk v okolních bytech na 45 decibelů. Co má sdružení dál v plánu?
OTÁZKA: Dobrý den. Mému muži je, stejně jako většině lidí v jeho věku, 52 let. nechcete působnost svého sdružení přetáhnout i dál do dalších měst? Milada Nachtmanová-Rachmaninov
Alžběta Rejchrtová ODPOVĚĎ: Naše sdružení je pražské, ale o zkušenosti se samozřejmě rádi podělíme. Upozorňuji, že žalobu jsme podali ne jako sdružení, ale jako vlastníci bytů. 13.2.2008 14:05
OTÁZKA: Jak dlouho už vlastně váš boj trvá? Bimbo
Alžběta Rejchrtová ODPOVĚĎ: Bojujeme za lepší prostředí u magistrály už 15 let. 13.2.2008 14:06
OTÁZKA: Proč se nepřestěhujete? To máte chuť se mnoho let domáhat svého práva po českých soudech? Všichni víme, jakou rychlostí pracují a jak dlouho trvá, než se všichni postupně odvolají a všechno jede znovu. Petr
Alžběta Rejchrtová ODPOVĚĎ: Zkoušela jsem to přestěhpvat se jako mnoho dalších, ale hodnota našeho bytu klesla o pul milionu a nikdo sem nechtěl. Soud rozhodl v náš prospěch a já věřím, že se svých práv na magistrátu domůžeme. 13.2.2008 14:07
OTÁZKA: Vyhrožoval vám někdy někdo z magistrátu, ať žalobu stáhnete? Karel Procházka
Alžběta Rejchrtová ODPOVĚĎ: Ne, nikdo. 13.2.2008 14:08
OTÁZKA: Příjemné a ničím nerušené středeční odpoledne. Vyhráli jste první klání. Vaše návrhy o skleněném zastřešení magistrály jsou ale nereálné. Sám jsem chodil do školy v Legerově a nemohli jsme otvírat okno. Ale to už je holt město. Proč se raději neodstěhujete? Jan Emanuel Hezderkarňak
Alžběta Rejchrtová ODPOVĚĎ: Bylíme na Praze 4, zde je prostor zatím otevřený a skleněný tunel proveditelný. 13.2.2008 14:08
OTÁZKA: Nestačí Vám špunty do uší? wrx-sti
Alžběta Rejchrtová ODPOVĚĎ: Přestože si je nechávám dovážet až z Ameriky, ty jediné fungují, nestačí stejně jako tisícům lidí, kteří si například nechali vyměnit okna, ale nemůžou je otevřít a to nemluvíme o jedech v ovzduší. 13.2.2008 14:10
OTÁZKA: Souhlasím s Vámi je to neúnosné v jakém hluku tu musíme žít kvůli moci a penězům některých bezcharakterních lidí. Ale máte nějakou šanci? Když se nevyřeší to že se na magistrátu ztratí 50 miliónů, myslíte že tam je někdo komu půjde o lidi a začne řešit problémy města?To není jenom hluk, ale taky smrad. Jsme vyhlášení po celé EU, ale co dělat když 20 let vládne v komunální politice pořád jedna a ta stejná strana a stejní lidé? Jana
Alžběta Rejchrtová ODPOVĚĎ: Naporsto souhlasím, ale yslím si, že jsme naším soudem prolomili hradbu hluchoty. Já vstoupila do SZ, s jejichž zástupci jsem léta spolupracovala na stejném problému. Volte zelené, kterým leží ŽP na srdci opravdu. 13.2.2008 14:11
OTÁZKA: Říkáte, že bojujete už 15 let. No, nezdá se vám to, s prominutím zbytečné. Stejně se nic nezmění. Magistrála tu byla a bude a nic ji přeci kromě obchvatu nemůže utišit. Nicméně souhlasím třeba s tlustými okny zdarma (jako v Ruzyni a okolí), ale víc s tím stejně nenaděláte.... nebo ano? Karel
Alžběta Rejchrtová ODPOVĚĎ: U nás obchvat nic neřeší. Nové administrativní budovy v našem okolí natahují tisíce a tisíce aut a ještě nám chtějí stavět nájezdy a sjezdy z magistrály a přivést sem další dopravu. 13.2.2008 14:12
OTÁZKA: Neměly by se o nápravu postarat komunisti, když to tak chytře vymysleli? Franta z Prahy
Alžběta Rejchrtová ODPOVĚĎ: Primátor Bém řekl, že je to největší infratsurkturní omyl minulé doby, ale oni ho jen prohlubují, když magistrálu ověšují stavbami, které přitahují dopravu, admin.budovy obchodní centra, mrakodrapy. 13.2.2008 14:14
OTÁZKA: Co myslite, nebylo by lepsi zavrit magistralu uplne? Samozrejme bez vyjimek pro kohokoli? Budete pak zit v krasne klidne pesi zone... ZS
Alžběta Rejchrtová ODPOVĚĎ: Nejsme pro uzavření magistrály, ale pro regulaci dopravy. Už teď lze zavést mýtné a následně snížit počet jízdních pruhů, rychlost na 50-60. km. 13.2.2008 14:15
OTÁZKA: Dobrý den! Žijete ve městě, takže je prostě jasné, že existují místa s nadměrným hlukem. Bohužel to je právě vaše ulice, kde je extrémní hlučnost (plus další dopady na životní prostředí a životy obyvatel v okolí). Je ale ve veřejném zájmu, aby takové vozovky byly. Křičí všichni. U dálnic, u silnic, u železničních tratí, u letišť... Všichni by chtěli plexisklové tunely. Ale musíte uznat, že by to nešlo. A proč teda zrovna v té "vaší" ulici?? Nezbývá, než se s tím smířit, nebo se přestěhovat. Bohužel.. Stejně ten život tam u Vás nemůže za moc stát. Jenže pohodlí českého národa má zakořeněno se nestěhovat ani za prací (jinde ve světě to je běžné), tak proč se stěhovat kvůli hluku a znečištění z dopravy, že ano.. zbyněk
Alžběta Rejchrtová ODPOVĚĎ: Naše ulice je nejzatíženější ulice v ČR, jak jsem řekla, nejde stále ustupovat motoristům a ještě stavět nové silnice, které vyvolají jen další dopravu. V Evropě již na to přišli a dopravu v mnoha městech omezují. 13.2.2008 14:17
OTÁZKA: Neobáváte se, že se vaše snaha o klidnější prostředí obrátí proti vám? Nejlevnější řešení, a o tom jsem přesvědčen, je obyvatele z okolí magistrály vystěhovat (tím neříkám, že je to dobrý nápad). Určitě to ví i lidé na magistrátu. Napadlo vás, že rozhodnutí soudu jim může dát argumenty pro takové řešení? Tomas B.
Alžběta Rejchrtová ODPOVĚĎ: Žaluje asi 3000 obyvatel, vy byste je vystěhoval.Dalších 50 tisíc je postiženo hlukem a zplodinami převážně z magistrály, 106 tisíc v Praze je postiženo hlukem. To je všechny vystěhujeme, postavíme nové široké silnice a budeme si jezdit dále auty? 13.2.2008 14:20
OTÁZKA: Dobrý den, věříte, že se nejedná o obstrukce ze strany města, ale o skutečně vyhratelné řízení? Jinak za Vámi stojím, mám byt u ulice Evropské (praha 6) a komunikace znehodnucuje bydlení a dle mého názoru nám obyvatelům krátí život. Moc Vám držím palce, jste pro nás inspirací! Marie
Alžběta Rejchrtová ODPOVĚĎ: Soud jsme vyhráli, město už nemůže klást obstrukce, ale musí snížit hluk na zákonem stanovenélimity. Ropzsudek je pravomocný. 13.2.2008 14:21
OTÁZKA: Dobry den, bydlim primo u magistraly, okna mam primo do ulice a vase popisovani stavu veci mi prijde prehnane. Pritelkyne ma byt vedle strelnice a je na tom s ramusem jeste hure. Neprijde vam vase jednani trochu pokrytecke? Osobne bych spise uvital, kdyby jste svoje snazeni zamerila na bezpecnost magistraly ci zlepseni dobravniho znaceni. Petr Vanecek
Alžběta Rejchrtová ODPOVĚĎ: Já nevím jak vy, ale tisíce lidí si stěžují na hluk, že nemohou spát , viditelně nepociťují znečištění, ale v mezi lety 1997 až 2003 stoupl počet výskytu rakoviny o 50%. Nechceme, aby důsledky hustého automiblového provozu jsme pociťovali my později a hlavně naše děti. 13.2.2008 14:24
OTÁZKA: Nebylo by efektivnější a ohleduplnější (k daňovým poplatníkům) aby město vaše byty vykoupilo a udělalo z nich kanceláře? Nedovedu si představit magistrálu "zastřešenou". Andrews
Alžběta Rejchrtová ODPOVĚĎ: Nejde o celou zastřešenou magistrálu, jsou i jiné prostředky jako konečně regulovat provoz a u nás by na skleněný tunel mohli připsět investoři, když jim tu město povoluje stavět největší kancelářské centrum v republice. 13.2.2008 14:26
OTÁZKA: Kde přesně stojí ta čtyřmetrová protihluková stěna. To je ta u Michle? Milanana
Alžběta Rejchrtová ODPOVĚĎ: Ano, blízko Vyskočilovy a Jihlavské ulice, jen její části je naprosto neúčinná 4m stěna.mezi stanicemi KAČEROV A Budějovická. 13.2.2008 14:28
OTÁZKA: Znáte lidi, co bydlí v tom nejvyšším paneláku u Kačerova? Jak těm se žije? Nějaké ohlasy od nich, prosím? Vždy když okolo jedu, tak s nimi soucítím. Kačaba
Alžběta Rejchrtová ODPOVĚĎ: Samozřejmě, to jsou jedni ze žalujících. Žalujeme spolu. 13.2.2008 14:29
OTÁZKA: Jaké řešení je podle vás nejlepší? Odvedení provozu jinam, protihlukové bariéry (tunel), zpomalení provozu nebo něco jiného? Jakub
Alžběta Rejchrtová ODPOVĚĎ: Už jsem odpověděla, regulovat provoz mýtným, snížením počtu jízdních pruhů a rychlosti, to je to nejzákladnější. Pro dpsažení zákonem povolených zdarvotních limitů to však u nás nestačí. 13.2.2008 14:30
OTÁZKA: Dobry den, prosim, prestehujte se a nebojujte boj ktery je prohrany. Stat vam muze dat protihlukova okna, muze zlepsit protihlukove bariery, ale to je vse. Magistrala se zrusit neda, v okoli se stavi nove administrativni budovy a uprime receno, mnoho lidi je na tom s hlukem, prachem znecistenim vzduchu a podobne jeste hure. Bydlel jsem u magistraly v dobe studia a i kdyz me obcas hluk vadil byl vetsinou na snesitelne mire. PeVa
Alžběta Rejchrtová ODPOVĚĎ: Mohli jsme bojovat jen proti hluku, protože zákon o ochraně ovzduší je bezzubý, ale musíme my všichni i vy bojovat za to, aby se změnil přístup k ježdění auty, lidi více využívali hromadnou dopravu a ŽP se v Praze zlepšilo. Nermůžeme se přece všcihni vystěhovat a vzdát to. 13.2.2008 14:33
OTÁZKA: Myslíte si, že snížení rychlosti k něčemu povede. Teď je na začátku 80 a pak dál 70 za mostem 50. To je podle mě málo. Bývávalo 100 a myslím, že hlukový rozdíl nebyl velký Jana
Alžběta Rejchrtová ODPOVĚĎ: Podle odborníků snížení o 30km je minimlně 2,5dB. Když to u nás rozpálí, jedou rychlostí i 160 km/hod. Směreme z Prahy není žádná kontrola radarem, kterou zavedli po našem soudu směreme do Prahy. 13.2.2008 14:36
OTÁZKA: Máte nějaké příklady, jak se podobné problémy řeší ve světě? Michal H.
Alžběta Rejchrtová ODPOVĚĎ: Ano, v jiných evropských městech přestávají budovat nové silnice a naopak dopravu regulují. V Norimberku a ve Štrasburku zavřeli hlavní tepnu do centra (což my nepožadujeme) a provoz v okolních uliích nejen nezkolabpval, ale doprava částěčně vymizela. V Lonýdně zavedli mýtné a doprava se snížila o 21% a nyní budou obast mýtného dále rozšiřovat. 13.2.2008 14:39
OTÁZKA: Takze predpokladam ze nebudete protestovat kdyz se mytne bude vztahovat i na vas (osobne) ZS
Alžběta Rejchrtová ODPOVĚĎ: Přesně tak. 13.2.2008 14:39
OTÁZKA: Dobrý den, jsme družstvo vzniklé privatizací a dům máme v Legerově ulici. Protihluková okna nemáme. V novinách jsem četla, že Praha 2 bude vyměňovat okna, ale pouze v domech patřící MČ Praha 2. Uvažuje o tom, že soukromníkům výměnu oken přikáže. Myslíte, že je možné, aby takto svůj problém přehodila na jiné? Je možné se ještě k Vaší žalobě přidat? Děkuji za odpověď. anonym
Alžběta Rejchrtová ODPOVĚĎ: V tomhle stadiu bohužel ne, ale podejte žalobu vlastní na hl.m. Prahu. Rádi pomůžeme. 13.2.2008 14:40
OTÁZKA: Dobrý den, kdo vás nutí bydlet tam, kde bydlíte? tak se přestěhujte.. nikdo vás tam totiž nedrží.. nejvíc určitě řvou ti, co mají regulovanou činži... Franta
Alžběta Rejchrtová ODPOVĚĎ: My jsme vlastníci bytů, JE NAS 3000 lidí a hodnota našich bytů neustále klesá a s ní i prodejnost bytů. Já jsem ho konkrétně nemohla prodat. 13.2.2008 14:43
OTÁZKA: Jak si představujete, že by to město mělo udělat? Já nechci, aby to platilo z mých daní. Nechcete se radši odstěhovat? Jerry
Alžběta Rejchrtová ODPOVĚĎ: Město a stát platí z vašich daní náklady na léčbu nemocí, které vznikají dlouhodobým psůobením hluku a škodlivin v ovzduší. Proč má na našem zdraví vydělávat soukromý investor, který nám v rozporu se zákony naše prostředí dále poškozuje. Rozhodně by se státu i vám vyplatilo, kdyby náklady na lékařskou péči nemusel zvyšovat. 13.2.2008 14:46
OTÁZKA: Pokud už 15 let bojujete za svoje práva, nezdá se Vám to šílené? Magistrát Prahy má fungovat pro občany nebo proti nim? Držím palce, aby se našlo účinné řešení. Co když někde jinde na letišti, přes které Vám posílají špunty někdo jiný protestuje proti hluku, prachu? :-) Hajda
Alžběta Rejchrtová ODPOVĚĎ: Žalobu jsme podali právě proto, že se s nimi nedalo mluvit a naprosto nás přehlíželi. Teď už nemůžou. 13.2.2008 14:47
OTÁZKA: Dobry den, bydlim vedle lomu kousek od Plzne, proc si myslite ze mate vetsi pravo na ticho nez ja? Chapu, ze je neprijemne bydlet vedle frekventovane komunikace, ale existuje plno lidi kteri bydli na horsich mistech a nezbyva jim nic jineho nez hluk, prach ci cokoli jineho zkousnout nebo se odstehovat. Osobne mi treba vadi, ze v dobe odstrelu prakticky nemohu ven a stejne s tim nic nenadelam. Dekuji za odpoved a preji hezky den. Roman
Alžběta Rejchrtová ODPOVĚĎ: My nemáme větší právo než vy, ivy máte právo se bránit soudní cestou. Zákon platí pro všechny a všude. 13.2.2008 14:48
OTÁZKA: Mimochodem co se bude dit kdyz mesto hluk proste nesnizi ani po roce? Pujdete podpalit magistrat nebo nechate staromestkou radnici prodat exekutorem? Nechate magistralu rozorat? ZS
Alžběta Rejchrtová ODPOVĚĎ: Požádáme o výkon rozhodnutí soud a ten nařídí exekuční řízení, v němž se budou ukládat pokuty. Máme tohle město rádi, jsme tady doma a extremistické metody jsou nám cizí. 13.2.2008 14:50
OTÁZKA: Město musí snížit hluk. Ale jak to asi udělá? Nebylo by jednodušší nechat si proplatit okna a izolace? Byty mají okna také na dvůr, ne? Jhjkl dhaskl h
Alžběta Rejchrtová ODPOVĚĎ: Naše byty mezi ul. Vskočilovou a Michelsou nemají okna na dvůr, hluk proniká i do místností odvrácených od magistrály. 13.2.2008 14:51
OTÁZKA: Preji dobry den, zajimalo by me, zda je ve Vasem sdruzeni i nejaky odbornik-dopravak a jaka je Vase predstava o dopadu Vasich pozadavku na dopravu. Podle meho nazoru je magistrala "nejlepsi ze spatnych reseni" a v dobe jejiho vzniku nebylo jineho zbyti. Pocitate s tim, ze rezidenti budou rovnez platit mytne, nebo byste radi pouzivali magistralu zadarmo? Kdo pak podle Vaseho nazoru bude rezident? Michal
Alžběta Rejchrtová ODPOVĚĎ: Magistrála byla špatným řešením, již v době vzniku proti ní prostestovali dopraváci a hlavně vojáci. Mýtné se platí pro ty, kteří jedou po magistrále, hlavním přivaděčem dopravy do centra. Důležité je však i zpoplatnění parkovacích míst a tomu se nevyhýbáme, pak tu nebudou parkovat ti, co dojíždějí sem a do centra. 13.2.2008 14:54
OTÁZKA: Máte auto ? Procházka
Alžběta Rejchrtová ODPOVĚĎ: Ano. 13.2.2008 14:55
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, jaké máte zkušenost z jednání s politiky? Má někdo OPRAVDU zájem lidem pomoci? Podle mě všichni na své voliče kašlou a zajímají se o ně jen před volbami. Pomohl Vám někdo nejen slovně? Petra
Alžběta Rejchrtová ODPOVĚĎ: Dříve nám vůbec nikdo nepomohl, všichni na nás naprosto kašlali. Už řadu let spolupracuji se současným radním pro ŽP za stranu zelených Petrem ŠTěpánkem, který se nám snaží pomoci. Primátor Bém nás pouze považuje za sobce, kteří řeší svůj problém, my však chceme nové řešení dopravní koncepce Prahy 13.2.2008 14:58
zpět na osobnost