iDNES.cz

Ptejte se policejního prezidenta Jiřího Koláře

velikost textu:
vydáno 2.10.2003 10:00
OTÁZKA: Jaké jsou zatím výsledky velké policejní akce na našich silnicích ? David Louda
ODPOVĚĎ: Z toho policejního pohledu jsou uspokojivé. Sledovali jsme především preventivní cíle, které se projeví ve změně postojů řidičů. A to se stalo. Většina řidičů v současné době dodržuje pravidla silničního provozu a chová se diamentrálně odlišně oproti předchozím týdnům. 2.10.2003 10:03
OTÁZKA: Jsme silně přeregulovaný stát, značek jako máku, kdybych je měl např. v Praze všechny sledovat, tak bych dávno někoho zabil. Inflace v předpisech a omezeních vede nutně k zanedbávání těch důležitých. Co sledovat dřív, tachometr, auta, značky, světla (a těch teda je) chodce, díry, výmoly? Příkazové značky, hlavně rychlost a "plné čáry" jsou silně zneužívány. Často mají opodstatnění jen určitou část dne nebo týdne, ale jsou tam pořád a právě v těch dobách, kdy postrádají logiku se dostaví "z nebe komise" s radarem. Pokud přinese policajt svému nadřízenému kopec pokut z jednoho místa, měl by se nad tím slušný nadřízený zamyslet a hledat, co je tam nelogického a špatného. Rozhodně by se neměl domnívat, že jsou všichni řidiči zločinci a policajti ti chytří a spravedliví a radovat se z pokut. Otázka: Pane prezidente, 1) lze jezdit v takovém zmatku v ČR bez přestupků? 2) může mít taková policie autoritu? Ivan
ODPOVĚĎ: 1) Problém dopravního značení ať už svislými či vodorovnými značkami není ve výlučné působnosti PČR. Ale ani tak se nedomnívám, že samotné dopravní značení je pro řidiče takovou komplikací, aby nemohli po komunikacích jezdit bez přestupků. 2) Cílem policejní represe v dopravě v žádném případě není objem vybraných peněz za přestupky, ale ovlinění postojů a chování účastníků silničního provozu a potažmo důsledků dopravní nehodovosti. Jinými slovy prioritou je prevence před represí. 2.10.2003 10:07
OTÁZKA: Jen jsem se Vas chtel zeptat, jestli se Vam nezda nynejsi policejni akce na silnicich jako buzerace ridicu a snaha aby se ridici vubec bali vyjet na silnici ? Dekuji za odpoved. filip
ODPOVĚĎ: Na obdobnou otázku jsem odpověděl v první odpovědi. 2.10.2003 10:08
OTÁZKA: Policisté důrazně žádají o zvýšení pravomocí, přestože dnes mají pravomoc a povinnost udělat vše k zabránění v další jízdě řidiči nebo vozidlu, které představuje nebezpečí. Tedy i např. sebrat řidičák, uznají-li to za potřebné a účelné, zadržet vozidlo, zadržet řidiče a pod. na nezbytnou dobu. TAK TOMU BYLO VŽDY a je tak tomu i nadále (viz. např.§ 124, odst. 4, 5 a zvláště 6, zák. 361-2000 Sb.) Pokud říkají něco jiného, tak lžou. Trucují a bojkotují tuto pravomoc, neboť jim byl vzat korupční nástroj "dlouhodobé zadržení ŘP". (vyhl. min. vnitra 65-98 Sb.) obvykle na 6 měsíců. Otázka: Proč pane prezidente takové účelové matení veřejnosti pány Humlem a Bambasem podporujete? Ivan
ODPOVĚĎ: Dosavadní právní stav v této oblasti je v účinnosti sice relativně krátkou dobu, ale přesto můžeme učinit závěr, že došlo k tzv. zhroucení sankčního systému. Jestliže policista nemůže dopravní přestupek řešit bezprostředně a neodkladně, tak se jeho význam vytrácí. Nejde nám v žádném případě o účelové rozšiřování pravomocí, ale o to, aby sankce byla znovu účinná. Zadržování řidičských průkazů a dokladů o registraci vozidla (techničáku), jako předběžného opatření ve smyslu souč. právní úpravy, není v naší kompetenci. 2.10.2003 10:13
OTÁZKA: Dobrý den, rád bych se vás zeptal, jestli může policejní radar zaměřit vozidlo jedoucí rychlostí 250 km/h. Děkuji. Honza
ODPOVĚĎ: Ano, může. 2.10.2003 10:14
OTÁZKA: Nepřijde Vam tato akce směšná,když sami policisté nerespektují dopravní předpisy a obcí profrčí osmdesátkou bez majáčku?Na ně se snad předpisy nevztahují? Robert
ODPOVĚĎ: Narazil jste na velmi citlivý problém policie, kterým je dopravní přestupkovost samotných policistů, zejména při řízení služebních vozidel. I tímto se velmi aktuálně zabýváme. Tato přestupkovost je značná a koresponduje s celkovým posunem vnímání závažnosti dopravní přestupkovosti v celé motoristické veřejnosti. V současné době jsme v rámci PČR jsme učinili takové kroky, které znamenají, že začínáme u sebe. 2.10.2003 10:18
OTÁZKA: Vážený pane policejní prezidente, velmi pečlivě sleduji bezpečnostní politiku státu. Líbí se mi model spolupráce, který uplatňuje policie a celní správa ve Spolkové republice Německo (společné vyšetřovací týmy) na poli odhalování drogové kriminality, praní špinavých peněz, nelegálního zaměstnávání apod. Chtěl bych se Vás tímto zeptat, jak hodnotíte spolupráci mezi Policií ČR a Celní správou ČR. Děkuji za odpověď. Niederle František
ODPOVĚĎ: U nás tomu v podstatě není jinak. V drtivé většině akcí zaměřených právě do vyjmenovaných oblastí (např. prodej pašovaného zboží, porušování autorských práv a ochranných známek, ale i závažná drogová kriminalita) postupujeme v součinnosti s příslušníky celní správy a tuto spolupráci hodnotíme jako velice efektivní. 2.10.2003 10:20
OTÁZKA: Policisté žádají o více pravomocí. Otázka: Jsou případy zmanipulovaného vyšetřování případu "Karlovarské pošty" a nekvalitního vyšetřování masových vražd důchodců (které stalo život mnoha z nich) důsledkem nedostatečných pravomocí policie ČR? Zdeněk
ODPOVĚĎ: Ne, to v žádném případě nelze takto hodnotit. Označené případy zejména ten, který se týká vražd, jsou důsledkem profesních selhání a nikoliv nedostatku pravomocí. 2.10.2003 10:22
OTÁZKA: Pane policejní prezidente, 1. považujete z hlediska prospěšnosti pro stát, za normální a správné aby měli policisté výrazně vyšší platy než daňoví úředníci??? 2. připadají Vám v pořádku neodůvodněné výhody policistů proti jiným státním zaměstnancům, konkrétně mnohatisícové výslužné (po odsloužení směšných 10 let) až do smrti po odchodu od policie?? Čím si to jako policisté na rozdíl od ostatních státních zaměstnanců zasluhují? Riziko je zohledněno v hodnostním. A prosím věcné zdůvodnění, ne vytáčky, že je to podle zákona. Daňový úředník
ODPOVĚĎ: 1) V poslední době proběhla mediální diskuse právě na toto téma. Musím konstatovat, že v určitém smyslu byla demagogická, neboť srovnávala nesrovnatelné profesní skupiny. Do struktury platu policisty zahrnujeme totiž i takové položky, jejichž adresátem v žádném případě nemůže být jiná profesní skupina. Jde především o rizikový příplatek, hodnostní příplatek, příplatek za sobotu, neděli, svátek, noc, pohotovost. Jestliže tyto zcela výlučně adresné položky platu odečteme, tak se policie svým průměrným platem dostává na stejný průměr, který je statisticky vykazován v rámci celé ČR (v ČR 15.400,-- a PČR je 15.600,--). 2) U dvou profesních skupin, kterými jsou bezpečnostní sbory a armáda, jsou nárokové tzv. výsluhové příspěvky. Tyto mají zcela jednoznačně kompenzační charakter. Mají tlumit omezení, která po dobu služby na příslušníky těchto dvou skupin dopadají - je to zejména otázka nepodnikání. 2.10.2003 10:30
OTÁZKA: A nemyslíte si že by byla učinější vždy jednodenní akce ? David Louda
ODPOVĚĎ: Mohu vás ujistit, že i vámi navrhované verze jsme v letošním roce mnohokrát vyzkoušeli. Obdobných akcí, které trvaly jeden nebo dva dny, jsme v r. 2003 uspořádali 14. 2.10.2003 10:31
OTÁZKA: Neuvažuje se o nějakém propojení mezi hlídkami policie?? Včera se mi stalo, že mě dvakrát zastavila hlídka a chtěli pokaždé dechovou zkoušku(podotýkám, že to bylo při vjezdu do města a výjezdu z něj)!!!Mé tvrzení,že jsem byl před 5 min. zastaven jinou hlidkou nebylo bráno!! draczek
ODPOVĚĎ: Při takovéto akci, která je zaměřena na dopravní přestupkovost zajišťovat opatření, aby nedocházelo k duplicitám, je nereálné. Navíc některé přestupky mohou být páchány opakovaně. 2.10.2003 10:34
OTÁZKA: Můžete okomentovat tuto situaci? Úterý 30.09.2003, 18:30 hodin, Letná směr do centra, pravý pruh plný aut, v levém odbočovacím pruhu se vesele prohánějí auta a zařazují se přes plnou čáru, naproti u stadionu Sparty na začátku odbočovacího pruhu k McDonnaldu stojí policejní Felicie, dva policisté uvnitř, dva ve vestách venku, koukají se na projíždějící auta a nic se neděje. Děkuji Caretaker
ODPOVĚĎ: Mohu. Denně tudy jezdím do zaměstnání a situaci tam dobře znám. Policejní stanoviště tam bylo určeno proto, aby tuto přestupkovost mohla policie eliminovat. Pasivní chování policistů, jak jste je popsal, není v pořádku. 2.10.2003 10:36
OTÁZKA: Dobrý den, jen jsem chtěl podotknout, že jsem při několika posledních kontrolách na silnici narazil na velmi milé a lidské policisty. Takže s nadějí doufám, že se úroveň alespoň některých policistů bude dále zvedat. Věřím že vás tato připomínka potěší. Martin
ODPOVĚĎ: Rád slyším taková slova, ale bohužel ještě nejsem přesvědčen o tom, že se takto chová policie celoplošně. Než se staneme skutečným servisem a službou občanům, bude asi ještě chvíli trvat. 2.10.2003 10:38
OTÁZKA: Dobrý den pane Koláři, v PČR se v minulosti zavedl "čárkový" systém hodnocení - vše z pohledu vyhodnocovaných statistik, což vede policisty k orientaci na řešení případů kde mají velkou šanci na vyřešení (a tedy obdržení "čárky"), a zanedbávání případů složitějších, kdy je nutné pro úspěšné vyřešení vyvinout porovnatelně větší úsilí k dosažení ocenění (z hlediska statistik) které by bylo možné obdržet za vyřešení jen několika velmi snadných případů. Omlouvám se za toto zjednodušení, ale jistě jste můj dotaz pochopil. Nemyslíte, že by bylo na čase změnit principy systému hodnocení policistů, obv.oddělení, okresů, krajů apod ? Vím, že statistiky se nejlépe porovnávají, ale není snaha zůstat u tohoto systému dána jen neochotou pracovníků policejního presidia ? Jistě jste se nejen Vy nad tímto také zamýšlel. Děkuji za obecnou odpověď. Ing.Bohuslav Stloukal
ODPOVĚĎ: V první větě jste řekl správně - v minulosti. Je to skutečně minulost, která trvala celá desetiletí. Mohu vás potěšit tím, že od r. 2000 jsme změnili kritéria pro hodnocení výstupů policejní práce a od kvantifikace jsme se posunuli ke kvalitě. Stručně řečeno - Policie ČR je kvalitou svých výstupů v trestní oblasti odpovědna za to, že státní zástupce unese v konkrétní trestní kauze žalobní břemeno. Jde o to, že PČR je nyní hodnocena za shodu svých návrhů, které zasílá státnímu zástupci a jeho rozhodnutím. 2.10.2003 10:43
OTÁZKA: Dobry den, zajimal by me Vas nazor ohledne "kvality" policie v CR, zda je dostacujici. Tim myslim pri odhalovani korupce a podvodu. O vrazdach nemluvim:-) asi vite co myslim, ale na druhou stranu Policii fandim a myslim, ze se za posledni dobu zlepsila!! Thomason
ODPOVĚĎ: K tomu musím říci, že PČR má velmi dobré výsledky, a to i ve srovnání se zahraničím, pokud jde o tzv. společensky patologické jevy - tj. boj s organizovaným zločinem, drogovou kriminalitou, závažnou hospodářskou a finanční kriminalitou a extremismem. Totéž ovšem nelze říct o úspěšnosti boje s korupcí. Pokud jde o korupci v užším slova smyslu tj. úplatkářství, odhalíme ročně jen několik stovek případů, a to naprosto neodpovídá společenské realitě v této oblasti. Pokud jde o korupci v širším slova smyslu, jak zaznělo v otázce, je to něco kolem 5000 případů ročně, ale ani to neodpovídá závažnosti tohoto společneského problému. 2.10.2003 10:48
OTÁZKA: Policie má ze zákona dohlížet nejen na bezpečnost, ale také PLYNULOST provozu. Pokud udělá umělý zátaras na dálnici (děje se často na D1 u Velké Bíteše) s omezením do jednoho pruhu a svévoným omezením rychlosti, porušuje zákon. Včera to údajně bylo i na dalších 2 místech. Takový postup vytváří nebezpečné situace a v konečném důsledku je i proti bezpečnosti provozu.Domníváte se Vy, že policie postupuje v takových případech správně? Tomáš Gottschalk
ODPOVĚĎ: Musím říci, že těmto krajním opatřením na dálničních komunikacích přistupujeme jen zcela výjimečně a v odůvodněných případech. Na straně druhé platí, že bez takového opatření bychom nebyli schopni vozidlo bezpečně zastavit, komunikovat s řidičem a event. vyřešit přestupek. Jinými slovy nemohli bychom na dálničních tazích vůbec vykonávat svoji působnost v oblasti dopravy. Spíše se jedná o opatření výjimečná jako je nynější dopravní bezpečnostní akce. 2.10.2003 10:51
OTÁZKA: Dobrý den, souhlasím s policejní akcí, ale jsou případy, kdy horlivost policistů hraničí s rizikem. Dám Vám příklad. V úterý zastavoval policista auto v levém pruhu v ulici Na Pankráci a během několika vteřin stačil zablokovat dopravu v obou pruzích a to není první příklad takového chování policisty. Myslím, že takový policisti jsou spíše postrachem než přínosem. David Vašák
ODPOVĚĎ: Máte pravdu. Policie při své práci nesmí být bezpečnostním rizikem, ani v souvislosti s řešením dopravního přestupku. V předhozí otázce jsem vysvětloval, že naše stanoviště musí být vždy voleno tak, abychom byli schopni bezpečně zastavit vozidlo a komunikovat s řidičem. 2.10.2003 10:53
OTÁZKA: Mám dotaz ke "směšným" měřením rychlosti na dálnicích... všichni známe typická místa na D1, kde se měří rychlost. Jsou to podle mne místa bezproblémová, najdete daleko horší. Nebylo by účinnější mít na dálnicích mobilní hlídky, které by agresivní řidiče a často bezohledné řidiče kamionů kontrolovaly po celé délce dálnice? Robert Pospichal
ODPOVĚĎ: Obdobu takové služby jakou vídáme na dálnicích v SRN, jsme vytvořili také a máme dobré zkušenosti. Jejich činnost dopadá na celé dálniční tahy včetně přilehlých parkovišť, odstavných ploch a dopadá také na všechny uživatele, tzn. i řidiče kamionů. 2.10.2003 10:55
OTÁZKA: Jak jste spokojen s novým přístrojem Lion na měření alkoholu? Marek
ODPOVĚĎ: Myslím si, že každý nový technický prvek, který usnadní práci policistům také zefektivní naši práci. Je výhodný nejen z orientačního, ale také z důkazního hlediska. 2.10.2003 10:56
OTÁZKA: Dobrý dne pane prezidente, Vaše mluvčí uvedla "I tak je vidět, jak se na silnicích nerespektují předpisy," To je ale přeci všeobecně známá věc a na to takovou akci je Kryštof nepotřebujete. Nebo ano? A proč policisté kontrolují obsah lékarničky a nahuštění rezervy, když o ulici dále používají řidiči tramvajový pás, jedou rovně z pruhu pro odbočování a podobně. Proč akce Kryštof, zejména v Praze není hlavně na křižovatkách? Tam by přece mohli být policisté stále, nebo alespoň v době dopravních špiček, jako tomu dříve bývalo. I tak za Kryštofa děkuji, jednou se ve městě jezdí opravdu 50km/hodinu a chodci jsou tošku bezpečnější. Vít Bedřichovský Bedřichovský
ODPOVĚĎ: Na to vámi uvedené konstatování o stavu na komunikacích bychom akci opravdu nepotřebovali. Jejím cílem je tento stav změnit, tj. ovlivnit postoje a chování řidičů, a to dlouhodobě. Aby si více uvědomili, že číslem tragické statistiky se mohou stát kdykoliv a že záleží jen na nich. Téměř 4 usmrcené osoby denně v souvislosti s dopravní nehodou je dostatečně výmluvný údaj. 2.10.2003 11:00
OTÁZKA: Jak je možné, že na silnicích potkávám každý den automobily typu trabant, wartburg? Myslíte, že tyto auta maji ještě jezdit. Koukněte se na technický stav těchto aut, korupce s STK známkami! Tady je to hodně špatné:-( Děkuji Jana Poláková Pelhřimov Jana Poláková
ODPOVĚĎ: Bohužel jediným limitem pro provozování těchto vozidel je v současné době jejich technický stav, který také velmi frekventovaně kontrolujeme. Nevylučuji vaše úvahy týkající se jejich bezproblémovým projitím STK, zejména pokud jde o ekologický aspekt uvedených typů vozidel. 2.10.2003 11:03
OTÁZKA: je možné zpětně zjistit,kdo měl tenkrát ten dobrý nápad zrušit policistům pravomoc odebírat řidičáky?A nemyslíte si,že by bylo dobré znovu zavést přezkušování řidičů z testových otázek v případě závažných porušení dopravních předpisů?Myslím,že v mnohých případech by takový trest byl účinější než finanční postih. Pavel
ODPOVĚĎ: První část otázky je poměrně jednoduchá. Předkladatelem zmíněného zákona bylo ministerstvo dopravy a jinak ho schválil náš parlament. I přes četné připomínky a pozdější pozměňovací návrhy, které současný stav mohly alespoň učinit přijatelným. Na druhou část otázku - máte pravdu, že nejúčinější sankcí za přestupky v dopravě je zákaz činnosti, event. zadržení řidičského průkazu. V tomto smyslu je připravena také novela příslušných zákonů. 2.10.2003 11:06
OTÁZKA: Nemelo by to na silnich z pohledu policejnich kontrol vypadat takhle stale. Priznam se ze se mi za tohoto stavu jezdi mnohem lepe, neb je valna vetsina ridicu ukaznenejsi?! Martin
ODPOVĚĎ: Jsem přesvědčen, že ano, nicméně musím konstatovat, že takovou enormní koncentraci policistů v terénu, kteří by se věnovali pouze dopravě, nejsme schopni z kapacitních důvodů dlouhodobě udržet. Jinak sdílím váš názor, že by se jezdilo lépe. 2.10.2003 11:08
OTÁZKA: Preji dobry den. Jak se divate na pouzivani neoznacenych policejnich vozidel s radarem v provozu (nemam nic proti mereni v klidu, ale jak muze takove neoznacene vozidlo po zjisteni prekroceni povolene rychlosti zastavit vinika - vzdyt ten se musi domnivat, ze jde o podvodniky) ? Druha otazka - mam pocit, ze pri mereni rychlosti stoji policiste vzdy na stejnych mistech, a to takovych, kde nejde o bezpecnost provozu, ale spis o moznost pohodlneho zastaveni pripadneho prestupce. Je mozne to zmenit ? Dekuji za odpovedi. fija
ODPOVĚĎ: Postup, který uvádíte, není z hlediska PČR standardní. Měření nepřiměřené rychlosti je prováděno zcela transparentně, o čemž svědčí mnohé relace ve sdělovacích prostředcích o přítomnosti policistů v terénu. Je to kombinace policejní prevence a represe. Bezpečnostní rizika při zastavování vozidel jsem již vysvětloval. 2.10.2003 11:12
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jestli jsou u policie běžné kontroly neosvětlených ciklistů(resp.sebevrahu), na silnicích jich je pořád dost. Martin
ODPOVĚĎ: Máte pravdu, že neosvětlený cyklista je velkým rizikem na komunikaci a kolize s ním většinou končí tragicky. Kontroly těchto účastníků silničního provozu jsou sice běžné, ale nemohu říct, že tak frekventované, jak by si tento problém zasloužil. 2.10.2003 11:14
OTÁZKA: Předem chci ocenit práci nového policejního ředitele v Brně, ale v oblasti dopravy policie stále vyhledává "snadnější" práci. Na brněnské křižovatce u Nové Sady, kde dochází k dopravnímu přestupku tak jednou za 30 vteřin, jsem viděl policejní hlídku pouze kontrolovat neukázněné chodce přecházející na červenou. Policii zřejmě nezajímá že na této křižovatce se jezdí na červenou, automobily najíždějí do chodců kteří přecházejí na zelenou, případně je vůbec nenechají přejít, automobily vjíždějí do křižovatky ačkoliv ji nemohou opustit - a stojí pak na tramvajových kolejích a zdržují dopravu. PROČ jsou automobilisté nepostižitelná kasta? L. Dubský
ODPOVĚĎ: Nový policejní ředitel v Brně zvolil v mnoha směrech netradiční metody policejní práce a jsem rád, že je vnímáte pozitivně. Označenou křižovatku v Brně dobře znám, ale nemohu teď posoudit, zda je tam takový stav, jaký popisujete. Ujišťuji vás, že váš text předám kompetentním složkám v Brně, aby na něj reagovali, zejména při své každodenní práci. 2.10.2003 11:18
OTÁZKA: Dobry den pane Kolari, Rad bych se zeptal, 1) nemyslite ze prave probihajici akce je maloucelna. cela republika o teto akci vi jiz dopredu. lidi si budou davat tyden pozor a pak zacnou opet jezdit jako .... Myslim si ze by melo takovych akci pribyvat a to nejen narazove 2) Jak se chystate bojovat proti silene velke kriminalite v Praze. DIKY Mejte se fajn a pevne nervy MORROW
ODPOVĚĎ: Celkovou bilanci této akce zejména z hlediska důsledku dopravní nehodovosti a přestupkovosti zveřejníme po jejím skončení. Ale už teď mohu říci na základě dílčích výstupů, že jsem spokojen, a to zejména se změnou chování řidičů. Máte pravdu, že Praha zaujímá, pokud jde o kriminalitu, zcela mimořádné postavení, neboť na sebe váže celých 28%, což je dlouhodobý trend. V posledních dvou letech však zaznamenáváme i v Praze zvýšenou účinnost policejní práce při reakci na kriminalitu, např. v loňském roce bylo v Praze objasněno 98% všech spáchaných vražd. 2.10.2003 11:23
OTÁZKA: Dobrý den, zdravím vás. Mám obsáhlý problém, zkusím ho stručně popsat a prosím o stručnou obecnou odpověď. V našem středočeském městě působí jeden člověk ( 21let ). Pracuje u policie, ve večerních hodinách vysedává po hospodách coby skinhead a terorizuje některé obyvatele ( už byly zaznamenány újmy na zdraví, hospitalizace napadených atd. bohužel občas přítomná policie vždy vše vyřešila pouze pozorováním a čekáním až incident skončí. Co je možné proti tomu udělat. ( trestní oznámení? atd. ) Prosím poraďte. Děkuji. A přeji hodně úspěchů. Radim X.
ODPOVĚĎ: Pokud jde skutečně o policistu, je to skutečně závažný problém. Pakliže máte zájem o důsledné řešení, doporučil bych vám, obrátit se na mě nebo na mé kontrolní pracoviště s vaším individuálním podáním, abychom mohli záležitost prošetřit. 2.10.2003 11:28
OTÁZKA: Je neuvěřitelné, jak tolerantně se přistupuje ke stánkařům s pašovaným či padělaným zbožím. Několik let se nechávali být úplně. Teď se dělají okázalé šťáry, kdy je ale jen zabaveno nějaké zboží, zaplatí se pro formu nějaká ta pokuta, ale dotyční "podnikatelé" vůbec nejsou hnáni k trestní odpovědnosti příp. vyhoštěni - jak by to řešil každý civilizovaný evropský stát. ER
ODPOVĚĎ: Máte pravdu, že stánkový prodej je zvláštním fenoménem posledních desíti let. Chci vás ujistit, že PČR s dalšími kompetentními orgány jako je ČOI a celní správa zcela pravidelně věnuje tomuto prodeji pozornost - zejména prodej pašovaného zboží, porušování autorských práv a ochranných známek, hygienické a další podmínky. Musím ovšem konstatovat, že k výraznému omezení této formy prodeje zatím nedochází a že nelze spoléhat jen na represi. Jestliže našim občanům nevadí, že si kupují "značkové" zboží firmy Adidas, Boss, Lacoste atd. za 200 kč, tak je to o tom, že poptávka provokuje nabídku a tudíž to není jen policejní problém. 2.10.2003 11:33
OTÁZKA: Pane rediteli, kazdou chvili slysime ze Policie nama penize atd... Proc nepostavite stabilne na KAZDY vetsi exit z mesta kontrolu a jen na rychlosti vyberete za tyden na kazdem stanovisti na nove policejni auto, ze lidi jezdi jako cunata kazdy vi, a takto by se zabily dve mouchy jednou ranou, zlepsila by se kazen nna silnicich i zvysil rozpocet, kdyz o tom mluvim s policisty tak mi reknou ze to delat nebudou, protoze vybrane penize jsou stejne nekam "nahoru" a tito milostive rozhodnou kolik sluzebne vrati, vetsinou temer nic..... a druhy dotaz, policie ma obecne velmi nizky resspekt, jsou spis pro srandu, jak mate v planu toto zmenit?? diky Martin
ODPOVĚĎ: 1) Musím vás ujistit, že finanční prostředky utržené za pokuty v žádném případě neplynou ani zprostředkovaně do rozpočtu policie. Ani si nemyslím, že by tato forma řešení byla pro obě strany (jak pro přestupce, tak pro policisty) přínosem. 2) Máte pravděpodobně na mysli bezzubost policie v dopravní oblasti podle současné právní úpravy. V současné době je připravena novela příslušných právních předpisů tak, aby došlo k obnovení sankčního systému a došlo k znovunavrácení repsektu PČR. 2.10.2003 11:39
OTÁZKA: S akcí na silnicích souhlasím, ale co dlouhodobá koncepce pro snížení nehodovosti? Máte konktrétní cíle? henry
ODPOVĚĎ: Tato konkrétní akce má ovlivnit jen jeden z prvků příčin dopravní nehodovosti, a to je účastník silničního provozu, což je také plně v kompetenci policie. Ovšem druhé dva prvky, které patří do vámi zmiňované dlouhodobé koncepce tj. stav komunikací z hlediska jejich moderní architektury, bezpečnostních prvků, kruhových objezdů a propustnosti komunikací, je v kompetenci ministerstva dopravy a i zde dochází k významným aktivitám. Posledním prvkem je technický stav vozidla. Ale i tady jsou patrné na našich silnicích významné pozitivní změny. Do budoucna tedy lze očekávat celkové zlepšení, pakliže se změní postoj řidičů. 2.10.2003 11:44
OTÁZKA: Neuvažujete o zavedení sazebníku pokut za dopravní přestupky jako je tomu v Rakousku, nebo Německu. Sám jsem byl pokutován v Rakousku za rychlou jízdu a následně jsem si mohl na internetu zkontrolovat, že jsem za porušení příslušného paragrafu (mj. zapsaného v pokutovém bloku) zaplatil příslušnou pokutu. V takovém případě nelze smlouvat a je jasná kontrola. Proč to nejde také u nás? František
ODPOVĚĎ: Sazebník pokut už existuje a v současné době je připravováno zpřísnění některých sankcí. Já osobně však zastávám názor, že není ani tak důležitá přísnost sankce, jako její neodvratnost a bezprostřednost. Neodvratností myslím stav, kdy si řidič uvědomí, že za každý přestupek bude postižen a tou bezprostředností zase stav, kdy bude postižen neodkladně na místě a sankce se neodložení někam do budoucna, aby se nerozplynula. Jedině to je účinné.

Omlouvám se všem, kteří mi zaslali otázky a k jejichž odpovědi jsem se nedostal, neboť mám další pracovní povinnosti. 2.10.2003 11:49
zpět na osobnost