iDNES.cz

Ptejte se odstupujícího šéfredaktora Radiožurnálu

Jan Pokorný
velikost textu:
vydáno 17.1.2008 11:00
Jan Pokorný ke konci ledna odstupuje z funkce šéfredaktora ČRo 1 - Radiožurnál. Od února bude jeho moderátorem a šéfeditorem. Ptejte se ho na rozruch, který změnami ve vysílání ČRo 1, způsobila jeho nová nadřízená Barbora Tachecí.
OTÁZKA: Dobrý den, od paní Tachecí jsem opakovaně (!) slyšel (např. v rozhovoru v LN), že se polední Ozvěny dne prodloužily o 10 minut. Z vašeho internetového archivu jsem si náhodně stáhnul Ozvěny z 6.8., 5.10., 5.12., 14.12., 8.1. a 9.1. Všechny mají 25 minut. Jak si mám tato "fakta" o prodloužení vysvětlovat, když ve skutečnosti k žádnému prodloužení nedošlo? Děkuji za odpověď. HonzaG.
Jan Pokorný ODPOVĚĎ: V našich pravidlech máme stanovené stopáže. U poledních Ozvěn to bylo 20 minut. Jistě, někdy autoři překročili. Od ledna je oficiální stopáž 30 minut. Dík za dotaz. 17.1.2008 11:01
OTÁZKA: Pane Pokorný, co konkrétního můžete rozhodnout přímo Vy bez souhlasu pí, ředitelky? To abych se ptal těch správných lidí. Mě např. hodně vadí zrušení podrobných předpovědi počasí z ČHMÚ - věděl jsem, co mohu čekat při cestách autem. Svoboda
Jan Pokorný ODPOVĚĎ: Veškeré změny prošly diskusí v týmu vedoucích redakcí, editorů, šéfredaktora. Dnes máte předpověď ráno každou čtvrthodinu, věřím, že se vám hodí i při cestě autem. Hezký den 17.1.2008 11:03
OTÁZKA: Dobrý den pane Pokorný, co říkáte na to, že paní Tachecí udělala z Radiožurnálu rádio? Však určitě víte, co mám na mysli, motto - Vaše zpravodajství, vaše rádio. Ono jde o to, že rádií je skoro stovka (u nás), ale rozhlas je jen jeden. Lituji vás, že musíte dělat pod takovou čarodejnicí. Zdraví Lukáš Polák Lukáš Polák
Jan Pokorný ODPOVĚĎ: To, co dělám, dělám dobrovolně. Kdybych "dělal pod čarodějnicí", asi bych šel jinam. Opravdu. 17.1.2008 11:03
OTÁZKA: Na Rozhlas.cz visí 2 jednostranná prohlášení ČRo bez možnosti reakce. Dnes moderátorka přerušila Olgu Somerovou, když začala hovořit o peticích proti novému Radiožurnálu. Radiožurnál je nezávislá a nestranná zpravodajská stanice a je povinna informovat o všech významných událostech dotýkajících se občanů a dokonce i tehdy, kdy je to pro Český rozhlas nepříjemné. Včera jste ve zprávách informovali o petici proti kácení stromořadí podél silnic, dnes o hodinové stávce v karlovarské nemocnici, soustavně informujete o pochodu neonacistů v Plzni. Považujete aktivity (dvě petice) vyzývající k přehodnocení stávající podoby vysílání poslední masové seriózní stanice za natolik bezvýznamné, že nepatří do zpráv? Připomínám, že Česká televize, ČTK a všechny české deníky o obou peticích podrobně referují. Lubomír Gombos
Jan Pokorný ODPOVĚĎ: Tohle je citlivá věc. Vždy jsem byl opatrný v tom, referovat ve vlastní věci, ať už pozitivně, nebo negativně. Pokud vím, zástupce petice přijme generální ředitel, což už je možná důvod dát výsledky této debaty do zpráv. Výstražná stávka je něco jiného. Dík za otázku. 17.1.2008 11:05
OTÁZKA: Patri do zpravodajstvi 4 min. povidani o tom, ze se Karel ozenil? Myslite, ze k posouzeni knihy staci vypocitat pocet stran a pocet fotografii? borik
Jan Pokorný ODPOVĚĎ: Pokud myslíte Gotta, zpráva o jeho svatbě nebyla u nás ve zprávách. Mluvili jsme o tom v odpoledním Radiožurnálu jako o zajímavosti mezi dvěma písničkami. Mějte se hezky. 17.1.2008 11:06
OTÁZKA: Dobrý den, obracím se na Vás jako na profesionála. Myslíte si, že úroveň nových moderátorů a zprávařů na Radiožurnálu je lepší než těch odejitých? Romana
Jan Pokorný ODPOVĚĎ: Odpovím pro vás asi diplomaticky, ale upřímně. Pro mě je Radiožurnál způsob života. A jakákoliv chyba ve vysílání je i mou chybou a trápí mě. Tak to bylo a tak to je. Děkuju. 17.1.2008 11:08
OTÁZKA: Vypada B. Tacheci i ve zkutecnosti jako zaba z kresleneho serialu? Jiri
Jan Pokorný ODPOVĚĎ: Omlouvám se, neznám kreslené seriály o žábách. Četl jsem jen Rychlé šípy a Čtyřlístek. Ale vážně - mně je úplně jedno, jak kdo vypadá. Hezký den. 17.1.2008 11:09
OTÁZKA: Proc se nesmi zkracovat pisnicky? Petr
Jan Pokorný ODPOVĚĎ: Dík za otázku. Rozumím tomu, že pro hodně posluchačů působí zbytečně nervózně, když se známá písnička nedohraje do konce. Vysílání jako celek vypadá pak neklidně, uspěchaně. Ale jsme hlavně zpravodajské rádio, informace jsou pro nás na místě prvním, hudba je doplňkem. Ale i k němu se, když to jde, můžeme chovat ohleduplně. 17.1.2008 11:11
OTÁZKA: Chápu, že chce Český rozhlas profilovat Radiožurnál jako většinovou stanici a myslí si, že jediná cesta je použít zbraně komerčních rádií. Problém je, že veřejnoprávní médium má především poskytovat alternativu komerčním stanicím a Český rozhlas momentálně nenabízí žádnou celoplošně dostupnou stanici pro posluchače, které uhýkaný projev a klipovité zpravodajství irituje. Neměla takzvaná modernizace Radiožurnálu počkat do doby, až posluchači takovou alternativu dostanou? Pompo
Jan Pokorný ODPOVĚĎ: Možná by se úvhay ubíraly jiným směrem, kdyby Český rozhlas mohl spravovat na dalších kmitočtech další celoplošný okruh. Ale vycházíme z momentálního stavu. Český rozhlas podle mě nabízí dost aletrnativ, kromě 3 celoplošných okruhů. A Radiožurnál se vyvarovává uhýkaného projevu a klipovitého zpravodajství. Dobrý den. 17.1.2008 11:13
OTÁZKA: Pane Pokorný, mám ještě jednu otázku. Nevíte náhodou, jak rozlišuje paní Tachecí mezi fakty a názory? Mně přijde, že vše, co řeknou ostatní, jsou názory a jen ona má ta fakta. Díky Lukáš Polák
Jan Pokorný ODPOVĚĎ: Dobrý den II, pokud narážíte na "slavný" rozhovor v ČT, pak opravdu v jeho úvodu nezazněla fakta, ale názory. To je fakt. A můj názor - mě by to taky nadzvedlo, kdybych se po 2 měsících intenzívní práce stal objektem méně připraveného rozhovoru. 17.1.2008 11:15
OTÁZKA: Kolik z času přidaného zprávám ve skutečnosti zaberou pokřiky Tady a teď, Vaše zpravodajství, Vaše rádio, a kolik připadá na informace typu těhotenství partnerky Karla Gotta? Jak ke zkvalitnění zpravodajství přispělo zkrácení jednotlivých zpravodajských příspěvků a vstupů? Jiří
Jan Pokorný ODPOVĚĎ: Tzv. linery mají cca 4 vteřiny. O těhotenství Gottovy partnerky jsme nemluvili. Příspěvky a zprávy mají stanovené stopáže, to je jako v novinách či televizích. Máme minutové vstupy, ale třeba i 5minutovou analýzu Petra Nováčka, nebo 6minutový přehled tisku. Dodržování těchto pravidel je důležité, jejich odůvodněné překročení není trestné. Děkuju. 17.1.2008 11:22
OTÁZKA: Dobrý den, chtel jsem se zeptat co bylo nekvalitni na 41 poradech radiozurnalu, ktere byly zruseny a v cem jsou kvalitneji tech 5 novych ? Slysel jsem 2, a to volejte 150 a Koreny a dle meho NAZORU (prominte, mohu mit svuj Názor ?) jejich kvalita byla ve srovnani se zrusenymi porady velmi nízká. Diky za odpoved. jakub kraus
Jan Pokorný ODPOVĚĎ: Proč byste nemohl mít názor? Já názory rád:-). Pořady, které se už nevysílají, neskončily kvůli špatné kvalitě. Shodli jsme se na koncepty, který bude víc umožňovat aktuální zpravodajské vstupy. A propos - tohle téma jsme už před 3 lety otevřeli s tehdejším ředitelem Radiožurnálu Alexandrem Píchou, takže to není pro mě až taková novinka. Slyšel jsem všechny nové pořady a určitě je na nich co zlepšovat. A uděláme to. Děkuju. 17.1.2008 11:26
OTÁZKA: Opravdu si myslíte, že Radiožurnál poslouchají blbci, kterým se musí třicetkrát do hodiny zopakovat, jakou stanici si naladili? Kdo proboha vymyslel ten nesmyslný obrat Na Radiožurnálu je 11 hodin? Radiožurnál má snad jiný čas než je jinde v Česku? Martin
Jan Pokorný ODPOVĚĎ: Dobrý den. Jsem přesvědčen, že Radiožurnál neposlouchají blbci. Identifikace stanice není zpochybněním intelektuálních kvalit publika, slouží i jako ifnormace pro ty, kdož třeba namátkou přelaďují. A víte, že Radiožurnál možná má trochu jiný čas - jsme napojeni na ty nejpřesněšjí hodiny v ČR:-). 17.1.2008 11:29
OTÁZKA: Vážně si moderní projev představujete tak, že moderátor mluví překotně a žoviálně bez ohledu na obsah? Neměl by veřejnoprávní rozhlas naopak nabízet i v projevu moderátorů alternativu komerčním stanicím a dbát na kultivovaný projev, správné dýchání, kadenci a dobrou češtinu? Kam zmizela třeba paní Lejpová, o které se nemluví, a toto vše například narozdíl od paní Causidisové splňovala? kostka
Jan Pokorný ODPOVĚĎ: Věřte, že dbáme na kultivovaný projev, a to u každého moderátora, zprávaře, reportéra. Zpetejte se i našich dlouholetých kolegů, kolikrát musejí absolvovat hlasová školení. Jana Lejpová vysílá každý den pořad Stalo se dnes od 21:00. A dobře. 17.1.2008 11:31
OTÁZKA: Dobrý den, jste fajn modarátor, ale před 1.1.2008 jste byl jaksi "věrohodnější", zatím co teď mi připadáte jako "rozjuchaný mladík". Prominte, nechci Vás nijak urazit, jen píšu svůj pocit. Připadáte si v nové podobě opravdový, nebo se musíte nějak stylizovat? A druhý dotaz z jiného oboru - sportujete? Moderujete nějaké sportovní akce? Děkuji Vám předem za odpovědi! Lucie
Jan Pokorný ODPOVĚĎ: Dobrý den, myslím, že nejsem tak dobrý herec, abych ve svých 47 letech představoval rozjuchané mladíka:-). A ani bych to nechtěl. Přiznávám, že jsem na začátku nového programu chvíli hledal co nejpřirozenější polohu a sám vím, že v prvních hodinách vysílání jsem to s dynamičností občas přehnal, nějak jsem se, natěšen na nový program, nechal strhnout. Ale už jsem v klidu...doufám:-) Občas jezdím na kole, ano, a jako rozjuchaný mladík:-) ma snowboardu. Párkrát jsem moderoval upravenou variantu triatlonu. 17.1.2008 11:34
OTÁZKA: co bude s panem Hofmanem, jeho prispevky se mi moc libi Dekuji Vasek
Jan Pokorný ODPOVĚĎ: Ivan Hoffman dostal nabídku na spolupráci s Radiožurnálem. Podle mých informací o ní přemýšlí. Ivane, jestli čteš tuhle diskusi, to tu nabídku vezmi, jo?:-) 17.1.2008 11:36
OTÁZKA: Co říkáte rozhovoru B.Tachecí na ČT? michal
Jan Pokorný ODPOVĚĎ: Já bych ho nedémonizoval. Částečně jsem reagoval už v jedné z předchozích odpovědí. Mně by taky vadilo, kdybych po týdnech tvrdé práce dostal hned z první televizi takovou ťafku. I já mám rád, když je moderátor důkladně připraven - anebo, když sezná, že pochybil, přizná to. A Bára je zdatný diskutér, to je fakt spojený s mým názorem. Hezký den. 17.1.2008 11:39
OTÁZKA: Proč už nejsou "živé" rozhovory s meteorology z ČHMÚ? Nerozumím... Michal Geryk
Jan Pokorný ODPOVĚĎ: Meteorologové jsou jistě odborníci, jejich předpovědí využíváme i nadále, ale v jiné formě, nikoliv v živém rozhovoru. Vážíme si spolupráce s ČHMÚ a čerpáme zejména z jejich podkladů. Po diskusi jsme se rozhodli, že zejména na ranní meteorologické zpravodajství vyčleníme jednu hlasově dobré disponovanou redaktorku, která bude předpovědi šít na míru programu v úzké spolupráci s ČHMÚ. 17.1.2008 11:42
OTÁZKA: Dobrý den, co Vám vyhovuej více, pozice šéfredaktora, nebo moderátora? Karel
Jan Pokorný ODPOVĚĎ: Myslím, že větší dispozice mám k tomu druhému:-) Ale to opravdu musejí posoudit moji nadřízení, kolegové a venkoncem posluchači. 17.1.2008 11:45
OTÁZKA: Jak souvisí proklamované zaměření na kvalitu s tím, že má Radiožurnál nyní striktně daný playlist a moderátoři, místo aby se soustředili na svou práci, se musejí stresovat s tím, aby se na sekundu přesně vešli do vymezeného prostoru? Bihor
Jan Pokorný ODPOVĚĎ: Nevím, ale mě to nestresuje. Hudba tvoří cca 40% v našem vysílání. A při dostatečné přípravě a pohotovosti se s tímto požadavkem dá pracovat. Ale opakuju - přednost má zpravodajství. Rozhodně nevysíláme podle stopáže písničke. Jen se to snažíme sladit s mluveným slovem, ono to pak lépe zní. 17.1.2008 11:47
OTÁZKA: Dobrý den, pane redaktore. Nemám dotaz, jen jako dlouhodobý posluchač Radiožurnálu lituji toho, co s touto stanicí udělal paní Tachecí. Přeji Vám hodně úspěchů v další práci a nám posluchačům brzký návrat Radiožurnálu do jeho staré podoby. Robert
Jan Pokorný ODPOVĚĎ: Já Vám moc děkuju a dovolím si popřát, abyste i nové podobě Radiožurnálu našel radio, které Vám bude vyhovovat. Hezký den. 17.1.2008 11:48
OTÁZKA: Znamená to tedy, že s temi stopážemi a vůbec s prezentovanými čisly paní ředitelka trvale a opakovaně nemluví pravdu? Roj
Jan Pokorný ODPOVĚĎ: Nerozumím. Stopáže jsme měli vždy stanoveny. Zevedli jsme to, tuším, před více než deseti lety. Jen jsme byli benevolentnější k jejich překračování. A to nebylo dobře. Snad jsem odpověděl na to, nač jste se ptal. Hezký den. 17.1.2008 11:50
OTÁZKA: Dobrý den, po dlouhe dobe jsem si dnes v aute pustil Radiozurnal a musim rict, ze ho zacnu pravidelne poslouchat. Je to servisni stanice, jaka tady chybela. Spousta aktualit, hodne dopravy. Byl to krok spravnym smerem, to drivejsi ucitelovani v poradech typu "Mate na to" nebo "Vase tema" deklasovalo posluchace do role Neznalku a zacku. Diky, T. dlab
Jan Pokorný ODPOVĚĎ: Dobrý den, děkuju. 17.1.2008 11:50
OTÁZKA: Pripojuji se k placi nad zrusenim podrobnych a fundovanych predpovedi pocasi. Nikde jinde (krom CT1 po Udalostech) se uz clovek nedostane k tomu, aby predpoved zporstredkovaval profesional. Da se ocekavat, ze se vratite k puvodnimu modelu? A druhy dotaz se tyka hudby, cekala jsem zlepseni, s vyberem jsem pomerne spokojena, ale slyset 4 x v tydnu tu samou pisen od Dido je opravdu moc. Zamer nebo omyl? Diky. Marie J.
Jan Pokorný ODPOVĚĎ: O předpovědích jsem už psal. Hudba - podle mě se náš hudební formát výrazně učeasel, je srozumitelný, pracují na něm dva profesionálové, jimž věřím. 4x v týdnu Dido se snad dá přežít:-) 17.1.2008 11:52
OTÁZKA: Proč Radiožurnál usazuje změny a vychytává chyby až za pochodu? Neměly být změny připraveny dopředu a nové posily typu pana Bílka dostatečně vyzkoušeny ještě před přijetím? vymrazovač
Jan Pokorný ODPOVĚĎ: Můžete připravit spoustu pilotních pořadů, ale živé vysílání vás umí překvapit. Něco o tom vím:-). A vychytávat případné chyby není ostuda, ale povinnost. Hezký den. 17.1.2008 11:57
OTÁZKA: Existuje analýza kolik nyní je za hodinu "unikátních" zpravodajských příspěvků před a po změně? můj pocit je že je sice 25 min. mluveného slova, ale informační hodnota je poloviční (a to vůbec nezmiňuji nechutné anonncování. Milan
Jan Pokorný ODPOVĚĎ: Takovou analýzu zatím nemáme. Pokud můžu mluvit za ranní Radiožurnál, který moderuju, počet zpravodajských vstupů, zejména z ragionů ČR je asi tak 10x vyšší. Určitě si ale analýzu uděláme. Poprosím jen o chvíli strpení. Děkuju. 17.1.2008 11:58
OTÁZKA: Stále jste si na 1000 procent jistý, že se Radiožurnál vydal správnou cestou? Škoda, že i takový profesionál jako vy... Jenda
Jan Pokorný ODPOVĚĎ: Ano. 17.1.2008 11:59
OTÁZKA: Dobry den pane Pokorny, chtel byste mit doma takovou zenu jako je pani Tacheci? Karolina Feuchtlova
Jan Pokorný ODPOVĚĎ: Klidně. Ale mojí ženě by se to asi nelíbilo:-) A taky jsem to ještě neprobral u Báry doma:-) 17.1.2008 12:00
OTÁZKA: Premysleli jste nad tim, ze by se hudba zrusila uplne? Jan
Jan Pokorný ODPOVĚĎ: Ne. Český rozhlas má stanici mluveného slava v Radiu Česko. Hezký den. 17.1.2008 12:01
OTÁZKA: Pane Pokorný, vy jste mi ale neodpověděl na otázku. Takže se zeptám ještě jednou. Co říkáte na to, že udělala paní Tachecí z rozhlasu rádio? Ono jde o to, že rádií je skoro stovka (u nás), ale rozhlas je jen jeden. Jinak ještě k vaší šéfce. Viděl jsem záznam ze včerejší TK na serveru Česká média a rozhodně to nevypadalo tak, že s názory pí. Tachecí souhlasíte... Lukáš Polák
Jan Pokorný ODPOVĚĎ: Aha, ale já jsem byl po ranním vysílání a to vypadám, že nesouhlasím s nikým. A slovo rádio se líp vyslovuje. I v rozhlase. Hezký den. 17.1.2008 12:02
OTÁZKA: Na základě kterých průzkumů či analýz se Český rozhlas rozhodl provést změny ve vysílání a mohl by tyto průzkumy a analýzy zveřejnit, alespoň základní teze? www.iprotest.cz
Jan Pokorný ODPOVĚĎ: Změny nevycházely toliko z průzkumá a analýz, ale i s diskusí uvnitř rozhlasu. A věřte, že jsme o podobných změnách vedli debaty už před několika lety. A to proto, že opravdu chceme předkládat vám, posluchačům dobrý program. A to je skoro až nekonečný proces. Hezký den. 17.1.2008 12:04
OTÁZKA: Souhlasite, ze kazdy narod ma takovou vladu, jakou si zaslouzi? Jiri
Jan Pokorný ODPOVĚĎ: Souhlasím. Zejména od 23. června 1989. Hezký den. 17.1.2008 12:05
OTÁZKA: Co si myslíte o novém schématu Radiožurnálu ? Podle mého názoru je moc komerční, moc se blíží k Frekvenci 1 nebo k Impulsu. Myslím si, že moderátoři by neměli přejímat rádoby vtipné hlášky těchto jiných rádií. Radiožurnál je přece o něčem úplně jiném. Ale jinak u mě Radiožurnál stejně vede na celé čáře - jasně nejobjektivnější a nejzajímavější rádio co se týče zpravodajství a publicistiky u nás. MYSAKSTUART
Jan Pokorný ODPOVĚĎ: Dobrý den, moderátoři nechť jsou příjemným, inteligentními a komunikativními. Nezaznamenal jsem pokus o přejímání rádobyvtipných hlášek. Pokud jsem něco přeslechl, tak jsem rád, protože bych nadával. O novém schématu si myslím, že brzy dozraje do podoby, v jaké ho chceme mít, tak, abyste byli spokojeni. 17.1.2008 12:07
OTÁZKA: Dobrý den, pane Pokorný z osobní korespondence s některými bývalými redaktory vím, že se o zrušení svých pořadů, potažmo úvazků, dozvěděli skutečně na poslední chvíli, jeden dokonce ode mně 4. 1. Nemůžu si pomoct, z Radiožurnálu zmizela člověčina, lidi, kteří byli zajímaví sami o sobě, aniž by museli cokoli hrát. Výborná, Pavlovská, Bílek, Shánělová - to je opravdu spíše vaše (s malým v) než moje rádio, nezlobte se. Čekal jsem, že někdo z nevyhozených se ozve a bouchne dveřmi: čekal jsem, že to budete Vy... Jan Bříza
Jan Pokorný ODPOVĚĎ: Dobrý den, dovolte, abych v poslední odpovědi napsal, že by mně osobně bylo líto, kdybych nechodil do rádia, ale do práce. Jistě, máme za sebou docela hektické období, ne na všechno jsme mysleli. Čekali jsme, kdy budeme moci novou koncepci představit nadřízeným a také Radě ČR. Hned poté jsme začali definitivně konat. Pokud jsem já osobně v tom zmatku někomu ublížil, moc mě to mrzí. Děkuju vám všem za zájem o Radiožurnál a přeju dobrý poslech. Jan Pokorný 17.1.2008 12:12
zpět na osobnost