Konec rozhovoru
Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 5. září 2001 do 11:30
OTÁZKA:
Myslite, ze dalsi jednani mezi Palestinci a Izraelci maji smysl ? Jedna se leta letouci a vysledky jsou rovne nule :-(((
Karel
ODPOVĚĎ:
Nesouhlasím. V roce 1993 byly podepsány dohody v Oslu a těmi vlastně začal mírový proces. Za 7 let se potom dosáhlo mnoha úspěchů zejména navrácení podstatné části území Palestincům. Kromě toho žije 90% Palestinců pod palestinskou samosprávou. Poslední kapitolou měl být Camp David, ale Arafat velkorysou izraelskou nabídku odmítl a o několik měsíců později začala nová vlna násilí.
5.9.2001 12:08
OTÁZKA:
Co brání Izraeli jednostranně uznat Palestinský stát v rozsahu dosavadní samosprávy? Bylo někdy toto projednáváno?
Milda
ODPOVĚĎ:
Otázka palestinského státu je podle dohod z Osla jedním z bodů jednání. V Oslu byla také rozhodnuto, že žádná z obou stran neučiní jednostranný krok.
5.9.2001 12:12
OTÁZKA:
Mam dojem, ze media o konfliktech mezi Izraelci a Palestinci informuji ponekud jednostranne. Jako by Izrael tim, ze k zasahum pouziva armadu byl horsi, nez Palestinci, kteri pouzivaji k sebevrazednym atentatum zfanatizovane civilisty a do prvnich linii pri utocich bezostysne staveji sve stezi dospele deti. Cim si to vysvetlujete?
Wednesday
ODPOVĚĎ:
Určitě je mnohem působivější, když média ukáží fotografie tanků než palestinského sebevražedného útočníka. MYslím, že sebevražedné útoky teroristů jsou mnohem obludnější. Média se často staví pouze na jednu stranu konfliktu a není jim dovoleno podávat objektivní informace z území pod palestinskou samosprávou.
5.9.2001 12:19
OTÁZKA:
Zacnu trochu z historie. Za druhe svetove valky Vas narod trpel, stejne jako jine, pricemz samozrejme, kdyby to snad neco prineslo, muzeme diskutovat o rozsahu, kterym se tato cast historie dotkla jednotlivych narodu. Nicmene, zkuste mi vyvratit, ze izrael zneuzival (a stale jeste zneuziva) tohoto dedictvi a v nekterych ohledech pouziva podobne praktiky (uzavirani do uzavrenych oblasti, niceni nebo zabavovani majetku atd..) jako naciste (zamerne bych rad podotkl, ze tim v zadnem pripade nemyslim, ze izrael a jeho obyvatele jsou snad nejaci neo-naciste). Jak si vysvetlujete urcity posun v postoji USA k otazce palestina-izrael.
Vaclav Kabat
ODPOVĚĎ:
Váš komentář ukazuje, že hluboce ignorujete fakta a zle je zkreslujete. Myslím, že byste měl více nastudovat historii.
5.9.2001 12:24
OTÁZKA:
Setkala jste se nekdy Vy osobne s antisemitismem ? Nebo Zid nejste ?
Katka
ODPOVĚĎ:
Osobně nikoli, ale dovedu se ztotožnit s každým, komu se to stalo. Měla jsem to štěstí, že jsem se narodila v židovském státě.
5.9.2001 12:27
OTÁZKA:
Jaké jsou podmínky pro návrat osob částečně Židovského původu do Izraele?
Vážný
ODPOVĚĎ:
Zákon o občanství dovoluje lidem usadit se v Izraeli, pokud mají alespoň jednoho dědečka nebo babičku Žida.
5.9.2001 12:31
OTÁZKA:
Byl jsem osobně ve vaší zemi a zajímalo by mě jestli to být Židem znamená národnost nebo náboženské smýšlení.
Jiří Dostál
ODPOVĚĎ:
Obojí.
5.9.2001 12:33
OTÁZKA:
Jsem moc rád, že máme dobré vztahy s Izraelem. Kde vidíte další možnosti v rozšiřování kontaktů -kulturních i ekonomických mezi Českem a Izraelem?
jirka
ODPOVĚĎ:
Je to pravda. Máme výborné vztahy. Přáli bychom si, aby zejména naše hospodářská spolupráce byla mnohem intenzívnější. Základem jsou vládní smlouvy a nyní by se obě země měly snažit, aby vznikl prostor pro více soukromých aktivit jako např. účast na kulturních festivalech, společné projekty v oblasti vědy či obchodu.
5.9.2001 12:39
OTÁZKA:
Naprosto souhlasím s tím, že tzv. "okupované pásmo na západním břehu Jordánu" patří historicky Izraeli - už v době Davidovy říše a ještě dlouho předtím tam žili Židé. V oblasti Gazy ale žili Pelištejci, kteří tam přišli z Kréty a měli tam 5 rodových oblastí. Nebylo by řešením konfliktu vyhradit jim větší část území v oblasti Gazy výměnou za západní břeh Jordánu?
Daniel Zajíc
ODPOVĚĎ:
Pokud jde o historii, oblast na pobřeží „Palestiny“ byla skutečně v 2. tisíciletí př.n.l. obývána Pelištejci, kteří byli indoevropského původu a pocházeli z Kréty a Řecka. Současní Palestinci si přisvojili toto starobylé jméno hlavně ve vztahu k britskému zeměpisnému označení z 19. století. Většina jich pochází ze sousedních arabských zemí.
7.9.2001 9:41
OTÁZKA:
Česko-izraelská smíšená obchodní komora zdraví Její Excelenci paní velvyslankyni, děkuje jí za uznalou pomoc v její činnosti a přeje jí ještě mnoho dalších úspěchů v jejím náročném poslání.
Prezident ČISOK
Ing. Pavel Švarc
ODPOVĚĎ:
Díky! Přeji nám oběma úspěšnou spolupráci mezi našimi zeměmi.
7.9.2001 9:41
OTÁZKA:
Vazena pani velvyslankyne, chtel jsem jenom vyjadrit alespon za sebe a svou rodinu porozumeni pro politiku Statu Izrael. Situace kolem Palestincu mi velmi vyrazne pripomina Mnichov 1938, kdy nacisty vedena a tzv. utlacovana Nemecka mensina zahajila odboj proti demokraticke CSR. Prijizdeli zapadni politici a lordi a posuzovali a resili v duchu ... Vysledkem bylo odtrzeni Sudet a zanedlouho 2. svetova valka.
Mel bych jednu otazku - jaky je oficialni postoj Izraele k uzemi obsazenym (a logicky nevracenym, kdyz valecny stav vuci nekterym sousedum trva) po jednotlivych (hlavne sestidenni) valce. Co z techto uzemi (Golany, tzv. Zapadni breh Jordanu, Arabska cast Jeruzalema, Pasmo Gazy) povazuje Izrael za soucast sveho uzemi a co je z toho pouze obsazeno?
Arnost
ODPOVĚĎ:
Všechna tato území budou posuzována při mírových rozhovorech mezi Izraelem a Sýrií a mezi Izraelem a Palestinskou samosprávou. Izrael vrátil Sinaj Egyptu v roce 1982. Už v roce 1967 izraelská vláda prohlásila okupovaná území za záruku míru se sousedními zeměmi.
7.9.2001 9:42
OTÁZKA:
Podle mne vznikl spor mezi palestinci a izraelci
v urceni uzemi pro Izrael, vystehovani palestincu z jejich uzemi(i kdyz ne historickeho, ale hodne stoleti obyvaneho). Je toto tvrzeni jadro problemu?
Honza
ODPOVĚĎ:
Jádro problému je v tom, že naši arabští sousedé odmítají akceptovat právo Izraele na mírovou existenci na Středním východě. Židovský národ má morální a legitimní právo na vlastní zemi. Toto právo bylo uznáno mezinárodním společenstvím 29.11.1947. Rezoluce přijatá OSN vyzývala k rozdělení země a k založení dvou států: židovského a arabského. Arabové odmítli tuto rezoluci a proto došlo k válce, která byla příčinou problému palestinských uprchlíků.
7.9.2001 9:42
OTÁZKA:
Začátkem října pojedu do Izraele zažít na vlastní kůži atmosféru svátku sukkot. Je v současné době bezpečnostní situace taková, aby tam český turista mohl přežít 2 týdny bez zásadních obav o svoji bezpečnost?
D.Zajíc
ODPOVĚĎ:
Terorismus, už z definice, je nástrojem k vyvolávání paniky mezi civilním obyvatelstvem, k teroristickému útoku může dojít kdekoliv. Statisticky vzato, je ale pravděpodobnější i nyní, že se v Izraeli stanete obětí dopravní nehody než obětí sebevražedného útoku. Jedna z českých sekretářek na velvyslanectví se právě vrátila ze čtrnáctidenního pobytu v Izraeli, který se jí velmi líbil. Na základě její zkušenosti Vám mohu zájezd vřele doporučit.
7.9.2001 9:42
OTÁZKA:
verite v mirove vyreseni izraelsko-palestinskeho (a nejen) sporu? podle mne je to naivni predstava a veci rozhybe pouze otevreny valecny konflikt (ktery si samozrejme nepreji) ...
deja vu
ODPOVĚĎ:
Jiná možnost než mírové řešení neexistuje. Násilí není řešení. Jakmile Palestinci ukončí násilí, mírové rozhovory budou obnoveny.
7.9.2001 9:43
OTÁZKA:
pokud lide jako arafat budou dostavat nobelovou cenu za mir, muze byt izrael a palestina lidem ukradeny, nemyslite?
deja vu
ODPOVĚĎ:
Pan Arafat dostal Nobelovu cenu za mír spolu se zesnulým izraelským premiérem Rabinem a ministrem zahraničí Peresem v roce 1995, kdy mírový proces, zahájený v Oslu, byl na dobré cestě. Komise se domnívala, že cena bude dalším povzbuzením pro zúčastněné strany, aby dospěly k trvalému mírovému uspořádání. Bohužel v případě Arafata se zdá, že toto rozhodnutí bylo předčasné.
7.9.2001 9:43
předchozí | 1 2 3 | další |
Upozornění
Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.