Psychoterapeut David Čáp

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 19. února 2016 do 11:20

OTÁZKA: Dobrý den, můžete tedy konkrétně poradit, jak má správně reagovat učitel na chování žáka, kterému je cca 17 nebo 18 let, a který neuznává naprosto žádnou autoritu, školu má tzv. "na háku", protože není hloupý a prospěchově na tom není nejhůř. Ovšem, co se týká chování, tak nemá žádné vychování, chová se arogantně a dává učiteli najevo, že mu vlastně nic nemůže, že škola ho zajímá jen potud, aby měl maturitu a na jiných než povinných aktivitách se naprosto nehodlá účastnit. Kázeňská opatření jako napomenutí, důtky či snížené známky z chování ho také nechávají v klidu, jelikož např. v 18 letech už je přebírá sám, takže ani rodiče zde nijak nemusejí figurovat! Jak se má k takovému žákovi chovat pedagog, kterému se tento žák směje do obličeje? Děkuji za Vaši co nejkonkrétnější odpověď. Dana Němcová
OTÁZKA: Dobrý den, není hlavní problém v tom, že někteří rodiče a jejich právníci jsou velmi mocní? Některé věci (třeba právě šikana) se velmi obtížně dokazují, hlavně v těch nižších stádiích. A pokud se mocný rodič agresora postaví proti škole, tato raději ustoupí, než aby riskovala konflikt, ve kterém by velmi pravděpodobně prohrála? Dá se to té škole vyčítat, když oproti těmto rodičům disponuje mnohem slabšími zbraněmi? Michal Černý
OTÁZKA: Dobrý den, myslím, že v souladu se současnou módou zaměňujete pojmy autoritativní jednání a diktatura. Demokracie je pouze systém pro řízení státu, ne školy nebo firmy. Ve firmě se nehlasuje, rozhoduje šéf. A to samé by mělo platit i pro učitele. Pokud můj šéf nemá u mě dostatečnou přirozenou autoritu, pořád má k dispozici další sankce a když se nepřizpůsobím, tak mě nakonec jednoduše vyhodí. Jaké sankce však má v době povinné školní docházky k dispozici učitel ZŠ? PAT
OTÁZKA: Jak řešit situaci, kdy se ví (třeba u kolegů), že učitel má problém s kázní v konkrétní třídě, ale odmítá pomoc, protože se stydí. Třeba za to, že dotyčnou třídu nezvládá. Je to podobné jako u domácího násilí, kdy oběť agresora omlouvá a svaluje vinu na sebe. A v jiných třídách toto nezažívá, jen v té jedné konkrétní. Myslím, že řada učitelů bojí přiznat problém a požádat o pomoc, protože si myslí, že se to proti němu obrátí jako profesní selhání. A navštívit s tím např. psychologa, to už je "vrchol odvahy". Markéta Illová
OTÁZKA: Dobrý den , četla jsme s Váni včerejší rozhovor a souhlasím s každým slovem. Děti , jsou stejné , jen se šikana dřív nerozebírala tak , jako nyní. Bohužel , zdá se mi, že učitelé- většinou starší ročníky, v dnešní době plavou, ...Jaký máte na to názor Vy ? Ladislava Strnadova
OTÁZKA: Pane Čápe, setkal jsem se s názorem, že učitelé si začínají připadat bezmocní, bojí se zvýšit hlas, pohrozit trestem atd. Jak zabránit tomu, aby si učitelé nepřipadali jako v knize Džungle před tabulí? Jinak díky za vaše odpovědi, moc se mi líbí a držím palce ve vaší další práci, rád bych se s vámi někdy setkal i osobně. Adam Suchý
OTÁZKA: Dobrý den pane Čápe, poraďte co má učitel dělat s žákem, který si je vědom své nedotknutelnosti a podle toho se chová - učitele v lepším případě ignoruje, nebo si z něho přímo dělá legraci. Rodiče nespolupracují... Jan
OTÁZKA: Píšete v odpovědi: Diktatura podle mne nepatří nikam a demokracie neznamená, že se může všechno. Ta je založená na pravidlech, ale ne na strachu. Pravidla jsou daná, ale jak je chcete na těch "parchantech" vynutit? Navíc pokud mají podporu rodičů, kteří mají také IQ tajícího sněhu. Bohužel fyzické tresty jsou v tomto případě jediné, čemu rozumí a čemu jsou schopni porozumět. Jan Pernik
OTÁZKA: Pokud víme, že fyzické tresty poškozují integritu dítěte a narušují jeho osobnost v dospělosti. Tzn. ostatní členové společnosti se pak musí ve svém životě potkávat s bitím narušenými jedinci. Není pro společnost výhodnější následovat příkladu těch asi 48 zemí světa a fyzické tresty odstranit i z rodin? Myslíte, že by to v řádu cca 30-ti let mohlo přinést kladné výsledky v podobě hezčího chování lidí v Česku k sobě samým? Je možné, že se lidé v Česku k sobě chovají tak ošklivě v porovnání s jinými státy, protože byli doma více biti? David Michal
OTÁZKA: „Fyzické tresty mohly fungovat v autoritářské společnosti, kdy byly obrazem standardního chování. To už dnes neplatí. školství všude na světě ale je systém, který má velkou míru setrvačnosti a na společenské změny reaguje pomalu,“ S timhle nazorem vubec nesouhlasim, opravdu si myslite, ze kdyby je nekdo ztriskal jak zito hned na zacatku, ze by se to opakovalo? Asi ne, clovek ma v sobe nejaky pud sebezachovy... Obavam se, ze lidi jako vy budou zhouba moderni spolecnosti, protoze se snazite naroubovat nejaky umely koncepty na lidi, kteri se jeste pred pul stoletim chovali hur nez zvirata ve druhe svetov valce... Ale najednou je vsechno jinak a na lidi plati dobry slovo...Opravdu velice naivni nazor... Karel
OTÁZKA: Jak vychovat bez bití děti od mala je zřejmé, nápodoba zde funguje velmi dobře. Ale jak změnit už dospělejší děcka, která i byla už doma bita? Co funguje na děti, které jsou již narušeny dlohudobým bitím doma? David Michal
OTÁZKA: Pane Čápe, četl jste Hvězdnou pěchotu (mistrovský kus Roberta Heinleina z roku 1959) zejména ty pasáže "Historie morální filozofie" přednášené podplukovníkem Duboisem. O nevychovatelných vlčích smečkách dětí nemající absolutně žádný respekt k jakékoliv autoritě? Moc doporučuji. (Jeden takový kandidát na celu smrti s pokusem o vraždu a vraždou na krku před pár dny šel do pasťáku v 18 půjde na svobodu protože to je "dítě a zaslouží ohledy a druhou šanci.) A co se trestů na školách týká - myslím že by stálo za to obnovit tresty které existovali za Rakouska-Uherska - tam bylo možné vyloučit žáka nejen ze školy, ale klidně ze všech škol v daném městě, okrese, země a nejvyšší trest byl kompletní vyloučení ze vzdělávacího systému Rakouska-Uherska. (pointou bylo že pokud rodiče chtěli aby jejich dítě dostudovalo museli nést vysoké náklady toho aby problémového jedince živili daleko což pro ně bylo finančně nákladné a dítě tím bylo potrestáno zbavením domácích benefitů) Pavel Kural
OTÁZKA: S agresí studentů zkušenosti nemám, ale nekteri studenti opakovaně ruší vyučování povidanim, neustále musí něco komentovat. Jak byste co nejelegantneji řešil tuto situaci? Radka Malá
OTÁZKA: Dobrý den pane doktore, myslíte si, že je možné tyto 3 hlavní žáky aktéry resocializovat ? Jádrem je přece také výchova rodičů a to mají děti silně zakořeněné, nastavené programy chování, ikdyž jeden z otců žáka se vyjádřil, že svého syna vychovávali "jinak". Děkuji za odpověď Petra Vanečková
OTÁZKA: Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda si nemyslíte, že za takovými případy stojí i rodina. Jako učitelka jsem se mnohdy setkala s rodiči, kteří své děti omlouvali s tím, že drzé a průbojné vystupování je důležité pro formování osobnosti. Když vám rodiče řeknou toto, žákovu drzost, která může přerůst v agresivní chování, jen podporují, nemyslíte? Jak jako pedagog jednat, když u žáka vidíte nezájem jakkoliv své postoje změnit a nemáte oporu ani v rodičích, ani ve vedení, které si chce uhlídat stejný počet žáků? Děkuji. S pozdravem středoškolská učitelka Jana
OTÁZKA: Dobrý den, zdravím, existuje nějaká promyšlenější koncepce supervize učitelů - aktuálně je to hodně na bázi dobrovolnosti a aktivitě učitele. Řeší se příprava učitele po psychologické stránce nějak na pedagogických fakultách? Jsem ze školy (Pedf) 15 let, tehdy se to neřešilo vůbec - je v tomto směru nějaký posun? Díky. Petra Mazancová
OTÁZKA: Pane doktore, domnívám se, že snad lze vést diskuzi o účinnosti a neúčinnosti tělesných trestů ve škole, ale je naprosto vyloučeno jejich oficiální znovuzavedení po téměř 150 letech. Pracoval jste terapeuticky či výchovně také s agresory? Hovořili oni sami o svých motivech k agresi? Co vnímali jako to co je zastavilo, byly to tresty? Děkuji. Pavel Dosoudil
OTÁZKA: Co soudíte o snížení věkové hranice trestní odpovědnosti nezletilých? Jestliže mládež dnes dospívá podstatně dříve, nebylo by rozumné výrazně snížit tuto hranici? Praktická beztrestnost mladistvých delikventů je pro společnost velice nebezpečná. Zdeněk Matuška
OTÁZKA: Porad se říká, ucitel, škola. V clanku rikate, ze ucitel musí stanovit pravdial atd. A co tak třeba konecne rict, ze za sikanu nemůže škola ani ucitel at je jakykoliv, ale ten kdo sikanuje a potažmo jeho rodice ve vychove/nevychove. Místo hazeni to na ucitele, co rict, ze za to muzou rodice?? Petr Rihak
OTÁZKA: Po přečtení diskusí u článků a ostatních položených otázek je asi jasné, kde má šikana kořeny. Právě u lidí, kteří všechno řeší násilím a učí tomuto modelu i své děti. Které si samozřejmě nahromaděnou agresi ve škole vybijí na nejslabším článku kolektivu. Myslíte si, že někdy nastane v české společnosti obrat a podaří se vymýtit tělesné tresty a autoritářský způsob výchovy? Může v postihování šikany pomoci snadná dostupnost audiovizuálních záznamových zařízení? Jak by asi ten medializovaný případ dopadl před 15 lety, kdyby neexistovaly videozáznamy? Martin Vávra
OTÁZKA: Dobrý den, dokázal byste specifikovat okamžik, kdy se z žáků a studentů začali stávat grázlové? Když se kouknu na slavné české ČB filmy "Škola, základ života" a "Cesta do hlubin študákovy duše", tak tam byl kantor osobnost a ředitel téměř bůh. Opačný obraz o studentech deklaruje nepříliš úspěšný film "Bastardi". Já jsem chodil do školy od roku 1992 a taky jsme měli respekt. Kdy nastal ten zlom, že studenti už mají odvahu se vzepřít učiteli? A jak je to s tělesnými tresty? Myslíte, že by se uplatnil model Igor Hnízdo? Děkuji za odpověď a pěkný den. Bronislav Gabryš
OTÁZKA: No nevím, jak se to řeší dnes, ale za mých mladých let jsme dostali zleva, zprava. Pokud chtel nekdo poznámku, dostal pár facek a poznámku, aby mu to nebylo líto. Není toto náhodou nejrychlejší a nejefektivnější způsob řešení tohoto pseudoproblému? Jan Pernik
OTÁZKA: Dobrý den, měl jsem za to, že za děti do jistého věku odpovídají jejich rodiče. Proč se nikdo nezeptal rodičů těchto šikanistů, jestli vědí o aktivitách svým miláčků .Problém je obecně v tom, že kantor,stejně jako policista nemá v našem právním státě zastání a není schopen mít autoritu ani si ji jakkoliv získat.Cokoliv udělá je automaticky označen za viníka a pranýřován v médiích bez možnosti obhajoby. Vzorem pro pubertální jedince je opět namyšlený, bezohledný ,sebestředný jedinec které tato společnost vychovává ve snaze vštepit těm ostatním ,že takto je to správné. Je mi 43 let,na základní škole,na střední škole,v základní vojenské službě jsem byl přítomen jisté formě šikany,ale vždy došlo k tomu že tito jedinci,kteří tuto šikanučinili byli tou danou společností odsouzeni, potrestáni a z této společnosti vyloučeni. Dnes jsou to málem hrdinové. Nemyslíte, že je něco špatně? Milan Štěrba
OTÁZKA: Jsem ze školy přes 35 let, a to co se stalo na této střední škole se dělo na školách, které jsem navštěvoval před 35 lety....v horších případech si oběti vzali život... Není zdrojem šikany především to, že děti nemají doma či jindy žádný vzor, který by následovaly, anebo jednoduše proto, protože je na ně málo času a nejsou řádně vedeny? Není podstatou šikany také podstata životní filozofie celé společnosti, která se v tomto ohledu za 40 let moc nezměnila? Mám konkrétně na mysli - to, že děti musí už od školek se naučit mít tvrdé lokty (silnější bere) v tomto případě silnější zastrašuje a je pomyslným strašákem pro ostatní, protože se to takhle děje i mezi dospělými ve společnosti a není zde žádného respektu k druhému jen boj moc a lepší postavení? Radomír Pešorna
OTÁZKA: Dobrý den, od událostí na Třebešíně jsem četl a slyšel obrovské mnořství odborníků se k tématu vyjadřovat. Mám v příbuzenstvu učitele a ten nad jejich radami jen kroutí hlavou - že jsou zcela mimo realitu a jejich autoři zjevně před třídou nikdy nestáli (nebo možná před desítkami let). Máte třeba Vy nějaký recept (tedy asi ne fyzické tresty?) reálně fungující na mládež roku 2016 - pro které je trojka z chování vítaným bonusem pro prestiž v partě a podmínečné vyloučení jen kusem papíru který doma zapadne bez povšimnutí? Pavel Obdržálek
OTÁZKA: Pane Čápe,můj táta vždy říkal,že je škoda facky,která padne vedle.A říci doma,že jsem dostal od kantora záhlavec,tak jsem dostal přídavek.Dneska se kantor na fracka jen špatně podívá a je vyhozen.To nepovažuji za normální.Vy ano? Luboš Dočekal
OTÁZKA: Pisete, ze fysicke trestu funguji v autoritarske spolecnosti, ale neni presne autorita to, co ve skolach chybi ? Do skoly demokracie nepatri, tam patri diktatura. Zaci si nemaji co urcovat, co se bude nebo nebude o hodinach delat. TYo je plne v kompetenci ucitele. Jaroslav Tachovsky
OTÁZKA: Vsichni obvinuji vedeni skoly. Nerikam, ze to nemohlo vedet, ale presto si myslim, ze ne vzdy o sikane ostatni ucitele, nebo vedeni vi, stejne jako domaci nasili je dost casto utajeno verejnosti (prestoze vnejsi znaky existuji, napriklad zraneni) dokud neprejde do extremnich rozmeru. Je mozne, aby o tom skutecne vedeni nevedelo? Rostislav Caha

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.