"V Krnově nejprve odhadnou, kolik bude kompletní oprava stát. Potom oslovíme sponzory s prosbou, aby rekonstrukci podpořili," popsal plán Luděk Bohuňovský, předseda občanského sdružení Za záchranu historických trolejbusů a autobusů.
Členové sdružení ve čtvrtek autobus naložili na vagon. Po kolejích urazí z Jihlavy do Krnova 240 kilometrů.
Dají zastupitelé peníze na opravu?
Bohuňovský už dříve žádal o finanční pomoc vedení jihlavského magistrátu, leč napoprvé neuspěl. A jak by na stejnou prosbu zareagovalo vedení města nyní, když vůz míří do opravny?
"Určitě bychom se tím zabývali. Nechci ale předjímat, jak by to dopadlo. V tuto chvíli ale žádný podnět od pana Bohuňovského nepřišel," řekl náměstek primátora Radek Vovsík.
Cena za opravu se bude pohybovat ve statisících korun, možná přesáhne milion.
Krajské město bude příští rok slavit sté výročí založení městské hromadné dopravy. Původně se plánovalo, že se autobus podaří opravit do jihlavských oslav. Podle Bohuňovského je tato varianta stále ještě ve hře. Záleží na tom, zda finančně pomůže město, či sdružení najde soukromého generálního sponzora.
První městský autobus Jihlavy poprvé vyjel v roce 1942 z tehdejšího náměstí Adolfa Hitlera do Bedřichova. Do té doby ve městě jezdily pouze tramvaje.
V unikátní škodovce se odehrálo kus jihlavské historie. Objevila se i v pořadu Karla Čáslavského Hledání ztraceného času, jak odvážela po válce Němce z jihlavského náměstí.
Podobných autobusů se vyrobilo v Mladé Boleslavi okolo stovky. Každý kus byl ale ve své podstatě originál, protože zákazníci měli různé požadavky na tvar karosérie.
Ze zasloužilého veterána si udělali sklad
První autobus přestal vozit cestující v šedesátých letech. Koupili ho jako vrak bez motoru družstevníci z jedné vísky na Vysočině. A udělali si z něj sklad.
Pak si ho vzal za stejným účelem soukromý majitel a odtáhl unikát do lesa. Tam ho po letech objevili členové sdružení. Na rezavém plášti ještě našli výrobní štítek psaný v češtině i němčině. V pořadí druhý jihlavský autobus z roku 1947 je na rozdíl od prvního v dobrém stavu.
K vidění však není paradoxně na Vysočině, ale v brněnském technickém muzeu. Na bocích má stále jihlavský znak.
Nadšenci z jihlavského sdružení také objevili tramvaj, která v roce 1909 MHD v Jihlavě zahajovala. Stojí na Opavsku, kde slouží na jedné zahradě jako seník.
Sdružení vlastní celkem 49 historických vozů. Jejich fotografie nabízí internetová adresa www.zhta.ic.cz.