První Eurofighter vzlétl v Německu

Manching - Vojenský bojový letoun Eurofighter je téměř hotov. První model Eurofigter IPA 3 určený již pro sériovou výrobu vzlétl ukryt zraku veřejnosti z německé vojenské základny Manching. První testovací let trval jednatřicet minut, informoval specializovaný magazín Defence system daily s odvoláním na zprávu splečnosti EADS, která se na vývoji a výrobě nového letounu podílí.

Nový letoun je určen především pro manévrový vzdušný boj, pro boj s cíli mimo vizuální kontakt, ale i pro přepadové stíhací úkoly v rámci protivzdušné obrany. Druhotně má být použitelný k ničení pozemních cílů.

Takřka finální výrobek je vybaven speciálními monitorovacími zařízeními, které budou v následujících týdnech zaznamenávat veškeré technické informace a manévry při testovacích letech. Experti pak budou údaje vyhodnocovat.

"Od letu prvního prototypu jsme tady v Manchingu všichni udělali postupně mnoho kroků, aby jsme se dočkali dnešního úspěchu. Je to důležitý milník před tím, než začně sériová výroba Eurofigteru v druhé polovině roku 2002," prohlásil pro magazín Defence system daily po prvním letu prezident společnosti EADS Military Aircraft Aloysius Rauen.

Testovacímu letu v Německu předcházela nedávná podobní letová zkouška modelu IPA 2 v Itálii. Britský model IPA 1 má zatím zpoždění. Podle dostupných informací totiž trápí experty motory, které má britský Eurofighter používat.

Na vývoji a výrobě letounu se podílejí čtyři evropské země - Německo, Španělsko, Itálie a Velká Británie. Projekt Eurofighter Typhoon je řízen Správní agenturou NATO pro Eurofighter a Tornado (NETMA), která byla založena pro dohlížení nad zásobovacími požadavky vzdušných sil všech čtyř partnerských zemí.

V Německu a ve Španělsku výrobu řídí společnost EADS, v Itálii konsorcium Alenia Aeronautica/Finmeccanica a v Británii společnost BAE systems.

Na vývoji a výrobě nového evropského bojového letounu se oficiálně dohodli náčelníci generálních štábů zúčastněných zemí v lednu 1994. První prototyp letounu Erofighter DA1 vzlétl jen o dva měsíce později 27. března 1994 v Německu.


Video