Asi dvacítka aktivistů přišla na náměstí vyjádřit svůj nesouhlas s tím, jak MMF a SB podporují světový automobilismus. Organizace Car Busters a Iniciativa proti ekonomické globalizaci totiž označily čvrtek za světový den bez aut.
"Nemám ráda auta, každý den jejich vinou zahyne půl milionu lidí," řekla jedna z organizátorek akce, která do Prahy přijela z Frýdku Místku.
Auta jsou nedemokratická, auta nejsou trvale udržitelná, auta zabíjejí, potvrzovala její slova hesla na letácích, které aktivisté na náměstí rozdávali.
O co aktivistům jde, když protestují proti autům?
"Kdo řídí automobilovou kulturu?" hlásal tučný titulek na rozdávaných letáčcích. "Na světě se každou sekundu objeví jedno nové auto...narození každých dvou dětí doprovází příjezd nového automobilu," uvádí letáček.
Podle letáčků auta vysávají až 92 procent vládních dopravních rozpočtů na automobilové projekty, dálnice, silnice. A vlády potom jenom zřídka financují alternativní projekty jako cyklostezky, chodníky, lávky pro pěší.
Podle aktivistů automobilová kultura napomáhá privatizování veřejných služeb, což potom krátí vládám rozpočty. Privatizace veřejné dopravy "způsobuje nárůst cen, ztrátu pracovních míst, rušení místních železničních tratí, autobusových linek, zhoršující se kvalitu služeb."
A v neposlední řadě jsou aktivisté přesvědčeni, že automobilová kultura se podbízí nadnárodním korporacím - automobilové, stavební a ropné společnosti utratí miliony na lobbování u institucí jako MMF, a tak dosahují toho, že se jim "otevřou nové trhy, převálcovávají zákony jednotlivých států a regionů na ochranu životního prostředí." "Myslíte si, že je náhoda, že Audi sponsoruje sjezd MMF?" ptají se aktivisté prostřednictvím letáku.
Aktivisté demonstrovali činohrou
Na náměstí aktivisté přišli s papírovým autobusem s nápisem "MMF a SB: Přinášíme vám ekonomický rozvoj" a symbolicky s ním projeli "národním parkem" tvořeným pěti papírovými stromky.
Stromy byly za úpění protagonistek pokáceny a globalizace v bezejmenném národním parku mohla začít.
Den bez aut opět bez úspěchu
Ke dnu bez aut se připojila i koalice čtyř desítek občanských sdružení SOS Praha. Ta vyzvala Pražany, aby nechali svá auta v garáži.
Sami účastníci zasedání by měli podle aktivistů využívat v Praze hromadnou dopravu.
V Praze však k žádnému poklesu provozu nedošlo. Řidiči totiž nebyli většinou o narychlo uspořádané akci informováni.
Dřevorubec podporovaný Mezinárodním měnovým fondem a Světovou bankou ničí svou pozlacenou motorovou pilou národní park, aby se mohli finančníci vozit v autech. Taková je předsteva odpůrců globalizace, kteří se sešli na Staroměstském náměstí (21. září 2000). |