ČTĚTE TAKÉ:
SPECIÁL: Jak si vybrat střední školu s interaktivními testy
Před sedmi lety mu to rozhodnutí připadalo jednoduché jako každé jiné. Když si tehdy měl dnes už dvaadvacetiletý Luboš ze Zlína vybrat, na jakou střední školu si podá přihlášku, zvolil učiliště. Nyní svého kroku lituje.
"Byl jsem líný. Na základní škole mi přitom říkali, že je škoda skončit jako automechanik," vysvětluje Luboš.
Pracuje na tři směny v továrně a nevěří, že najde lepší práci. "Chtěl bych si dodělat maturitu, ale bojím se, že z učňáku nemám ani základy," poznamenává.
Analýza mezinárodních srovnávacích testů, kterou v těchto dnech dokončili odborníci z Ústavu pro informace ve vzdělávání, dává Lubošovi za pravdu.
Plná třetina učňů, kteří se zúčastnili testování, neovládá základy počtů a nerozumí tomu, co čtou. Ze studentů středních odborných škol v testech "propadlo" šest procent. A ze studentů nedostatkových gymnázií ani jediný.
O tom, že ani odborné školy neposkytují tak kvalitní vzdělání jako gymnázia, ví své vysokoškolačka Lída Staňová z Brna. Matematiku na střední ekonomické škole zvládala lehce. Šok přišel až po nástupu na vysokou.
"Oproti gymnazistům jsem na tom špatně. Ještě pořád jsem učivo nedohnala," říká Lída.
Odborníci přitom upozorňují, že střední odborné školy a učiliště studuje téměř osmdesát procent dětí.
"A v této situaci se žákům odborných učilišť nedostává ani takového všeobecného vzdělání, aby mohli uspokojivě fungovat v řadě běžných životních situací," komentuje to Jana Straková z Institutu pro sociologické a ekonomické analýzy.
"Skupinu žáků, kteří v testech neobstáli, lze považovat za rizikovou," uvádí Jana Palečková z Ústavu pro informace ve vzdělávání, která analýzu zpracovala.
Tyto děti podle odborníků čekají například potíže s hledáním práce. Ředitelé odborných škol a učilišť říkají, že za to nemohou.
"Když se někdo nenaučí na základní škole z matematiky vůbec nic, my už to za dva roky na učilišti nemáme šanci dohnat," říká Vítězslav Svoboda ze Středního odborného učiliště řemesel a služeb v Moravské Třebové.
Závěry analýzy mají pomoci dětem z devátých tříd, které se nyní rozhodují, na kterou střední školu si podat přihlášku. Čtrnáctiletá Michaela Kašpárková z Napajedel se už rozhodla a střední odbornou školu přece jen místo gymnázia "riskne".
"Chci, aby ze mě už po škole něco bylo. A přijde mi zbytečné, abych na gymnáziu studovala tolik předmětů navíc," míní.