Ministerstvo rozeslalo dotazníky na více než čtyři tisíce škol, a to na běžné základní i na praktické (dříve označované jako zvláštní) školy. Zaměřilo se především na děti se speciálními vzdělávacími potřebami, u kterých je diagnostikováno lehké mentální postižení. Ty se mohou vzdělávat na obou typech škol, většinou ale chodí do těch praktických.
Dotazník vyplnilo 2 713 škol. Týkal se téměř 500 tisíc žáků, z toho bylo 21 tisíc dětí romského původu. Šetření poukázalo na nepoměr: mezi romskými školáky se každý třetí učí podle vzdělávacího programu pro děti s lehkým mentálním postižním, mezi neromy je to každý čtyřicátý sedmý.
"Výsledek šetření u Romů je ale v rozporu s tím, kolikaprocentní výskyt lehkého mentálního postižení máme v populaci," řekla iDNES.cz Laurenčíková.
Mentální postižení a sociokulturní znevýhodnění má totiž podle náměstkyně podobné projevy a na školách dochází k záměně. "Mentální postižení je postižení na základě organického poškození mozku, má to zdravotní základ. Romské děti z velké většiny nejsou mentálně postižené, ale sociokulturně znevýhodněné," dodala.
Od výsledků dotazníkového šetření se ministerstvo školství má podle svých slov v plánu "odpíchnout". Chce změnit legislativu, podpořit včasné předškolní vzdělávání, zvýšit počet školských poradenských pracovišť a zajistit individuální přístup k dětem.
"Cílem ministerstva je zajistit, aby co nejvíce dětí zůstávalo na běžných základních školách a aby školy porozuměly potřebám dětí, které pocházejí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí," doplnila Laurenčíková.
výsledky šetřeníŠetření se týkalo celkem 499 875 žáků. Z toho bylo 21 243 žáků romského původu. Z celkového počtu žáků (romských i neromských) je 483 819 žáků vyučováno podle klasických osnov (učí se podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání) a 16 057 žáků spadá do kolonky "dětí s lehkým mentálním postižením" (učí se podle Rámcového vzdělávacího programu Základní škola pro děti s lehkým mentálním postižením nebo programu Zvláštní škola) Z celkového počtu romských žáků (21 243) se 15 572 z nich učí podle klasických osnov a 5 671 romských žáků je údajně lehce mentálně postižených. V provedeném sběru dat se nerozlišovalo, kolik žáků vyučovaných dle programu s lehkým mentálním postižením je zařazeno do specializovaných tříd ZŠ, běžných tříd ZŠ či do praktických škol. Šlo primárně o to zjistit, kolik žáků romského původu je vyučováno dle snížených standardů. Zdroj: MŠMT a Ústav pro informace ve vzdělávání |