Analýza českého mediálního trhu, které se účastnilo čtrnáct tisíc respondentů, se zaměřila na typologii českých konzumentů a nekonzumentů zpravodajství. Mezi nekonzumenty patří populace, která zprávy nesleduje vůbec nebo je sleduje pouze minimálně. Naopak konzumenti zpravodajství se o zpravodajství či publicistiku zajímají pravidelně.
Zprávy nevyhledávají hlavně apatičtí lidé
Z průzkumu vyplynulo, že nekonzumenti tvoří 30,8 procenta populace. Dají se rozdělit na tři skupiny, z nichž největší část zahrnuje mladší lidi.
Mezi nekonzumenty převažují zcela apatičtí lidé, ve výzkumu jde o 14 procent populace. Jejich průměrný věk je 36 let, mají často základní vzdělání, nízký příjem a obvykle pocházejí z malých obcí. Apatie a neinformovanost této skupiny se projevuje velkou důvěřivostí, třeba reklamě. Tematicky je nic nezajímá a jsou osobně nespokojení.
Zhruba desetina účastníků průzkumu nedůvěřuje médiím. Průměrný věk těchto lidí je 48 let, nevyužívají příliš internet a jsou extrémně nedůvěřiví k reklamě. Deníky čtou kvůli zprávám ze společnosti, v televizi preferují sportovní kanály a případně komerční stanice. Jde o lidi nespokojené se společností a politikou, mají také sklon k autoritářství.
Třetí skupinou nekonzumentů jsou mladí lidé kolem 28 let, politicky neangažovaní z větších měst, kteří jsou relativně aktivní, zajímají se o životní styl, módu, hudbu a se svým životem jsou průměrně spokojeni. Hlavním zdrojem informací je pro ně internet a jsou silnými uživateli všech sociálních sítí a videoplatforem. Politika ani zpravodajství je ovšem vůbec nezajímají, v průzkumu tak odpovědělo sedm procent dotázaných.
Pětina oslovených sleduje seriozní deníky, 15 procent bulvár
Dvě třetiny oslovených naopak zpravodajství sledují. Mezi nimi lze podle výsledků výzkumu rozlišit čtyři základní skupiny.
Nejsilněji, a to pětinou celkové populace, je zastoupená vzdělaná střední třída. Jde o lidi kolem 48 let, z velkých měst, s vysokou úrovní vzdělání a nejvyššími příjmy. Jsou silnými konzumenty internetu a jsou silně orientovaní na zpravodajství. Čtou všechny seriozní deníky, sledují zpravodajské weby, z televizí sledují hlavně Českou televizi, z rádií poslouchají nadprůměrně Český rozhlas - Radiožurnál, Frekvenci 1 a ČRo Dvojku.
Přes osmnáct procent populace tvoří skupina zvaná „mainstreamový spokojený rodič“. Jde o středoškoláky s vysokými příjmy, průměrným věkem kolem čtyřicet let. Internet je pro ně hlavním zdrojem informací, televizi sledují kvůli zprávám. Jsou spokojení se společností i rodinou.
Patnáct procent populace výzkum zařadil do skupiny bulvárních čtenářů a konzumentů. Průměrný věk této skupiny je 47 let s nižším vzděláním, častěji jsou zastoupeni muži. Hlavním zdrojem informací je pro ně tisk, nadprůměrně čtou Blesk a Nedělní Blesk, médiím důvěřují. Důležitými tématy jsou pro ně skandály, slavní lidé, zprávy a sport. Bohatství a konexe jsou pro ně hlavní známkou úspěchu.
Přes 14 procent populace se ve výzkumu zařadilo do skupiny „babiček s brýlemi“. Jde většinou o ženy kolem 61 let, z malých a středních měst, s nízkým vzděláním a velmi nízkými příjmy. Jsou silnými čtenáři časopisů, zejména bulvárních a zdarma distribuovaných. Lidé z této skupiny nevyužívají internet, volný čas tráví odpočinkem doma a sledováním televize. Jde o lidi nespokojené s osobním životem i společností, ve které žijí. Mají velkou averzi k riziku a změnám.