Průzkumu se v květnu a červnu zúčastnilo 1 002 studentů gymnázií, středních odborných škol a učilišť. Jeho autoři zjistili, že většina mladých neví moc o tom, jak fungují internetové vyhledávače a sociální sítě, i když z nich čerpají většinu informací.
Mediální gramotnost, tedy schopnost porozumět informacím a třídit je, má podle autorů výrazný vliv na vnímání role médií v demokratické společnosti.
Středoškoláci s větší mírou této gramotnosti výrazně častěji souhlasí s tvrzením, že jsou nezávislá média důležitá pro fungující demokracii a považují za méně důvěryhodná média, která vlastní politici.
Kolem třetiny dotázaných uvedlo, že zná nějaké dezinformační weby. Asi 88 procent účastníků průzkumu zároveň odpovědělo, že se na internetu setkává s nepravdivými informacemi. Při posuzování důvěryhodnosti dvou zpráv, z nichž jedna byla ze zpravodajského webu a druhá z dezinformačního, zvolila správnou odpověď polovina středoškoláků.
Studenti středních škol si v průzkumu nebyli jisti, která média jsou veřejnoprávní. Mnozí označili za veřejnoprávní i komerční televize, rádia nebo weby. Například web Parlamentnilisty.cz považuje za veřejnoprávní, nebo to o něm neví, přibližně 57 procent dotázaných středoškoláků, uvedli autoři průzkumu.
Respondenti se neorientovali ani ve vlastnících soukromých médií. Nejvíc znali Jaromíra Soukupa, kterého správně k TV Barrandov přiřadilo 62 procent studentů. U ostatních soukromých médií klesl podíl správných odpovědí pod polovinu. Například web iDNES.cz spojilo správně s premiérem Andrejem Babišem 48 procent respondentů a web Aktuálně.cz se Zdeňkem Bakalou 35 procent studentů.
To, že obsah zobrazovaný na Facebooku řídí matematické algoritmy, věděly v průzkumu asi dvě pětiny studentů. Podobné množství jich nevědělo, že příspěvky s označením „Sponzorováno“ jsou placená reklama. Studenti z gymnázií odpovídali celkově lépe než jejich kolegové z ostatních škol.