Středoškoláci neumějí rozlišovat fakta a dezinformace, ukázal průzkum

  12:00aktualizováno  12:00
Čeští středoškoláci mají potíže s porozuměním zprávám a neumějí je kriticky hodnotit, vyplývá z průzkumu agentury Median, který si zadala organizace Člověk v tísni. Zhruba polovina respondentů například nepozná rozdíl mezi komerčním a zpravodajským sdělením.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Průzkumu se v květnu a červnu zúčastnilo 1 002 studentů gymnázií, středních odborných škol a učilišť. Jeho autoři zjistili, že většina mladých neví moc o tom, jak fungují internetové vyhledávače a sociální sítě, i když z nich čerpají většinu informací.

Mediální gramotnost, tedy schopnost porozumět informacím a třídit je, má podle autorů výrazný vliv na vnímání role médií v demokratické společnosti.

Středoškoláci s větší mírou této gramotnosti výrazně častěji souhlasí s tvrzením, že jsou nezávislá média důležitá pro fungující demokracii a považují za méně důvěryhodná média, která vlastní politici.

Kolem třetiny dotázaných uvedlo, že zná nějaké dezinformační weby. Asi 88 procent účastníků průzkumu zároveň odpovědělo, že se na internetu setkává s nepravdivými informacemi. Při posuzování důvěryhodnosti dvou zpráv, z nichž jedna byla ze zpravodajského webu a druhá z dezinformačního, zvolila správnou odpověď polovina středoškoláků.

Studenti středních škol si v průzkumu nebyli jisti, která média jsou veřejnoprávní. Mnozí označili za veřejnoprávní i komerční televize, rádia nebo weby. Například web Parlamentnilisty.cz považuje za veřejnoprávní, nebo to o něm neví, přibližně 57 procent dotázaných středoškoláků, uvedli autoři průzkumu.

Respondenti se neorientovali ani ve vlastnících soukromých médií. Nejvíc znali Jaromíra Soukupa, kterého správně k TV Barrandov přiřadilo 62 procent studentů. U ostatních soukromých médií klesl podíl správných odpovědí pod polovinu. Například web iDNES.cz spojilo správně s premiérem Andrejem Babišem 48 procent respondentů a web Aktuálně.cz se Zdeňkem Bakalou 35 procent studentů.

To, že obsah zobrazovaný na Facebooku řídí matematické algoritmy, věděly v průzkumu asi dvě pětiny studentů. Podobné množství jich nevědělo, že příspěvky s označením „Sponzorováno“ jsou placená reklama. Studenti z gymnázií odpovídali celkově lépe než jejich kolegové z ostatních škol.

Autor:

Nejkrásnější místa, která se vyplatí vidět z nadhledu

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Otec lže, chci vypovídat, říká Babiš mladší. Premiér dál mluví o kampani

Andrej Babiš zveřejnil na svém facebookovém profilu fotky syna Andreje, mají ho...

Babišův syn Andrej napsal v e-mailu pro Seznam Zprávy, že si přeje být telefonicky v kontaktu s českou policií...

Nevěděl jsem vůbec, co podepisuji, řekl Babišův syn ke kauze Čapí hnízdo

Farma Čapí Hnízdo u Olbramovic na Benešovsku

Syn premiéra Andreje Babiše tvrdí, že ho spolupracovníci jeho otce kvůli kauze Čapí hnízdo drželi na Krymu. V reportáži...

Demisi, demisi, znělo Václavským náměstím. Lidé volali po konci Babiše

Demonstrace za demisi premiéra Andreje Babiše na Václavském náměstí v Praze....

Na Václavském náměstí v Praze se konala demonstrace požadující odstoupení premiéra Andreje Babiše z funkce. Na místě se...

Rodina ze Zlína spáchala společnou sebevraždu, snila o lepších světech

Ilustrační snímek

Matka a její dospělí potomci se zajímali o náboženská témata, esoteriku a toužili po ráji. Rozhodli se pro společnou...

Tisíce lidí demonstrovaly v Praze, žádaly Babišovu demisi

Demonstrace při oslavách výročí 17. listopadu za odstoupení premiéra Babiše

Výročí 17. listopadu provázely demonstrace po celém Česku. Tisíce lidí se sešly v Praze na Staroměstském a Václavském...

Další z rubriky

Australský Fairfax se spojí s televizí Nine a bude konkurovat i Netflixu

Ilustrační snímek

Akcionáři australského vydavatele novin Fairfax Media v pondělí schválili spojení podniku s televizní sítí Nine...

Za tři čtvrtletí byl inzertně nejúspěšnější Blesk, následuje MF DNES

(Ilustrační snímek)

Inzertně nejsilnějším tištěným titulem za první tři čtvrtletí letošního roku zůstává deník Blesk, píše portál...

Antimonopolní úřad povolil Agrofertu koupit vydavatelství Bauer Media

Anděl media centrum (AMC), kde sídlí redakce vydavatelství MAFRA (3. ledna 2012)

Holding Agrofert může prostřednictvím své mediální společnosti Mafra koupit vydavatelství volnočasových časopisů Bauer...

V soutěži Nastartujte se uspěl nápad na originální Priessnitzovy zábaly
V soutěži Nastartujte se uspěl nápad na originální Priessnitzovy zábaly

V již šestém ročníku grantového programu Komerční banky a Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) zvítězil výrobek Mamavis – univerzální zábal, který přináší nemocnému komfortní využití tradiční léčebné metody Vincence Priessnitze.

Najdete na iDNES.cz