Stížností pedagogů v mateřských a základních školách na čím dál slabší základní dovednosti dětí v posledních letech rapidně přibývá, a to zcela oprávněně. Malé děti sice neumějí plavat, o virtuálním světě však mají přehled jako nikdy dříve.
Jednoduše zacházejí s internetem, tablety i chytrými telefony, umí díky tomu i řadu anglických slov. Tento trend potvrdila i studie Digital Diaries společnosti AVG Technologies, které se účastnilo 6 017 matek z deseti zemí světa včetně Česka.
Klíčová zjištění průzkumuOd narození do dvou let:
Děti od tří do pěti let:
Děti od šesti do devíti let:
Zdroj: Průzkum Digital Diaries společnosti AVG Technologies |
Zhoršuje se mimo jiné i jejich jemná motorika. Při právě probíhajících zápisech na základní školy měly některé děti jako jeden z úkolů zavázat tkaničku, pro mnohé z nich se to však ukázalo jako neřešitelný problém.
"Z více než dvaceti dětí, které dorazily k zápisu, uměly udělat funkční kličku na tkaničce jen dvě," popsala učitelka na jedné z jihočeských škol Lenka Malá.
Chytrý telefon na prvním místě
"Tradiční přelomové okamžiky v životě dětí, jako například první jízda na kole, jsou předstihovány digitálními dovednostmi, třeba používáním chytrého telefonu nebo spuštěním internetového prohlížeče," uvedl Tony Anscombe ze společnosti AVG Technologies, jenž se na průzkumu podílel.
Studie například odhalila, že více dětí ve věku od tří do pěti let spíš zvládne hrát počítačovou hru (66 procent) nebo ovládat mobilní telefon (47 procent) než si zavázat tkaničku (14 procent) či plavat (23 procent).
Svět skrz displej
Studie však zároveň zjistila, že čeští respondenti ze všech zúčastněných zemí považují mobilní technologie za přínosné pro raný vývoj dětí zdaleka nejméně (13 procent). Naopak nejvíc věří v přínos mobilních technologií v tomto ohledu rodiče ze Spojených států (47 procent).
"Naše děti přicházejí na tento svět s fanfárou aktivit na sociálních sítích, již od pár měsíců věku jsou utišovány pomocí digitálních zařízení a o světě kolem nich se tak dozvídají doslova z displeje," popsal Anscombe.
"Rodiče si nemohou dovolit zůstat lhostejní, jelikož děti v tomto věku nejsou emocionálně vybaveny, aby mohly čelit všem zážitkům na internetu. Pokud svým dětem poskytnou přístup k zařízením připojeným k internetu, musejí převzít zodpovědnost za jejich bezpečnost a soukromí," varoval Anscombe.
Trend, který aktuální průzkum AVG potvrzuje, naznačila i řada dřívějších studií. Jednu z nich nechal vypracovat i britský energetický koncern npower, který posléze zveřejnil i žebříček deseti dovedností, které školáci ovládají nejlépe a nejhůře. I zde praktické dovednosti chyběly (více o této studii najdete zde).