Podle Greenpeace musí zákazník při nákupu ryb nutně znát základní informace, aby mohl rozeznat, jestli ryba nebyla ulovena destruktivní metodou a její populace nebyla narušena. Takové údaje však v českém Tescu zcela chybí.
Česká pobočka Greenpeace proto vyzvala vedení Tesco Stores ČR, aby pro nákup a prodej ryb a mořských plodů zavedlo stejná pravidla, jako má společnost ve Velké Británii.
"Britské Tesco má na rozdíl od českého ekologickou nákupní politiku, podle které nakupuje a prodává ryby a mořské plody. Britští spotřebitelé se navíc dozvědí z etiket více informací o nabízeném zboží, včetně metody lovu i přesného místa ulovení, které jsou pro odpovědné nakupování klíčové," vysvětlila význam celé akce mluvčí Greenpeace Šárka Pechová.
"Z principu je nepřijatelné, aby měla společnost dvojí standardy a v jedné zemi se chovala nezodpovědně a v druhé zodpovědně a zároveň neposkytovala spotřebitelům o zboží stejné informace," doplnil vedoucí oceánské kampaně Greenpeace ČR Jan Freidinger.
Fakta o oceánech
Zdroj: Organizace OSN pro výživu a zemědělství/Greenpeace ČR |
Ekologická organizace se do Tesca kvůli výlovu mořských ryb nepustila poprvé. Hnutí oslovilo obchodní řetězec už před rokem, podle Freidingera však byla reakce Tesca v zásadě nulová.
"Intenzivnější komunikace probíhá teprve v posledních třech týdnech. Byli bychom rádi, aby se Tesco do Vánoc zavázalo, že pravidla přijme a v následujícím roce je postupně implementuje," uvedl Freidinger. Organizace kvůli tomu spustila i webové stránky, prostřednictvím kterých mohou zákazníci podepsat výzvu Tescu.
Obchodní řetězec mezitím přislíbil, že v průběhu následujícího roku skutečně zjedná nápravu. "Pokračujeme v nastavování udržitelné nákupní politiky ryb a mořských plodů pro země, ve kterých působíme. Jako součást tohoto procesu vedou naši kolegové z centrální kanceláře ve Velké Británii, kteří jsou za tuto oblast zodpovědní, dialog s Greenpeace, aby zohlednili jejich pohled na tuto problematiku," uvedlo Tesco ve svém prohlášení.