Inzerát, který se dnes objevil v Deníku a Právu, připomíná atmosféru posledních prezidentských voleb, kdy se kampaň Miloše Zemana také vedla ve stylu šíření strachu a bezskrupulózních lží. V minulých volbách to Miloši Zemanovi přineslo výrazné vítězství. Následujících pět let pak vedl další předvolební kampaň, kdy si byl natolik jistý úspěchem, že se rozhodl bojkotovat všechny prezidentské debaty. Po výsledku prvního kola, kdy se jeho podpora propadla pod 40%, ale otočil.
Nejenže půjde do debat (nejdřív dvou, pak čtyř), ale zároveň se vrátil ke staré taktice - bušení na poplach. Zatímco před minulými volbami už stály na hranicích hordy sudetských Němců, dnes patrně na nádražích v Berlíně čekají vlaky narvané uprchlíky, které sem chce profesor Drahoš co nejdříve dostat. Že je strašení uprchlíky, jejichž problém je výhradně v řešení vlády a Parlamentu, naprosto liché a navíc Drahoš jasně několikrát zopakoval, že není žádným "vítačem", není třeba zdůrazňovat. O to nejde. Poselství onoho inzerátu stojí primárně na vytvoření jasného (byť imaginárního) obrazu, kdy Miloš Zeman brání zemi před uprchlíky, což by Jiří Drahoš jako prezident nedělal.
Dalším cílem je pak zaktivizovat potenciální Zemanovy voliče, aby přišli k volbám. Až potud jsou úvahy Zemanových ostrých hochů naprosto správné: Zemanovo skalní jádro fanoušků určitě vstane a volit půjde a skutečně bude mít děs v očích, jaké strašné věci se stanou, pokud jejich vůdce padne, protože strach z blížící se vlny uprchlíků je u určité skupiny voličů všudypřítomný. Zemanovi lidé tak tímto inzerátem odvedli z marketingového hlediska dobrou práci.
Druhá věc je ale vliv, jaký inzerát bude mít na ty, kteří nejsou členy onoho jádra. To totiž netvoří většinu těch, kteří chodí k volbám a bez nich Miloš Zeman vítězství nedosáhne. Zemanovi stratégové soudí, že je dokážou v ono jádro konvertovat. Problém ale podle mě spočívá v tom, že tento druh voličů jsou těmi, kteří v prvním kole volili Pavla Fischera, Marka Hilšera nebo Michala Horáčka. Jejich primární favorité ale nenabízeli mobilizaci v duchu Zemanova inzerátu. Naopak - nabízeli hlavně slušnost a kultivovanost. Inzerát, kterým prostupuje duch nacistické či komunistické propagandy ovšem nemá ani jedno a už vůbec ne druhé.
A v tom je jádro pudla. Po oznámení výsledků prvního kola prezidentských voleb se tito voliči začali rozhodovat, zda a koho budou volit v kole druhém. Významná skupina z nich byla na vážkách. Drahoš nebyl jejich srdcová záležitost a podle některých průzkumů se část z nich chtěla přiklonit spíše k Zemanovi. V tuto chvíli, kdy ale Zemanova kampaň nastoupila do horké fáze hysterie a vyvolávání nenávisti, se může stát, že se od tohoto úmyslu odvrátí. A co víc - ti, kteří volit nechtěli, protože třeba zastávají postoj, že politika je svinstvo a nechtějí se jím ušpinit, mohou díky tomuto kroku Zemanovy kampaně dospět k rozhodnutí, že jedná část té politiky je výrazně větší svinstvo než ta druhá. Je tak dost dobře možné, že tato finančně nákladná část Zemanovy kampaně ho může nakonec připravit o ty voliče, kteří jsou v těchto volbách oním příslovečným jazýčkem na vahách. Profesoru Drahošovi tak možná po dnešku bude jenom stačit, aby hrdě nechal to svinstvo stékat po sobě a nesnížil se na Zemanovu úroveň.
P.S.: Zajímavým způsobem na otištění inzerátu ve svých novinách reagovala redakce Deníku.