Projektant navrhuje dálnici pod Zlínem

  9:04
Zlín - Pod centrem Zlínem možná povede jeden a půl kilometru dlouhý tunel. Projektant Petr Záboj navrhuje vyřešit tunelem dlouhodobý dopravní problém města. Po hlavní tepně, která vede i těsně okolo hlavního náměstí, totiž denně projedou desetitisíce vozů. Pracovníci zlínské radnice se na téměř dvoumiliardovou investici však dívají skepticky.

Projektant Petr Záboj neche jen vyvolat debatu. Už připravené výpočty, nákresy i náklady v aktuálních cenách. Svou revolučností však připomíná spíše smělé dopravní stavby baťovské éry Zlína.

Co je vlastně v projektu tunelu
Po obou stranách třídy Tomáše Bati se postupně zapustí takzvané milánské monolitické železobetonové stěny do hloubky asi deseti metrů. Uprostřed této trasy se do terénu zapustí ještě souvislá řada hloubených nebo vrtaných pilot.

Stěny se rozepřou při povrchu ocelovými nosníky, které se uprostřed opřou o piloty.  Vytvoří se železobetonový strop. Hned po dozrání betonu se po něm bude moci bez omezení jezdit. Bez narušení povrchové dopravy se potom bude v podzemí v klidu odtěžovat v prostoru mezi stěnami zemina.

Rozhovor s autorem
projektu tunelu
Odborníci tunelu
pod městem nevěří

Vytvoří se stropní podhled, v němž vznikne kolektor pro uložení inženýrských sítí. V podzemí vznikne dopravní trasa o třech pruzích v každém směru jízdy jako na dálnici.

Zásady řešení
zlínského tunelu

↨  chodci nesmí být honěni do podchodů a nadchodů. Musí být naopak pány centra a pohybovat se volně na úrovni terénu
↨  doprava nemůže být z centra vyloučena. Má tam své historickým vývojem dané hlavní uzly - křižovatky pro rozvedení vozidel do všech směrů a částí Zlína
↨  doprava v centru musí pod úroveň terénu. Křížení směrů východ - západ a sever - jih musí být mimoúrovňové
↨  v některých úsecích centra města bude na úrovni terénu jezdit jen městská hromadná doprava - elektrická trakce. Jinak jen vozidla zvláštního určení s právem přednosti v jízdě

Jakmile bude hotova, může se doprava spustit do podzemí a na povrchu zůstanou jen chodci, někde trolejbusy a auta zvláštního určení s majákem. Autor předpokládá, že u Městského divadla a bývalého občerstvení Ryo by vznikly podzemní mimoúrovňové křižovatky.

V zahraničí je to běžné, tvrdí Záboj 
"V zahraničí už je takových staveb spousta. Nesmíme se toho bát. Je potřeba, aby padlo jasné rozhodnutí a mohlo se začít. Stavbu lze potom realizovat postupně po řadu let. Další odklady radikálního řešení dopravy v centru však mohou přinést v blízké budoucnosti úplnou ztrátu jeho funkčnosti," říká autor.

Je skeptický k dalšímu vylepšování světelné signalizace a jednotlivých křižovatek, což je cesta, kterou se odbor dopravy ubíral v několika posledních letech. "Zde jsou už všechny možnosti vyčerpány," tvrdí Záboj. Obává se, že další zvyšování počtu automobilů centrum města, a to i včetně hromadné dopravy, zcela ochromí. Do zoufalé situace se budou ve Zlíně dostávat i chodci.

"Hlavnímu problému se již dlouhá léta kompetentní orgány vyhýbají. Mé řešení přesahuje jedno volební období, je finančně náročné a na určitou dobu zasáhne do chodu města," připouští autor.

Domnívá se, že navrhovaný podzemní průtah může podstatně levněji a kvalitněji nahradit uvažovaný severní tunelový obchvat města. Jinou účinnou alternativu svého řešení nevidí. A chce, aby se radnice k jeho návrhu jasně vyjádřila.

Může být až šest kilometrů dlouhý 
Zábojův "tunel" by se ve vzdálenější budoucnosti mohl prodloužit až na šestikilometrovou vzdálenost od Příluků po Prštné. "Jen si zkuste představit takovou trasu, kterou můžete projet autem kdykoliv a bezpečně až osmdesátikilometrovou rychlostí. A na úrovni terénu se můžete procházet nebo projíždět na kole mezi zelenou vegetací. Přál bych si proto, aby nezůstalo jen u představ," dodává Záboj.

Představa projektanta Petra Záboje o budoucím uspořádání dopravy v centru Zlína je lákavá. V podzemí komfortní vozovka o třech pruzích v každém směru jízdy, ve stropě kolektor pro inženýrské sítě, na povrchu už jen zúžená vozovka o dvou pruzích pro cyklisty, trolejbusy nebo automobily s majáčkem. Kolem pásy zeleně a široké chodníky. V podzemí by se dalo Zlínem projet od východu na západ jen za několik málo minut. (26.6.2001)

Petr Záboj se narodil se v roce 1937 ve Zlíně. Profesní dráhu začal jako kreslič v Centroprojektu. Později začal spolupracovat s Miroslavem Drofou a působil samostatně jako architekt, později jako hlavní projektant. V České republice a na Slovensku realizoval desítky staveb, mezi nimi například závod na výrobu konfekce ve Spišské Staré Vsi, část továrny Botana Skuteč. (26.6.2001)

Autoři:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Šebo: Rodiče neočkovaných dětí jsou zločinci, černý kašel je pro kojence smrtící

  • Nejčtenější

V Baltimoru obří loď zbořila dálniční most. Selhal motor, kolos byl neovladatelný

26. března 2024  8:17,  aktualizováno  27.3 1:10

Aktualizujeme V Baltimoru na východním pobřeží Spojených států se v pondělí zřítil čtyřproudový silniční most, do...

Střelba, výbuchy a požár. Ozbrojenci zabili na okraji Moskvy přes 62 lidí

22. března 2024  18:41,  aktualizováno  23.3

Přímý přenos Nejméně 62 mrtvých, včetně dětí, a 146 zraněných si vyžádal ozbrojený útok v koncertním centru na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K útoku u Moskvy se hlásí Islámský stát, teroristé prchli v bílém renaultu

22. března 2024  22:04,  aktualizováno  23.3 7:01

K zodpovědnosti za útok v Krasnogorsku u Moskvy se na ruské sociální síti Telegram přihlásila...

„Ukrajinci to nebyli.“ Islámský stát ukázal video z masakru u Moskvy

24. března 2024  14:47,  aktualizováno  17:17

Islámský stát (IS) prostřednictvím zpravodajské agentury Al-Amaq zveřejnil video z pátečního útoku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Čtyři Tádžici svlékli Putina do naha. Ten musí něco udělat

25. března 2024

Premium Sotva týden poté, co si Putin zajistil páté prezidentské období, masakr v Moskvě rozbil moderní...

Tajemný pan Pacička z Tábora. Příběh muže, který spojil velké korupční kauzy

29. března 2024

Premium Dlouhá léta byli hlavními tvářemi velkých kauz v Česku kontroverzní podnikatelé z Prahy. Například...

Útok Hamásu byl ozbrojený odpor, řekla ikona feminismu. Ničíte levici, vyčítají jí

29. března 2024

Premium Jedna z nejznámějších feministických autorek, americká filozofka židovského původu z Kalifornské...

Předali si to v Praze. Německý poslanec Bystroň podle BIS přijal peníze od Rusů

28. března 2024  22:03

Německý poslanec strany Alternativa pro Německo Petr Bystroň byl podle české Bezpečnostní...

Vyřizování účtů, nebo ruská vlivová operace? Polské odvolání generála šokuje

28. března 2024  21:10

Varšava náhle odvolala generála Jaroslawa Gromadzińského z prestižní funkce velitele evropského...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...