Předškoláci už se učí programovat, pomáhá jim při tom včelka

  20:23aktualizováno  20:23
Už ve školce se děti potkávají se základy informatiky. Podle nové koncepce chce ministerstvo školství budoucí generace naučit hlavně logicky uvažovat. Studentům proto nově pomáhají učebnice, na kterých spolupracovali odborníci v oblasti IT a nápovědu v nich najdou také učitelé.

„Proč mají mít děti ve škole informatiku? Vždyť toho ví víc než samotné učitelky,“ zní jedno staré klišé. A Hana Šandová z pražského Gymnázia Jana Keplera to ani nepopírá – dnešní děti jsou podle učitelky informatiky hodně napřed. Pořád se ale podle ní mají co učit. Navíc díky jejich znalostem i znalostem učitele si mohou vědomosti vzájemně vyměňovat a svým vrstevníkům je pak i lépe vysvětlit. 

„Během hodiny mezi námi hodně funguje vzájemná interakce. Děti mi ukážou, co už se naučily a já jim buď řeknu, že to jde udělat ještě lépe, nebo se něco přiučím já. Není v tom problém,“ dodává Šandová.

Fotogalerie

Pro většinu lidí znamená programování jen psaní číselného kódu v nepřehledných tabulkách, ve kterých se vyzná jen jeden člověk ze sta. Podle vedoucího týmu autorů učebnic informatiky Jiřího Vaníčka to není pravda. „Nechceme vychovávat armádu programátorů. Naším cílem je naučit děti myslet a řešit základní algoritmické úlohy,“ říká Vaníček a dodává, že se děti mají v podstatě učit vytvářet postupy řešení a najít k tomu ty správné nástroje.

Už v mateřince si ale děti mohou naprogramovat hračky jen pomocí tlačítek. Ty má na sobě barevná včelka, která si zapamatuje počty jednotlivých zmáčknutí a podle toho vyrazí na cestu. Předškoláci se tak ještě před nástupem do letitého vzdělávacího procesu setkávají s náznaky moderních technologií, které vládnou světem.

Hračky jako vzdělávací pomůcky

Po stolech jezdí blikající roboti, třídou zní údery na klávesnici a děti se učí první základy programovacího jazyka Scratch. Tak vypadá výuka na druhém stupni základní školy. „Ve třetí a páté třídě děti používají robotickou stavebnici, nejčastěji LEGO. Díky zadávání nejrůznějších základních, jednoduchých pokynů tím podporují rozvoj svého informativního myšlení,“ dodává Vaníček.

Programování začíná od základů, na kterých učitelé postupně staví. Pomyslnou cihlou je ve třídě Hany Šandové semafor. „Ten děti jednoduše naprogramují a pak každý pokračuje ve vylepšování podle svého tempa. Jak výuka postupuje začínáme využívat různé senzory pro datalogging a tím se nám propojuje informatika i do dalších přírodovědných oborů. Děti mají práci s těmito nástroji rády, protože ihned vidí výsledek své práce. Vidí něco, co reálně funguje a dokážou si tak informatiku spojit s něčím praktickým. To je pro ně obrovská motivace,“ dodává učitelka informatiky Hana Šandová.

Ministerstvo chce předměty propojit, chybí ale peníze i učitelé

Zmocněnec pro digitální vzdělávání Ivan Pilný chce dostat do škol víc techniky i kantorů. Celkově jde ale o milionové náklady. Navíc je informatika obor, který se rychle rozvíjí. „My teď vymysleli nějakou koncepci, kterou v pilotních projektech do škol zavádíme, ale ta koncepce zase brzy zestárne,“ dokresluje situaci bývalý ministr financí Pilný.

I tak se ale podle něj ministerstvo snaží peníze vyjednat, i když jsou složité i menší náklady. „V Hradci Králové jsme otevřeli 60 učeben, na které nebyly ve státním rozpočtu peníze. Na učitele, kteří tady učí o víkendech, jsme tak museli sehnat peníze z krajského rozpočtu,“ říká Pilný.

Ministerstvo i samotní učitelé chtějí plně využít potenciál moderních technologií a propojit co nejvíce předmětů. Podle ředitele odboru předškolního a základního vzdělávání ministerstva školství Jaroslava Faltýna nyní testují pilotní projekt. „Učebnice i propojování učiva zkoušíme na 70 školách v republice. Nová koncepce má fungovat do dvou let, ale než se bude informatika učit na všech školách v takové míře, v jaké funguje pilotní projekt nebo výuka v předních evropských zemích, bude trvat ještě dlouho,“ uzavírá současnou situaci ve školství Faltýn.

Autor:

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Zemanův lékař Halata zemřel během návštěvy v Číně, kde byl s prezidentem

Zeman zahrál čínskému prezidentovi na klavír

Během cesty prezidenta Miloše Zemana do Číny zemřel v úterý lékař Petr Halata, který byl součástí delegace hlavy státu....

Nevěděl jsem vůbec, co podepisuji, řekl Babišův syn ke kauze Čapí hnízdo

Farma Čapí Hnízdo u Olbramovic na Benešovsku

Syn premiéra Andreje Babiše tvrdí, že ho spolupracovníci jeho otce kvůli kauze Čapí hnízdo drželi na Krymu. V reportáži...

Nebránil se, jen slabě dýchal, popisují svědci smrtelné napadení v autobusu

Policie vyšetřuje střelbu u smíchovského nádraží (13.3.2018)

Brutální a zbytečné, tak během hlavního líčení v jednací síni Městského soudu v Praze popsali svědci březnové napadení...

Babiš: Jde o odporný útok na moje děti. Cílem je destabilizovat Česko

Premiér Andrej Babiš při debatě k 100 letům od konce první světové války v...

Český premiér Andrej Babiš se ostře ohradil proti reportáži serveru Seznam Zprávy o údajném únosu jeho syna. Z...

Šest stran vyzvalo Babiše k demisi, budou hlasovat pro nedůvěru vládě

Ilustrační snímek

Kvůli bobtnajícímu skandálu kolem Čapího hnízda šestice opozičních stran - ODS, Piráti, SPD, KDU-ČSL, TOP 09 a hnutí...

Další z rubriky

ČSSD čeká velmi těžká volba, shodují se politologové. Babiš hraje o voliče

Premiér Andrej Babiš při debatě k 100 letům od konce první světové války v...

Dva dny poté, co Seznam Zprávy zveřejnily svou reportáž ze Švýcarska s Andrejem Babišem mladším, čelí český premiér...

Důvěra v Babišovu verzi příběhu o Čapím hnízdě klesá, ukázal průzkum

Praha 6.10.2018 Ano-štáb Ano,komunální volby 2018,senátní volby (Andrej Babiš)

Velká část Čechů postřehla posun v kauze Čapího hnízda a považuje nově zveřejněné informace o údajném únosu Andreje...

Učitelé prchají ze škol, protože jim chybí volnost, zjistila fakulta

Ilustrační snímek

Za jakých podmínek zůstanou mladí učitelé ve školství? Podle výzkumu odborníků z Pedagogické fakulty Masarykovy...

Najdete na iDNES.cz