Řeč je o případu, kdy obchodní zástupkyně firmy Nu skin prodávala v jedné pražské mateřské škole ovocný nápoj firmy s názvem G3 (více čtěte zde).
"Neměli jsme žádný právní podklad k tomu, abychom učinili jakýkoliv krok a to z toho důvodu, že nejde o výrobek, který je v běžné distribuci. Je prodáván jen na základě osobního kontaktu a inspekce tedy nemůže úředně odebrat vzorek," řekl iDNES.cz Pavel Kopřiva, mluvčí Stání zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI).
Tvrzení inspekce však není správné. Firma Nu skin výrobky prodávala a nadále prodává na svém webu. Samotný nápoj G3 na něm ale nyní už zakoupit nelze.
"Společnosti Nu Skin ukončila jeho prodej ke dni 28. února 2014. V březnu jsme na trh uvedli nový nápoj," sdělila marketingová manažerka firmy Judit Hegedusová.
Společnost tvrdí, že šlo o plánovaný krok. "Uvedení na trh nového produktu bylo rozhodnutím managementu produktového portfolia, jež bylo plánováno již před několika lety," dodala Hegedusová.
Ač si SZPI nezajistila vlastní vzorek, nápoj měla podle Kopřivy k dispozici od jedné zákaznice. Rozbor ukázal, jeho složení odpovídá etiketě a potravina není nijak závadná.
Firma už nebude slibovat léčení
V případu však nešlo ani tak o složení pití, jako o formu prodeje. Školka nejprve rodičům nabídla zúčastnit se "klinické studie" zaměřené na imunitu dětí. Kdo pozvání přijal, ten se od obchodnice v bílém plášti dozvěděl, že dítěti provede měření antioxidantů v těle. Dítě následně muselo držet chvíli ruku na "skeneru". Bezprostředně poté se rodiče dozvěděli, že má látek v těle nedostatek a bude kvůli tomu nemocné. Vzápětí jim dealerka nabídla řešení - koupit a pít nápoj G3.
O léčivých účincích hovořil i leták firmy, na kterém bylo mimo jiné uvedeno, že džus působí na "uzdravení pokožky". Leták ukázal zakladatel Pražského kulinářského institutu Roman Vaněk ve svém pořadu Peklo na talíři. Jenže léčení u potravin a potravinových doplňků výrobci slibovat nesmí.
"Jedna věc je to, co je uvedeno na obalu, a jiná to, co verbálně sděluje nějaké dealer," uvedl Kopřiva s tím, že potravinářská inspekce se zabývá tím, zda spotřebitele neklame obal. V tomto případě se spokojila se slibem firmy, že věc napraví.
"SZPI komunikovala se zástupcem prodejce a výsledkem naší komunikace bylo, že z obalu potraviny budou odstraněna zdravotní tvrzení," popsal Kopřiva.
Co se týká ceny, inspekce ji nikdy neprověřuje. " Je na nakupujícím, zda ji akceptuje," podotkl mluvčí. Nápoj se prodává v balení po dvou lahvích. Každá má 750 mililitrů. U G3 i jeho nástupce cena balení převyšuje dva tisíce korun bez poštovného.
Prodejní akce kontroluje také obchodní inspekce. Tento případ ale není v její kompetenci. "Česká obchodní inspekce jakost potravin, jejich značení ani případné klamavé obchodní praktiky užívané při nabídce a prodeji potravinářských výrobků nekontroluje," uvedla její mluvčí Miloslava Fléglová.