Nejvytíženější ve vládní letce je dvojice airbusů.

Nejvytíženější ve vládní letce je dvojice airbusů. | foto: 24. základna dopravního letectva Kbely

Proč Fischer neletěl do Bruselu? Vládní stroje jsou staré či přetížené

  • 85
Vládní letka má sice dva moderní Airbusy A-319, všechny ostatní letouny jsou však téměř na odpis. Naposledy to ve středu nepříjemně pocítil premiér Jan Fischer, když měl letět do Bruselu na důležitou schůzku s předsedou Evropské komise Manuelem Barrosem.

Kvůli poruše nového airbusu neletěl nikam a otázky kolem ratifikace Lisabonské smlouvy musel s Barrosem projednat prostřednictvím videokonference.

"Je nám to trapné, ale jsem v tom nevinně," omlouvá nepříjemný incident Josef Bejdák, šéf vojenské letecké základny v pražských Kbelích, která letadla pro politiky provozuje.

Vládní Antonov An-26

Antonov An-26
počet: 5
země původu: Rusko
kapacita: 40 osob
cestovní rychlost: 440 km/h

Vládní Challenger CL-601

CL-601 Challenger
počet: 1
země původu: Kanada
kapacita: 19 osob
cestovní rychlost: 851 km/h

Potíž tkvěla podle něho v tom, že jeden airbus byl na povinné servisní prohlídce a tomu druhému selhal před odletem premiéra motorek od výškového kormidla. Porouchaný stroj pak nebylo čím nahradit. Tedy pokud by předseda vlády nevzal za vděk vrtulovým letounem An-26, jemuž to do Bruselu trvá několik hodin.

"To raději videokonferenci s omluvou, že se porouchal airbus, než nechat Fischera k Barrosovi letět sovětským letounem, který má před důchodem. To by teprve byla ostuda," říká jeden z pilotů vládní letky.

FISCHERA ZRADILO LETADLO

S šéfem EK Barrosem musel mluvit přes telemost

Proč tedy premiérovi narychlo nekoupili letenku na běžnou linku? To by podle vládního mluvčího Romana Proroka nešlo zvládnout: "Že by se za několik desítek minut podařilo zajistit místa pro několikačlennou delegaci v běžné lince Praha-Brusel a zpět? To nedává smysl."

Politici žádají jen airbusy

Hlavní problém s moderními letadly má kuriózní příčinu: politici téměř s ničím jiným nechtějí létat, proto se airbusy přetěžují a mají poruchy. Avšak zastaralá armádní flotila nutí velitele Bejdáka nabízet vládě právě tato letadla. "Ona vlastně ani jiné letouny už nechce. Což je pochopitelné," připouští plukovník.

Takže dva Airbusy A-319 nalétají ročně tisíc hodin místo výrobcem doporučeného maxima 600 hodin. "Letadlo má být vytíženo, ale tohle je už opravdu moc," dodává Bejdák.

Vládní Jak-40

Jakovlev Jak-40
počet: 2
země původu: Rusko
kapacita: 18 či 28 osob (dle varianty)
cestovní rychlost: 550 km/h

Vládní L-410

L-410
počet: 8
země původu: Česko
kapacita: 19 osob
cestovní rychlost: 365 km/h

Obdobné typy letounů, jako je Airbus A-319, jsou sice v civilních linkách rovněž velmi vytížené, ale velký rozdíl tu podle pilotů přece jen je. "Vojáci létají v jiném režimu než civilní aerolinky a také na jiná, rizikovější letiště – třeba do Afghánistánu. Jejich airbusy jsou vystaveny odlišné zátěži," vysvětluje jeden z expertů.

Komerční aerolinky také mají celou flotilu letadel, takže porouchaný stroj bez obtíží nahradí.

Wintonovy děti jako výsadkáři

V podobné situaci jako premiér se nedávno ocitl šéf Poslanecké sněmovny Miloslav Vlček, jenž letěl do Londýna na setkání Nicolase Wintona s "dětmi", které na začátku války Brit zachránil před koncentračními tábory.

"Slíbil jsem jim, že zpět do Prahy je odvezu airbusem. Něco se ale porouchalo, takže jsem letěl čtyři hodiny antonovem a za námi tam pak přiletěly další dva," říká Vlček. Staří lidé pak museli do vojenských letadel nastupovat po strmých nakládacích rampách.

Podobné trapné situace se mohou kdykoliv opakovat. Řešením by byl nákup či pronájem dvou menších letadel typu Challenger. Bylo by to zdlouhodobého pohledu šetrnější, protože airbusy jsou velké, takže letadlem pro víc než 100 lidí cestují mnohdy malé delegace o patnácti dvaceti členech. Dnes je ve vládní letce jediný starý challenger. A ten je, jak jinak, v opravě.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Nejlepší videa na Revue