Airbus

Airbus | foto: z1tv.cz

Problémů s airbusy přibývá, některé stroje by mohly přestat létat

  • 47
Francouzští vyšetřovatelé zítra zveřejní předběžnou zprávu o příčinách nehody airbusu, který se 1. června s 228 lidmi na palubě zřítil do Atlantiku. Podle The Times mohou závěry vyšetřovatelů vést k tomu, že úřady kvůli neustálým technickým problémům dočasně zakážou lety všech airbusů typu A330 a A340.

Podle serveru britského deníku The Times zítra vyšetřovatelé oznámí, že za pád letu AF 447 z Rio de Janeira do Paříže mohou především vadné rychloměry a další problémy elektroniky.

To podle The Times jen zvýší tlak na Evropskou agenturu pro bezpečnost letectví (EASA), aby zaujala stanovisko k technickým problémům Airbusů 330 a 340, které se v minulosti opakovaly už několikrát. Ve světě létá téměř tisíc těchto strojů a společnosti je používají na nejdelší zaoceánské lety.

Rychloměry vypověděly službu 36krát

"EASA má nyní právní i morální závazek dostat se k podstatě tohoto problému. Pokud je v letadle poruchový systém a stroj není bezpečný, tak by neměl létat," uvedl James Healy-Pratt, který zastupuje dvacet rodin z osudného letu AF 447.

PROČ JSOU RYCHLOMĚRY DŮLEŽITÉ

Problémy s rychloměry vznikají tak, že takzvané Pitotovy trubice obalí led a ty pak vysílají do systémů letadla chybné údaje. To vede k tomu, že se vypne autopilot a posádka netuší, jakou rychlostí se ve vzduchu pohybuje. Například oblastí s bouřkami přitom stroj musí prolétat určitou rychostí, jinak se může ve vzduch rozpadnout.

Podezření na vadné rychloměry se objevilo už krátce po nehodě, když vyšetřovatelé zveřejnili, že stroj vysílal pilotům zmatené údaje o své rychlosti. Airbus tehdy vyloučil, že by závada mohla za pád letadla, ale zároveň vyzval letecké společnosti, aby vadnou součástku vyměnily.

Nebylo to ale zdaleka poprvé, kdy výrobce letadel tento problém řešil. Odborníci upozorňují, že vědí o dalších 36 případech, kdy letouny typu A330 a A340 hlásily podobné problémy jako letoun Air France.

První potíže s rychloměry, takzvanými Pitotovými trubicemi, se přitom objevily už v roce 1994. Firma tehdy navrhla nápravu, ale nic se nestalo. Problémy se pak opakovaly ještě několikrát.

Naposledy hlásily letecké společnosti problémy s rychloměry před dvěma týdny. Údaje o rychlosti náhle ztratila posádka letu společnosti TAM z Miami do Sao Paula a také kapitán letu Nortwest Airlines z Hongkongu do Tokia. V obou případech piloti popsali, že byl velký problém udržet letadlo ve vzduchu.

PÁTRÁNÍ PO LETADLE AIR FRANCE

Záchranáři vylovili z Atlantiku celkem 50 obětí, zatím identifikovali jen 11 z nich, včetně kapitána a jednoho stevarda. Pátrání po obětech už bylo odvoláno, týmy ale stále hledají černé skříňky, a to i poté, co zřejmě přestaly vysílat signály. - vše o nehodě letu AF 447 čtěte zde


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video