Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pro někoho je i „no name“ značka, tvrdí autorka studie o „šamponech“

  5:56aktualizováno  13:35
Nedávné téma o kastování současné společnosti podle značkového oblečení vzbudilo velký ohlas. Čtenáři článku Se "šamponem" kávičku nepiju na iDNES.cz bouřlivě diskutovali. Podle autorky studie Michaely Pyšňákové definují mladí pojem značka různě. V diskusích zazněl názor, že "no name" je také značka, řekla Pyšňáková.

Michaela Pyšňáková | foto: Archiv M. Pyšňákové

Socioložka Michaela Pyšňáková z Masarykovy univerzity v Brně v hloubkových rozhovorech vyzpovídala šest desítek mladých lidí a zjistila, že je pro ně nemyslitelný život bez značkových věcí. Jsou pro ně natolik přirozené, že orientaci v nich považují za samozřejmou součást života.

ODPOVĚDI Michaely Pyšňákové zde

A dělí podle toho svůj pohled na okolí, z čehož plyne i opovržlivé označení "šampon" (původní článek čtěte zde).

"Šampon je pojem, který má opět mnoho významů. Může označovat určitého člověka, skupinu lidí spojenou s konkrétním životním stylem a spotřebou. V určitém kontextu se může jednat o synonymum povrchnosti. Těch významů je ještě mnohem více," uvedla v chatu na iDNES.cz socioložka.

Studie byla zaměřena na význam spotřeby a roli značkového oblečení v každodenním životě mladých lidí. "Jednalo se o kvalitativní výzkum realizovaný formou diskusních skupin a polostrukturovaných interview s 61 mladými lidmi," přibližuje metodiku.

Každá diskuse ve skupině byla zahájena otázkou "co si vybavíte pod pojmem značka".

"Ukázalo se, že sám pojem značka je mnohovýznamový. Slovo značka bylo spojováno například se stylem, originalitou, statusem, vkusem, přirážkou, padělky, kalkulem, kvalitou, exkluzivitou nebo image. Jedním z častých impulsů byla kvalita, originalita a zdůraznění vlastního stylu," vysvětlila v on-line rozhovoru Pyšňáková.

Podle Pyšňákové nelze ale spotřebu a význam značek zjednodušit na "kastování". "Mladí lidé mají své názory, které mohou a nemusí vyjádřit svým oblékáním a stylem. Navíc jsou relativně kritičtí vůči reklamě. Jinými slovy, značky jsou pro mladé do jisté míry důležité, ale to ještě neznamená, že by nakupovali slepě, bez nějaké reflexe," tvrdí socioložka.

Pyšňáková by se konzumerismus ráda věnovala i nadále, sociologie se totiž podle ní tématem mládeže příliš nezabývá. To je spíše doménou marketingových studií, mediální reprezentace a moralizujících glos.

Autor:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

V Troji se zřítila lávka přes Vltavu, zranili se čtyři lidé

Pěší lávka u Trojského zámku v Praze se zřítila do Vltavy (2. prosince 2017).

Pěší lávka u Trojského zámku v Praze se zřítila do Vltavy. Čtyři lidé byli zraněni. Na místě zasahují záchranáři a...

Dvanáctiletý chlapec se nebál říct pravdu. Zachránil tím kamarádovi život

Dvanáctiletý Jaroslav Šísl (vpravo) zachránil život o rok mladšího kamaráda...

Dvanáctiletý Jaroslav Šísl pomohl zachránit život svého o rok mladšího kamaráda Jiřího Kadlece, který si při pádu těžce...



USA nad Koreu poslaly raptory. Evakuujte Američany, zní z Washingtonu

Jižní Korea a USA zahájily masivní společné letecké cvičení.  Na snímku stroj...

Jižní Korea a USA zahájily masivní společné letecké cvičení. Manévry odsoudila jako provokaci Severní Korea, která...

Severokorejské lodě duchů připlouvají k Japonsku, jsou symbolem bídy KLDR

Jeden ze člunů, které v uplynulých týdnech připluly k pobřeží Japonska.

Kritický nedostatek potravin a zahraniční měny přispívá k tomu, že je na pobřeží Japonska vyplavováno stále více silně...

Za zřícení Trojské lávky může správce, postupoval špatně, říká soudní znalkyně

Pěší lávka u Trojského zámku v Praze se zřítila do Vltavy (2. prosince 2017).

Správce Trojské lávky mohl podle soudní znalkyně v oboru stavebnictví Miloslavy Pošvářové předejít neštěstí, kdyby...



Další z rubriky

Řidiče trápí sníh, na Moravě fučí silný vítr a na Vysočině hrozí ledovka

Sypací vůz s radlicí olomouckých silničářů.

Středočeské silničáře v neděli v podvečer zaměstnalo náhlé sněžení. Do terénu postupně nasadili prakticky všechnu...

Jezevčík je po osmi dnech volný, moderní techniku trumfla selská metoda

Jezevčík uvězněných ve skále je po 8 dnech venku

Po osmi dnech se podařilo vyprostit jezevčíka Mildu, který minulou sobotu uvázl ve skále v bývalém kamenolomu u...

Těžce dosažitelné dědictví. Virtuální majetek si Češi berou do hrobu

Ilustrační snímek

V Česku ročně zemře zhruba sto tisíc lidí. Těch, kteří měli nezanedbatelný majetek na internetu, bude přibývat. Jenže...



Najdete na iDNES.cz