MFD několikrát informovala o politicích, kteří zběsilou jízdou ohrožovali sebe i ostatní účastníky silničního provozu. Opravdu stojí ušetření několika minut za takové riziko? Skutečně je stranický mítink přednější než bezpečná jízda? Ani policisté na tom nejsou lépe.
Před několika dny jsem jel z pražského Barrandova na Smíchov za policejním vozem bez majáku. Rychlost 50 km/hod pro něj byla pouze orientační, povinnost dát přednost při vjezdu na hlavní silnici rovněž a otáčení na semaforech či jízda po pěší zóně u Anděla je u policistů zřejmě samozřejmostí. Podotýkám, že vozidlo nemělo zapnutý výstražný maják.
To jsou lidé, kteří nám od poloviny příštího roku budou přidělovat body. Debata o tom, jak se mají zpřísnit tresty pro řidiče, se táhla mnoho měsíců. Jednotlivé návrhy, které prosákly do médií, jako by vycházely z toho, že řidič je největší škůdce na světě, a proto je nutné s ním zatočit. Statistiky dopravních nehod hovoří jasně - ČR se stále nedaří snížit počet nehod a zmírnit jejich následky. Čísla tedy mluví pro zastánce přísnějších trestů.
Akce Kryštof a jim podobné
Na druhou stranu každá mince má dvě strany. Otázkou, na kterou nikdo nezná odpověď, je to, zda vůbec přísnější tresty něco změní. V živé paměti máme ještě loňskou „preventivně kontrolní“ akci Kryštof, kdy silnice lemovaly tisíce policistů, a přesto to byl z hlediska následků dopravních nehod nejtragičtější týden loňského roku.
Dostatečné páky na potrestání těch, kdo si silnice pletou se závodní dráhou, existovaly i dosud. Jen je správně uchopit.
Nemám žádné pochybnosti o tom, že by policie měla mít pravomoc odebírat řidičské průkazy. Stačí opět příklad z nedávné doby. Je naprosto nepředstavitelné, aby řidič s osmi promile alkoholu v krvi mohl prakticky ještě několik dní poté, co ho policisté načapali opilého, dále řídit auto. Příslušnému správnímu úřadu totiž trvalo řadu dní, než byl schopen zareagovat a odebral viníkovi řidičský průkaz. Policie musí mít pravomoc znemožnit podobnému hříšníkovi pokračovat v jízdě.
Měla by však všem měřit stejným metrem a tvrdě sankcionovat řidiče za přestupky, které ohrožují bezpečnost silničního provozu či zdraví, nebo dokonce životy jeho účastníků. A to jde i bez bodů. Místo kontrol na opravdu nebezpečných místech, jako jsou nepřehledné úseky či okolí škol, se policie zaměřuje na měření rychlosti na přehledných úsecích nejlépe ještě čtyřproudových silnic, kde má téměř stoprocentní jistotu, že bude hodně viníků, a tedy hodně peněz do bezedných kapes státního rozpočtu. Pokud tedy pokuty vůbec ve státním rozpočtu skončí.
Nejnovějším důkazem toho, jak policii zajímá bezpečnost silničního provozu, je instalace trvalého radaru spojeného s videokamerou na Jižní spojce v Praze v místě, kde se obvykle kolona aut pohybuje rychlostí závodního hlemýždě.
Úplatky za body
Nyní tedy poslanci schválili bodový systém. Opravdu si někdo myslí, že přispěje k bezpečnějšímu provozu? Z bodového systému budou stejně nakonec profitovat jen policisté. Každý si totiž spočítá, že se mu vyplatí oželet nějaké drobné „všimné“ než přijít o body. A po silnicích se bude dále jezdit, co to dá.